ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.05.2015, 15:49
کیوان صمیمى از زندان آزاد شد

دویچه وله: کیوان صمیمى، مدیرمسئول نشریه توقیف شده “نامه” و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که از شش سال پیش در زندان به‌سر می‌برد با پایان مدت محکومیت‌اش از زندان آزاد شد.

براساس گزارش “فعالان حقوق بشر در ایران”، کیوان صمیمى بهبهانى، روزنامه‌نگار، مدیرمسئول نشریهٔ توقیف شدهٔ “نامه” و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، صبح روز شنبه (٢۶ اردیبهشت/ ۱۶ مه) با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى شهر کرج آزاد شد.

صمیمی روز ۲۳ خرداد ۸۸، یک روز پس از انتخابات پرمناقشه‌ی ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او سپس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام‌های اصلی این روزنامه‌نگار تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی اعلام شد.

به گفته نزدیکان آقای صمیمی، او حدود ۴ ماه از مدت زندانش را در انفرادی به‌سر برد. صمیمی آذرماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

کیوان صمیمی سابقه ده سال زندان در زمان رژیم شاه را نیز دارد. یکی از برادران او در زمان حکومت محمدرضا پهلوی و دیگری نیز در دهه شصت توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

کیوان صمیمی علاوه بر فعالیت مطبوعاتی، از فعالین سرشناس ملی‌‌مذهبی، عضو “شورای ملی صلح”، عضو کمیته‌های “پیگیری بازداشت‌های خودسرانه” و “دفاع از حق تحصیل” بود.

ماهنامه “نامه” که زیر نظر آقای صمیمی منتشر می‌شد در شهریور ۱۳۸۵ توقیف شد. پس از آن او اقدام به راه‌اندازی سایت “خرابات” کرد که پس از انتخابات سال ۸۸ این سایت نیز مسدود شد.

کیوان صمیمی یکی از برندگان جایزه آزادی بیان “هلمن-همت” در سال ۲۰۱۲ بود. این جایزه از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر به خاطر “تعهد به آزادی بیان و شهامت در رودررویی با پیگرد” به روزنامه‌نگاران و نویسندگان اعطا می‌شود.