ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.05.2015, 8:42
نرگس محمدى بازداشت شد

نرگس محمدى، نايب رييس كانون مدافعان حقوق بشر  و یکی از فعالان مدنی صبح روز سه شنبه ١۵ اردیبهشت در منزل خود بازداشت شد.

بنا بر گزارش‌ها  تعداد زیادی از مامورین امنیتی در  هجوم به منزل خانم محمدی شرکت داشتند. نرگس محمدی ابتدا حاضر نبوده در را به روی  ماموران باز کند اما آنها اعلام می‌کنند که حکم جلب وی را در اختیار دارند و در صورت باز نکردن درب منزل، با شکستن در و یا هجوم از دیوارهای منزل او را بازداشت خواهند کرد.

خانم محمدی روز یکشنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شده بود، اما دادگاه وی برای مطالعه پرونده از سوی وکلا به تعویق افتاده بود. قرار بود امروز وکلا برای مطالعه پرونده نرگس محمدی به دادگاه مراجعه کنند که ماموران دادستانی ناگهان او را بازداشت کردند. دادگاه اتهام‌های خانم محمدی را «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانى به قصد اقدام علیه امنیت ملى و تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی» اعلام کرده است.

هنگام بازداشت گوهر عشقی مادر ستار بهشتی نیز در منزل نرگس محمدی حضور داشت.  مادرستار بهشتی روز گذشته نرگس محمدی را از دادگاه انقلاب تا منزلش همراهی کرده و شب را در منزل خانم محمدی سپری کرده بود.

خانم محمدی پس از خروج از دادگاه برخورد ابوالقاسم صلواتی را «خوب» ارزیابی کرده بود، با این‌حال یک‌روز پس از حضور وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، مامورین با حکم جلب به منزل وی هجوم آورده و تا لحظاتی دیگر خانم محمدی را دستگیر می‌کنند.


شیرین عبادی: آقای شهید از تمام امکانات خود
برای آزادی نرگس محمدی استفاده کنید

شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در پی بازداشت نرگس محمدی، در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، از او خواست تا برای آزادی خانم محمدی از تمام امکاناتش استفاده کند.

نرگس محمدی صبح روز سه شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در منزل خود بازداشت شد.

خانم عبادی در نامه خود به آقای شهید به برخی از رفتارهای غیرقانونی دستگاه قضایی و مأموران امنیتی نسبت به نرگس محمدی اشاره کرده است.

رونوشت نامه خانم عبادی به آقای شهید برای کمیسر عالی حقوق بشر، گروه کار سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خود سرانه، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در مورد استقلال قضات و وکلاء، گزارش‌گر سازمان ملل متحد در وضعیت مدافعان حقوق بشر، گزارش‌گر ویژه آزادی عقیده و بیان و گزارش‌گر‌ ویژه آزادی تشکل‌ها و اجتماع‌ها نیز ارسال شده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شیرین عبادی به احمد شهید که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ ارسال شده، به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر احمد شهید؛
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

خانم نرگس محمدی صبح روز سه شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در منزل خود بازداشت شد.

او نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر است که پیش‌تر به‌علت فعالیت‌های حقوق بشری‌اش به شش سال حبس محکوم شده بود و با تودیع شش‌صد میلیون تومان وثیقه در مرخصی درمانی به‌سر می‌برد و هنوز هم طبق گواهی پزشکان بهبود نیافته است.

متأسفانه مأموران امنیتی در زمان مرخصی خانم محمدی با پرونده‌سازی‌های جدید، او را بارها مورد بازجویی قرار دادند و سرانجام نیز از سوی دادستانی انقلاب سه اتهام به وی تفهیم شد:

- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق فعالیت در گروه‌های غیرقانونی و ضد امنیتی مانند کانون مدافعان حقوق بشر و ارتباط و همکاری با شیرین عبادی و تنظیم گزارش‌های سیاه‌نمایانه و مغرضانه و غیرمنصفانه  با جهت‌گیری‌های سیاسی با هدف تضعیف نظام، همکاری با گروه‌های ضدانقلاب و گروه‌های فمینیستی و برگزاری جلسات محفلی و تجلیل از خانواده‌های محکومان ضدامنیتی.
-  فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه و شرکت در تجمعات غیرقانونی و اغتشاش‌ها مانند تجمع در مقابل مجلس و همچنین حمایت از جریان فتنه و محکومان ضد امنیت.
-  عضویت در جمعیت موسوم به لگام و مخالفت با اعدام.

برای رسیدگی به اتهام‌های جدید، پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شد ولی با مراجعات مکرر وکلا، به آنان تا روز برگزاری محاکمه که در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ بود، اجازه خواندن پرونده داده نشد.

به‌همین دلیل و نیز براساس درخواست خانم محمدی برای رسیدگی علنی به پرونده‌اش، جلسه دادرسی مذکور تجدید شد که هنوز وقت جدید تعیین نشده است.

با توجه به مراتب فوق اگر بازداشت نرگس محمدی برای ادامه اجرای حکم قبلی است- صرف‌نظر از اینکه وی هنوز بیمار است و احتیاج به مداوا دارد- اساساً باید او را کتباً احضار می کردند تا او خود را معرفی کند. بنابراین یورش مأموران به منزل خانم محمدی محمل قانونی ندارد.

در صورتی که بازداشت به‌دلیل اتهام‌های جدید باشد، چون در آن پرونده نیز با قید وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد است و دستور بازداشتی هم صادر نشده و به‌همین دلیل، روز سیزدهم اردیبهشت ماه آزادانه توانسته است که دادگاه را ترک کند، لذا دستگیری او خلاف قانون است.

با توجه به مراتب فوق و نظر به اینکه نرگس محمدی از چهره‌های سرشناس حقوق بشری در ایران است و کلیه فعالیت‌های نامبرده در راستای حمایت از حقوق بشر و با رعایت قوانین ایران بوده است و ضمناً از نظر جسمی در شرایط مناسبی قرار ندارد و بیمار و محتاج درمان است، بنابراین خواهشمند است با اعتراض به عملکرد غیر قانونی مأموران، از کلیه امکانات خود برای آزادی و درمان خانم محمدی استفاده کنید.

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

رونوشت:
کمیسر عالی حقوق بشر
گروه کار سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خود سرانه
گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در مورد استقلال قضات و وکلاء
گزارش‌گر سازمان ملل متحد در وضعیت مدافعان حقوق بشر
گزارش‌گر ویژه آزادی عقیده و بیان
گزارش‌گر‌ ویژه آزادی تشکل‌ها و اجتماع‌ها