ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 10.05.2015, 11:23
خواننده جوان کرد به نشانه اعتراض سالن را ترک کرد

یلدا عباسی: به عشق هوادارانم وسط اجرا سالن را ترک نکردم

یلدا عباسی از خوانندگان جوان کُرد شمال خراسان در یک جشنواره موسیقی که در سنندج برگزار گردید، به نشانه اعتراض به شیوه برخورد با وی، سالن جشنواره را ترک و از دریافت لوح تقدیر خودداری نمود.

بر پایه گزارشات رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، یلدا عباسی که به دعوت رسمی مسئولین «جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایران» به سنندج رفته بود، پس از قطع صدای وی به هنگام اجرا، علی‌رغم اصرار مدیر جشنواره، سالن جشنواره را ترک و به هتل محل اقامتش بازگشت.

این خواننده جوان اهل شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی، همچنین از دریافت لوح تقدیر جشنواره خودداری کرد.

یلدا عباسی در این باره به آژانس کردپا گفت: «من تنها به احترام حاضرین در جشنواره، در میانه اجرا سالن را ترک نکردم، زیرا بسیاری از آن‌ها به عشق من آمده بودند و من هم نمی‌توانستم آن‌ها را نادیده بگیرم».

یکی از دختران حاضر در جشنوار به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: «پس از ترک سالن از سوی یلداعباسی بسیاری از دختران سنندجی که تنها به خاطر او به سالن آمده، بودند به گریه افتاده و سالن را ترک کردند».

یلدا عباسی: من تنها به احترام حاضرین در جشنواره، در میانه اجرا سالن را ترک نکردم، زیرا بسیاری از آن‌ها به عشق من آمده بودند و من هم نمی‌توانستم آن‌ها را نادیده بگیرم.

رویا اسماعیلیان مادر یلدا عباسی نیز به آژانس کُردپا گفت: «کم کردن صدای یلدا موجب نارحتی نوازندگان هم شد و نوازنده دوتار پس از اجرا سازش را بوسید و سالن را ترک گفت».

یکی دیگر از حاضرین در سالن ضمن تایید این اخبار اعلام کرد: که مسئولین جشنواره به صورت تعمدی صدای یلدا عباسی را تنها به خاطر زن بودنش پایین آورده به طوری که صدایش در میان صدای ساز‌ها و هم خوانان مردش شنیده نمی‌شد.
وی همچنین گفت: «به هنگام اجرای یلدا، تمامی بلیط‌های جشنواره به فروش رفته و جمعیت زیادی نیز پشت درهای سالن و در خیابان‌ها مانده بودند».

حذف خوانندگان زن در در ایران پس از سر کار آمدن حسن روحانی از تابستان سال گذشته کلید خورده و در این مدت از چندین کنسرت که خوانندگان زن در آن حضور داشتند ممانعت به عمل آمده است.

روزنامه شرق پیش از این در گزارشی از ممنوعیت حضور همسرایان یا نوازندگان ‌زن در اجراهای زنده ۱۳ استان کشور خبر داده بود.

حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز در واکنش به حذف زنان در عرصه موسیقی پیش از این گفته بود: «در گذشته زنان تنها در چند شهر اجازه حضور بر روی صحنه را نداشتند، اما در حال حاضر تقریبا همه شهر‌ها دارند هماهنگ می‌شوند که در گروه نوازنده و هم‌خوان زن نباشد».

یلدا عباسی سال ١٣۶۶ در شهرستان شیروان استان خراسان شمالی متولد و سال ٨٧ نزد اساتید موسیقی خراسان شروع به یادگیری دوتار نموده است.

این خواننده جوان کُرد سال ١٣٨٩ اولین آلبوم هنری خود را تحت عنوان «کوات» و با همکاری مادرش و محسن میرزازاده منتشر کرد که با استقبال بین نظیر کردهای هر چهار بخش کردستان روبرو شد.

یلدا عباسی پس از دو سال آلبوم «کوات ٢» را آماده کرد که تاکنون از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران مجوز پخش آن صادر نشده است.