ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.05.2015, 22:26
نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای تصویب شد

بی بی سی: مجلس نمایندگان آمریکا طرح نظارت کنگره بر توافق احتمالی با ایران را تصویب کرد.

در رای گیری روز پنج شنبه (۱۴ مه) نمایندگان مجلس آمریکا با اکثریت مطلق این طرح را تصویب کردند.

با تصویب این طرح با ۴۰۰ رای موافق در برابر ۲۵ مخالف، قدم بعدی امضای رییس جمهوری آمریکا برای تبدیل این طرح به قانون است.

با قانونی شدن این طرح عملا حق کنگره برای نظارت، تصویب و احتمالا رد توافق با ایران الزام آور می‌شود.

سنای آمریکا هفته گذشته این طرح را تصویب کرده بود.

با تصویب این طرح، نمایندگان کنگره حق خواهند داشت که متن توافق احتمالی بین ایران و گروه کشورهای پنج به علاوه یک را بررسی کنند و در صورتی که صلاح بدانند حتی این توافق را رد کنند.

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که قانون گذاران این کشور در این طرح به روشنی گفته‌اند که به دولت اوباما اجازه نخواهند داد آن‌ها را «از جریان بازی کنار بگذارد.»

به گفته آقای رویس با امضای این طرح «اکنون کنگره در موقعیت بسیار بهتری است و می‌تواند در مورد توافق نهایی با ایران قضاوت کند و مطمئن شود دولت باراک اوباما توافق بدی را با ایران امضا نخواهد کرد.»

این مصوبه به قانون گذاران آمریکایی ۳۰ روز فرصت می‌دهد تا توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک را بررسی کنند.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا این مصوبه را ستود و گفت کنگره باید پیش از آنکه رئیس جمهوری بتواند تحریم‌هایش علیه ایران را لغو کند در مخالفت یا موافقت با آن رای بدهد.

مهرنوش پورضیایی خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید تا قبل از انتخابات می‌اندوره‌ای سال ۲۰۱۴ هری رید رهبر اکثریت سنا از حزب دموکرات مانع اصلی به رای گذاشته شدن هر طرحی در کنگره بود که بتواند به نحوی به روند مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران ضربه بزند.

«با از دست رفتن اکثریت دموکرات در سنا، طولی نکشید که جمهوری خواه‌ها زمزمه‌هایشان را برای به رای گذاشتن طرح‌های مربوط به مذاکرات و توافق احتمالی هسته‌ای آغاز کردند.»

«باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا حتی در نطق سالانه خود در کنگره به صراحت گفته بود مصوبه‌هایی که را که به مذاکرات ضربه بزنند وتو خواهد کرد. با این همه سرانجام بعد از ۵ ماه حالا مصوبه‌ای با رای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا راهی کاخ سفید است تا پس از امضای رئیس جمهوری آمریکا به قانون تبدیل شود.»

«هم مذاکرات کاخ سفید و کنگره و هم رایزنی‌های حزبی، در کنار محدودیتی که جمهوری خواهان برای دور زدن وتوی رئیس جمهوری داشتند در ‌‌‌نهایت به این منجر شده که مصوبه امروز با طرح ابتدایی جمهوری خواهان تفاوت‌های اساسی دارد.»

«اما در هر حال کنگره توانسته است تا حدی زور بازوی خود را به رخ رئیس جمهوری بکشد.»

پس از آنکه هفته گذشته سنای آمریکا طرح بررسی توافق ایران و گروه پنج به علاوه یک را تصویب کرد، مقام‌های ایران هشدار دادند که نمایندگان آمریکا علیه مذاکره کنندگان ایرانی «جنگ روانی» به راه انداخته‌اند.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در صورت تایید این مصوبه در مجلس نمایندگان آن را امضا خواهد کرد.

آقای اوباما پیش‌تر تهدید کرده بود اگر این طرح در کنگره تصویب شود آن را وتو خواهد کرد.

اما با تغییرات صورت گرفته در طرح کاخ سفید به تازگی اعلام کرد درخواست کنگره نمی‌تواند مذاکرات جاری با ایران را از مسیرش خارج کند.

ایران و گروه کشورهای موسوم به ۵+۱ که آمریکا یکی از آنهاست در فروردین ماه به چارچوب اولیه توافقی برای حل مساله هسته‌ای ایران دست یافتند.

بر اساس این توافق که تا پایان ماه ژوئن (نهم تیرماه) باید جزییات آن روشن شود ایران در قبال حذف تحریم‌های بین‌المللی، بخش‌هایی از برنامه فعالیت اتمی خود را متوقف می‌کند.

قانون گذاران آمریکایی در حالی این طرح را تصویب کردند که رئیس جمهوری آمریکا در نشست کمپ دیوید با متحدان عربش تلاش می‌کند نگرانی‌های آن‌ها را از توافق احتمالی با ایران رفع کند.