ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.05.2015, 18:45
گزارشی از گردهم‌آیی روز جهانی کارگر در شهر کلن

پشتیبانی ایرانیان و اروپائیان از “کارزار حق کار، حق دگراندیشان”
در گردهم‌آیی بزرگ روز جهانی کارگر، اول ماه مه در شهر کلن

پس از فراخوان سه نهاد حقوق بشریِ شهر کلن جمعی از فعالین و کنشگران ایرانی حقوق بشر، در راهپیمائی و گردهم‌آیی پایانی سندیکاهای کارگری شهر کلن به مناسبت اول ماه مه شرکت کردند. هدف این نهادها در کنار حمایت از خواست‌های کارگران میهنمان، پشتیبانی از تلاش‌های شهروندی نسرین ستوده و یارانش برای احقاق حقوق پایمال شده دگراندیشان در ایران و بازتاب این فعالیت‌ها در افکار عمومی اروپا بود.

فعالین این نهادها در گردهم‌آئی چند هزار نفره اول ماه مه در میدان هوی مارکت شهر کلن با پخش اطلاعیه، نمایش پلاکاردهایی با مضمون “حق کار، حق دگراندیشان” به زبان‌های مختلف و گفتگو با شرکت کنندگان از کشورهای دیگر، چرائیِ تحصن نسرین ستوده در مقابل کانون وکلا در تهران و هدف‌های وی، دکتر ملکی و همراهانشان را تشریح کردند. در بین شرکت کنندگان چند نفر از وکلای قدیمی ایرانی از جمله ناصر کاخساز با هدف پشتیبانی از کارزار حق کار، حق دگراندیشان شرکت داشتند. ایشان پیشگامی نسرین ستوده را در طرح شعار “حق کار، حق دگراندیشان” ستود و بر جنبه پیوندیِ آن با کارگران وزحمتکشان دست گذاشته و اذعان داشت که بهترین تجلی این شعار در عرصه کار است. وی همچنین به سرنوشت ده‌ها هزار نفر که بخاطر دگراندیشی کارشان را از دست دادند اشاره کرد و مبارزات وکلای پیشتاز برای تعویض این قوانین ضد انسانی را که محصول اراده جبار بک حکومت‌اند را قابل احترام دانست.

برخی دیگر از شرکت‌کنندگانِ گردهم‌آیی در مصاحبه‌ با خبرنگاران آلمانی و ایرانی وضعیت دگراندیشان و فشارهای گوناگونی که توسط رژیم جمهوری اسلامی بر آنان وارد می‌شود را توضیح داده و همراهی خود را با تلاش بزرگ و دلیرانه نسرین ستوده و همراهانش اعلام کردند. موارد طرح شدۀ دیگر در مصاحبۀِ کنشگران حقوق بشر خانه همبستگی کلن و جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی با شبکه خبری کلن محکوم کردن اعدام‌ها در ایران بود و تاکید بر اینکه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای نباید با گسترش بیشتر سرکوب حقوق بشر در ایران همراه باشد!

در گوشه‌ای از این گردهم‌آئی بزرگ به ابتکار جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی، شرکت کنندگان با در دست گرفتن شمعی روشن در کنار پوستر بزرگ “نه به اعدام” عکس می‌گرفتند، تا در اعلام انزجار و مخالفت با اعدام مشارکت نمایند.

صدها تن از شرکت کنندگان در این گردهم آئی بزرگ، از غرفه بازتاب تلاش‌های شهروندی نسرین ستوده و یارانش برای احقاق حقوق پایمال شده دگراندیشان در ایران بازدید نمودند، همدلی شان را با این تلاشها ابراز داشتند و پشتیبانی خود را بویژه از «کارزار حق کار، حق دگراندیشان» اعلام نمودند.
خانه همبستگی مهر/ کلن