ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.04.2015, 5:08
بیانیه جبهه ملی ایران به مناسبت روز جهانی کارگر

به نام خداوند جان و خرد
اگر به دیدهٔ انصاف بنگریم و منصفانه داوری کنیم باید بیش از آنچه گفته‌اند وجود کارگر را عزیز و مغتنم شماریم زیرا به واسطۀ این وجود زحمتکش است که چرخ زندگی آدمی به چرخش خود ادامه می‌دهد و گارگاه هستی انسان‌ها سعادت و سلامت به بار می‌آورد.

در جهان ما شهرهای بزرگ و پر حشمت و جلال و روستاهای آباد و ثمربخش همه و همه به دست توانای گارگر ساخته شد و آبادیهای صفاپرور به سعی و همت این جماعت خدمتگزار و زحمت پذیر چهره عمران به خود گرفته است. عمارتهای آسمانخراش و پلهای هوائی چند اشکوبه و تفرجگاه‌های سرسبز و پارکهای فرح انگیز و پاکیزگی محیط زیست و هرآنچه شهر‌ها را زینت داده و زندگی شهرنشینی را میسر و خوشایند گردانده نتیجه دستیاری و زحمات توانفرسائی است که این افراد شریف و قناعت پیشه کشیده و به کمترین دستمزدی که هرگز کفاف زندگی فردی و خانوادگی آنان را نداده است روزگار گذرانده‌اند. هیچ کارخانه‌ای بدون زحمت کشیدن و عرق ریختن کارگران حاصل ندارد و آنچه هست و نیست آثار وجودی آنان است. کارگران کشاورزی نیز از قبیلهٔ اینان‌اند که مادهٔ اولیهٔ زندگی یعنی نان ما را تامین می‌کنند و جان میلیون‌ها انسان را وامدار رنجهای طاقت سوز خود می‌گردانند.

باری اوضاع عمومی کارگران در ایران به قدری دلخراش و نابسامان است که شاید در کمتر جایی به این اندازه تاسف بار باشد. کارفرمایان و کارگردانان امور کشور به چیزی که هرگز نمی‌اندیشند اوضاع و احوال کارگران است.

در کشوری که همهٔ کار‌ها به علت بی‌کفایتی و خودخواهی و کوته اندیشی سردمداران دچار اختلال و آشفتگی است و نابسامانی در ارکان حکومت همه را به سیه چال درماندگی و نیازمندی افکنده و با اخذ تصمیمات خلق الساعه گردانندگان امور هیچ کس نمی‌تواند برای کسب و کاری تصمیم گیری کند. کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل و کارگرانش بیکار و رشته معیشتشان یکباره گسسته می‌شود و از حقوق ناچیز و فقیرانه‌ای که می‌گرفتند محروم می‌گردند به ناچار باید با نان خالی سفره خانواده را ترتیب دهند. این جماعت محروم هرگاه برای مطالبهٔ حقوق معوق و بلاتکلیفی خود در کارخانۀ تعطیل شده تجمع می‌کنند به جای تحویل گرفتن جوابی مثبت و استمالت، عده‌ای از آنان را به زندان می‌افکنند تا دیگران ساکت شوند. این است شیوهٔ رفتار با طبقهٔ موثر و فایده بخش جامعه.

جبهه ملی ایران با اظهار ‌‌نهایت تاسف از ناچیزی حقوق کارگران و آشفتگی امور آنان و بی‌توجهی ارکان حکومت نسبت به این قشر موثر و کارآمد، توجه جدی نسبت به رفاه و امنیت این صنف را بر وفق قانون کار و شیوه متعارف در کشورهای مترقی از دستگاه حکومت خواستار است.

جبهه ملی ایران بر این باور است که قانون فعلی کار ایران به دلیل فقدان سندیکاهای کارگری پیشرفته نیست و مانند کشورهای توسعه یافته برای کارگران حق اعتصاب را نمی‌شناسد و لزوما مفهوم پیمان‌های دسته جمعی کار در حقوق کار ایران ناشناخته است؛ افزون بر این ایران باید به سازمانهای بین‌المللی کار پیوسته و همچنین کارگران باید حقوق بی‌کاری هنگام بی‌کار شدن به دلیل ورشکستگی و یا توقف کار کارخانجات دریافت کنند و این درحالی است که بیمه بی‌کاری از سوی سازمان تامین اجتماعی از کارگران دریافت می‌شود.

بنابراین بدون تمهید چنین اموری وضعیت کارگران نابسامان خواهد بود و در نتیجه چرخ تولید کشور نخواهد گشت.

تهران – جبهه ملی ایران
دهم اردیبهشت ۱۳۹۴