ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.05.2015, 10:05
راهپیمایی کارگران در روز جهانی کارگر در تهران

راهپیمایی روز جهانی کارگر امروز - جمعه - پس از هشت سال توقف، با مشارکت جمع کثیری از کارگران واحدهای مختلف در تهران برگزار شد.

پیش از راهپیمایی کارگران واحدهای مختلف اقتصادی در مقابل خانه کارگر در خیابان ابوریحان تجمع و سپس در صفوفی منظم به سوی خیابان انقلاب و میدان فلسطین راهپیمایی کردند.

قطعنامه راهپیمایی روز جهانی کارگر

شرکت کنندگان در راهپیمایی روز جهانی کارگر در تهران طی قطعنامه‌ای تأکید کردند وزیر بهداشت چشم طمع از اموال کارگران بردارد و فکر ادغام بخش درمان و همچنین بیمارستانهای ملکی تامین اجتماعی را از سر بیرون کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پایان راهپیمایی روز جهانی کارگر در تهران قطعنامه‌ای در ۱۲ بند قرائت شد.

قطعنامه روزکارگر سال ۱۳۹۴

ما خواسته‌های خود را در این روز به ترتیب زیر اعلام می‌داریم:

۱- راهپیمایی روزکارگر حق مسلم کارگر ایرانی است و باید همه ساله آزادانه در همه شهرهای کشور برگزار شود.

۲- حقوق کارگران با وجود اهتمام اخیر و افزایشهای صورت گرفته ناچیز است و کارگران نمی‌توانند با این حقوق بیش از ۱۰ روز زندگی کنند، ما خواستار مابه التفاوت حداقل حقوق و حداقل معیشت و پرداخت آن هستیم.

۳- حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، مستمری بگیران و از کارافتادگان باید به طور اساسی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و به عبارت صحیح همسان سازی شود.

۴- تولید داخلی و خرید کالا‌ها و محصولات کارگران و کارخانجات ایرانی باید توسط دولت و سایر دستگاه‌ها و همچنین عامه مردم مطابق نظر رهبر معظم انقلاب مورد حمایت قرار گیرد، اشتغال کارگر ایرانی درگروی مصرف کالای ایرانی است.

۵- هر نوع تلاشی با هدف تضعیف و از کار انداختن وزیر برآمده از کارگران را محکوم نموده و حمایت خود از ایشان را اعلام می‌کنیم، کارگران در مقابل این گونه تحرکات بیکار نخواهند نشست.

۶- اجرای دقیق و بی‌کم و کاست قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور را خواستاریم.

۷- ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع باید مطابق قانون برنامه اجرا شود وکارگران با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شوند، هر روز تعلل دراین مورد نابخشودنی است.

۸- بیمه کارگران ساختمانی بایدبرای همه آنان بی‌کم وکاست اجرا شود. از کار کارگر ایرانی در برابر کارگر خارجی به شدت حمایت شود.

۹- امنیت شغلی و لغو قراردادهای موقت و ساماندهی مشاغل پیمانی، خواسته دیرین کارگران است که باید تحقق یابد.

۱۰- ضمن حمایت از مواضع و اقدامات دولت در مذاکرات هسته‌ای، از هیات مذاکره کننده حمایت می‌کنیم.

۱۱- به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار می‌دهیم چشم طمع از اموال کارگران بردارد و فکر ادغام بخش درمان و همچنین بیمارستانهای ملکی تامین اجتماعی را از سر بیرون کند.

۱۲- از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که براساس فرمایش مقام معظم رهبری، ثبات در قوانین کار را سرلوحه قرارداده و فکر تغییر قانون کار به نفع یک طرف را کنار بگذارد.

***
پس از قرائت قطعنامه تظاهرکنندگان شعار «قرارداد موقت، الگوی برده داری» و «قرارداد موقت ملغی باید گردد» سر دادند. عده دیگری در مخالفت با واگذاری تامین اجتماعی به وزارت بهداشت شعار دادند «وزیر بهداشت حیا کن تامین اجتماعی را رها کن».


*****

دبیرکل خانه کارگر در اجتماع هزاران کارگر:
فشار جامعه کارگری به برگزاری راهپیمایی روز کارگر منجر شد

ایلنا: علیرضا محجوب در تجمع هزاران نفر به مناسب روز جهانی کارگر در میدان فلسطین، گفت: روز کارگر روز عدالت خواهی، روز ستیز با ظلم، روز حق طلبی و روز طبقات پایین جامعه است. امسال فشار کارگران باعث شد این راهپیمایی سرانجام برگزار شود. اگر چه در طول مسیر احترام شما آنطور که باید نگه داشته نشد اما انشالله سال بعد مراسم باشکوه تری تدارک می بینیم.

دبیرکل خانه کارگر افزود: از ما می‌پرسند چرا خواستار راهپیمایی روز کارگر هستیم. برای اینکه کارگران بتوانند حرفهای خود را آزادانه بیان کنند یا روی کاغذ بنویسند. این انتقادات شامل بنده و هر کسی که مسئولیتی دارد و مخاطب جامعه کارگری است می شود.

محجوب ادامه داد: طبیعی است در مراسم و تظاهرات کارگری یک عده می خواهند مخالفت کنند و یک عده می خواهند موافقت کنند. راهپیمایی حقی است که قانون اساسی نیز برای مردم نیز قائل شده اند. حتی در قانون پنجم برنامه پنج ساله توسعه حق اعتراض صنفی دیده شده است.

وی ادامه داد: ما راهپیمایی می کنیم تا از حق درمان بیمه شدگان ستم دیده دفاع کنیم، تا از حق بازنشستگان برای برخورداری از مستمری عادلانه دفاع کنیم و کرامت و عزت را به جامعه کارگری بازگردانیم. متاسفم نتوانستیم آنگونه که باید این راهپیمایی را برگزار کنیم.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: ما همچنین درخواست می کنیم تامین اجتماعی قانون بازنشتسگی پیش از موعد را اجرا کند. ما خواستار اجرای قانون بیمه تامین اجتماعی اجتماعی کارگران ساختمانی هستیم. ما نسبت به استفاده از کارگران خارجی در کارهای ساختمانی معترضیم چرا که این امر باعث شده کارگران ساختمانی زیادی بیکار بمانند.

دبیرکل خانه کارگر در پایان با شعار زنده باد کارگر ایرانی، زنده با حق اعتراض کارگران، زنده باد جمهوری اسلامی سخنرانی خود را به پایان رساند.

معاون دبیرکل خانه کارگر:
مسئولان صدای کارگران را بشنوند

معاون دبیرکل خانه کارگر در مراسم روز جهانی کارگر گفت: آنچه که امروز در حوزه بازار کار اتفاق می‌افتد به مصلحت کارگر ان، نظام و دولت نیست.

به گزارش ایلنا «حسن صادقی» در اجتماع کارگرانی که امروز به مناسبت روز جهانی کارگر در میدان فلسطین تهران حضور داشتند گفت: تمامی خواسته‌هایی که در اجتماع امروز کارگران مطرح می‌شود صنفی است و جا دارد که مسئولان به این خواسته‌ها توجه کنند.

وی افزود: کارگران هشیار‌تر از آن هستند که اجازه دهند تا افراد غیر کارگر از خواسته‌ها و اجتماعات صنفی آن‌ها سوء استفاده کنند.

وی با یادآوری اینکه سرکوب اعتراضات صنفی کارگران آمریکایی در سال ۱۸۹۶ باعث شد تا روز جهانی کارگر در همه تقویم‌های جهان جایبگیرد گفت: قبل از هر چیز در اجتماع امروز یاد و خاطره همه کارگرانی که با فعالیت‌های صنفی خود باعث به رسمیت شناخته شدن حقوق کارگران شدند را گرامی ‌می‌داریم.

وی دی رادامه در تشریح خواسته امروز کارگران ایران گفت: منابع درمانی و بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قابل ادغام نیست، کارگران اجازه نمی‌دهند به خرج آن‌ها گروههای جامعه خصوصا طبقات پر درآمد از این منابع استفاده کنند.

معاون شهرستان‌های خانه کارگر افزود: از این منظر کارگران پشتیبان سازمان تامین اجتماعی هستند و در مقابل از سازمان انتظار دارند تا در جهت ارتقا خدمات کیفیت خدمات بیمه‌ای و درمانی این سازمان تلاش کنند.

به باور صادقی بی‌توجهی به اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در خصوص افرایش مستمری کارگران بازنشسته، اجرای قوانین همسان سازی و بازنشستگی صنایع و به مشکل خوردن اجرای بیمه کارگران ساختمانی از جمله مسائلی هستند که کارگران در مواجه با آن‌ها انتطار حمایت مسئولان این سازمان را دارند.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌هایی که از سوی وزارت بهداشت برای تصاحب منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی در حال شکل‌گیری است افزود: کارگران با راهپیمایی خود به وزیر بهداشت هشدار می‌دهند که چشم طمع به اموال سازمان نداشته باشد.

این فعال صنفی کارگری همچنین بر ناکافی بودن افزایش ۱۵ تا ۱۷ درصدی مستمری‌های کارگران بازنشسته تاکید کرد و افزود: جامعه کارگری از دولت تدبیر و امید در جهت تحقق شعار رشد کار و سرمایه ایرانی حمایت می‌کنند.

وی افزود: در بحث سیاست خارجی نیز جامعه کارگری ایران از سالهای قبل هموراه پیتیبانی دفاع از ملتهای مظلوم بوده و امروز نیز همسو با مواضع رهبری و رئیس جمهوری از ملت مظلوم فلسطین و یمن حمایت می‌کند.