ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.05.2015, 6:39
حواشی دیدار فوتبال تراکتورسازی تبریز - نفت تهران

گزارش بی بی سی:
بر اساس گزارش‌ها از ایران، به دنبال تشنج در استادیوم فوتبال تبریز، تعدادی مجروح شده‌اند. برخی از تصاویر از ایران همچنین حاکی از ایجاد خساراتی است که در نتیجه تشنج به وجود آمده است.

این تشنج دقایقی پس از دیدار تیم‌های فوتبال تراکتورسازی تبریز و نفت تهران در هفته سی‌ام لیگ برتر مسابقات فوتبال ایران رخ داد.

بر اساس گزارش‌ها از ایران به دلیل حساسیت این بازی‌ها و تلاش برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای، دیدار این دو تیم و همچنین دو تیم دیگر یعنی سپاهان اصفهان و سایپا در استادیوم اصفهان همزمان برگزار می‌شد.

امسال و به دلیل پیچیدگی‌های پیش‌آمده در جدول رقابت‌ها، در صورت تساوی نفت و تراکتورسازی و همچنین سپاهان و سایپا، این تراکتورسازی بود که قهرمان لیگ بر‌تر می‌شد؛ و همین نکته بر حساسیت این دیدارها افزوده بود.

به گزارش وبسایت “برنامه نود” که اصلی‌ترین برنامه فوتبال تلویزیون دولتی ایران است، در دقایق پایانی مسابقه تراکتورسازی و نفت به “بازیکنان و نیمکت‌نشینان تیم فوتبال تراکتورسازی گفته شد که سپاهان در اصفهان مقابل سایپا متوقف شده و آنها قهرمان شدند” که براساس گزارش‌ها این نکته باعث خوشحالی هزاران تماشاچی حاضر در تبریز می‌شود.

این درحالیست که دیدار دو تیم سپاهان و ساپیا مساوی نشده بود و سپاهان با نتیجه دو بر صفر سایپا را شکست داده بود؛ که این به معنی قهرمانی سپاهان است. با مشخص شدن نتیجه اصلی و قهرمان نشدن تراکتورسازی تبریز، جو ورزشگاه متشنج می‌شود که در اثر آن تعدادی مجروح و برخی از آنها به بیمارستان منتقل می‌شوند.

برخی از گزارش‌های ضد و نقیض و تایید نشده حاکی از آن است که در دقایق پایانی دیدار در استادیوم تبریز، اختلالاتی در شبکه تلفن همراه و همچنین پخش رادیویی و تلویزیونی به وجود آمده است.

مشخص نیست که دلایل اصلی پخش این شایعه چه بوده و یا چرا ارتباط با بیرون از استادیوم و در نتیجه آگاهی از نتیجه اصلی دیدار در اصفهان برای تماشاچیان و یا حتی عوامل فنی داخل استادیوم در تبریز میسر نبوده است.

مهدی رستم‌پور، خبرنگار ورزشی، در همین رابطه به بی‌بی‌سی فارسی گفت که “در خوشبینانه‌ترین حالت این حادثه در اثر بی‌تدبیری مسئولان بوده است.”

او در توضیح این “بی‌تدبیری” می‌افزاید “به این مفهوم که شاید کسی از مقامات مسئول در داخل و یا خارج از ورزشگاه تصور کرده است که ده‌ها هزار تماشاچی را در داخل ورزشگاه نمی‌شود کنترل کرد و بهتر است که با پخش چنین خبری مردم با شادی از ورزشگاه بیرون بیایند.”

آقای رستم‌پور می‌افزاید که از سوی دیگر در زمان بازی در واقع پخش چنین خبری در ورزشگاه تبریز بر عملکرد مربیان و تیم‌ها به‌ویژه تیم تراکتورسازی که نتیجه مساوی برایش به مفهوم قهرمانی بوده است، تاثیر می‌گذارد.

در عین حال بر اساس گزارش خبرگزاری فارس علیرضا منصوریان، سر مربی تیم نفت، گفته است که “کار کثیف و غیرحرفه‌ای در انتقال خبر به تبریز انجام شد.”

او افزوده: “قبل از بازی به تونی اولیویرا (سر مربی تیم تراکتورسازی) گفتم یا شما ما را می‌برید یا ما شما را و یکی از ما قهرمان می‌شود؛ اما ۶، ۷ دقیقه آخر بازی یک کار غیرحرفه‌ای و کثیف انجام شد. گفتند سپاهان بازی را مساوی کرده و برنامه حمله و دفاع ما و تراکتورسازی را به هم زده‌اند.”

گزارش خبرگزاری ایسنا:
قطع کانال‌های ارتباطی و انتشار خبر کذب در دقیقه ۸۷

پس از اتمام بازی تراکتورسازی و نفت تهران اتفاق عجیبی در تبریز رخ داد و بازیکنان و هواداران تراکتورسازی به نشانه قهرمانی در لیگ برتر به شادی پرداختند.

منصور قنبرزاده، مدیرعامل باشگاه نفت تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت این اتفاق گفت: «اتفاق عجیبی در ورزشگاه رخ داد. ما از طریق تلویزیون از داخل رختکن بازی‌های دیگر را پیگیری می‌کردیم اما از دقیقه ۸۷ شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و حتی شبکه موبایل قطع شد و هیچ راه ارتباطی نداشتیم. در همان لحظات بود که اعلام کردند دیدار سپاهان و سایپا در اصفهان دو بر دو مساوی شده است!»

وی افزود: «همان‌طور که حتما دیده‌اید در پنج شش دقیقه آخر بازی بازیکنان تراکتورسازی بازی را نگه می‌داشتند و سعی می‌کردند وقت را تلف کنند. حتی پس از بازی منصوریان به تونی تبریک گفت و مربی تراکتورسازی هم خوشحال به نظر می‌رسید. پس از آن هم بازیکنان و تماشاگران تبریزی برای شادی به زمین ریختند.»

قنبرزاده ادامه داد: «واقعا باید بررسی شود که چرا این خبر کذب به نیمکت تراکتورسازی، بازیکنان این تیم و سپس تماشاگران انتقال پیدا کرد. معلوم نیست چه کسی به نیمکت تراکتورسازی این خبر را اعلام کرده است و چرا تمام کانال‌های ارتباطی از دقیقه ۸۷ قطع شد و سه چهار دقیقه پس از تمام شدن بازی دوباره وصل شد.»

گزارش دیگر:

بعد از خوشحالی اشتباه بازیکنان و هواداران تیم تراکتورسازی در پایان بازی با نفت تهران و متوجه شدن تماشاگران به دروغ بودن خبر قهرمانی تراکتورسازی درگیری شدید در ورزشگاه بوجود آمد که موجب شکستن صندلی‌ها و در گیری با ماموران امنیتی شد خسارات زیادی به ورزشگاه وارد شد.

شایعه از کجا ؟
یک بازیکن تراکتور که دوست ندارد اسمش را قید کنیم می گوید: خبر تساوی سپاهان از روی سکوها به پایین رسید.

جالب اینکه رسانه‌های اطراف تراکتور در تماس با دوستان تهرانی از خبر اصلی با خبر می‌شوند اما جو ورزشگاه اجازه خبررسانی سریع را از آنها می گیرد. یکی دیگر از بازیکنان در این باره با جزییات توضیح می‌دهد: بازی شش دقیقه وقت اضافه داشت اما تماشاگران در ۵دقیقه و ۲۰ ثانیه به زمین ریختند و آقای فغانی هم سوت پایان را زد. ما وقتی دیدیم که مردم شادی می کنند فکر کردیم سپاهان قهرمان شده البته بعضی بچه‌ها هم از نتیجه خبر داشتند اما جو طوری بود که فکر کردیم بهتر است با مردم شادی کنیم تا اتفاق بدی نیفتد …

بازیکن شماره یک می‌گوید: این که گفته شده بازی در اصفهان مساوی شده شاید برای محافظت از آقای فغانی بوده چون مردم به شدت از اخراج آندو ناراحت بودند و ممکن بود اتفاق بدی برای ایشان بیفتد اما به هرحال خدارا شکر ایشان به سلامت از ورزشگاه خارج شدند. ما داخل زمین بودیم و بازی مان را می کردیم که دیدیم  مردم  داخل زمین مشغول جشن هستند و بقیه ماجرا از کنترل خارج بود.

او در پاسخ به این سئوال که آیا اعلام اشتباهی نتیجه بازی سپاهان  به کادر فنی تراکتور و طرفداران در قهرمان نشدن تراکتور تاثیر داشته یا نه هم می گوید: به هر حال هم ما و هم نفت ضرر کردیم. شما دیدید که تونی در دقایق آخر ادینهو را بیرون کشید یا حامد لک دو دقیقه روی زمین بود. درحالی که اگر واقعا مطمئن بودیم اینطور نیست بی‌محابا می رفتیم جلو تا گل بزنیم  یا حتی گل بخوریم چون قهرمانی حق ما یا نفت بود.

به هرحال معما در منشاء این خبر است. اینکه آیا واقعا عمدی در کار بوده که کسی از نتیجه بازی سپاهان مطلع نشود؟ جالب این که علیرضا منصوریان و تونی اولیویرا سرمربیان هر دو تیم  شاکی این قضیه‌اند. منصوریان گفته است: متاسفانه در دقایق پایانی بازی یکی از مسئولان فوتبال استان درحالی که ارتباط ما با خارج از ورزشگاه قطع شده بود، اعلام کرد بازی اصفهان مساوی شده و همین خبر باعث شد تراکتوری ها به لاک دفاعی بروند و بعد هم اتفاقاتی که همه مردم دیدند. من فقط می توانم بگویم این ۸ دقیقه تلخ تا همیشه در ذهن فوتبال ایران می‌ماند.