ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.04.2015, 11:35
توضیحات وزیر کشور در مجلس درباره «پول‌های کثیف»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۶ اردیبهشت) با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی  برای ارائه توضیحاتی درخصوص پول‌های کثیف گفت: تشکر می‌کنم که در جمع شما حضور دارم و موضوع مهمی که چند وقت رسانه‌ها به آن می‌پردازند را توضیح می‌دهم. این موضوع می‌تواند به عنوان موضوعی مهم و اساسی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاست بسیار تاثیرگذار باشد و برخورد مناسب با آن می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف رفیع انقلاب و انجام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی سالم و پاک همراهی کند.

وزیر کشور با بیان اینکه این نکات را نیز در زمانی که در دیوان محاسبات مسئولیت داشته است،‌عنوان کرده، ادامه داد: تاکید می‌کنم که یکی از بزرگترین مشکلات کشور نداشتن انضباط مالی است. ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم کل درآمدهای کشور چقدر و کل هزینه‌ها چه مبلغی است.

وی تاکید کرد: ما باید به صورت جدی تمام منابع مالی و هزینه‌های کشور را به صورت واحد و یکپارچه نه به‌عنوان مسئله دولتی بلکه به‌عنوان مسئله حاکمیتی و نحوه گردش و چرخش آن را مشخص کنیم. همچنین نظارت عالیه بر تمام امور داشته باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه موضوع پول‌های کثیف را در ابعاد مختلف بررسی خواهد کرد، گفت: نامه‌ای به دکتر لاریجانی ارسال کردم مبنی بر اینکه جلسه توضیح درباره پول‌های کثیف غیرعلنی باشد تا با ارائه ارقام و اعداد زمینه سوءاستفاده دشمنان فراهم نشود. البته بنده به ترتیبی این موضوع را مطرح خواهم کرد که مشخص شود کشورهای بزرگ مانند آمریکا و اروپا نیز با این مسئله مواجهند و با تمام اقداماتی که انجام می‌دهند، بزرگترین پولشویی‌ها در داخل آمریکا و اروپا و کشورهای قدرتمند رخ می‌دهد.

وزیر کشور اظهار داشت: اما ما به‌عنوان کشور جمهور اسلامی ایران معتقدیم تمام فعالیت‌ها باید مبنی بر عقاید، اصول و کمترین تخلف باشد. بنده در تاریخ 2 اسفند سال گذشته در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور سخنرانی داشتم. در آن سخنرانی آثار و عواقب قاچاق را تشریح کردم.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: همچنین آثار امنیتی مسئله را نیز مطرح کردم، به گونه‌ای که الان برای ما مشخص است که پول‌های قاچاق و قاچاقچیان با اشرار و ترویست‌ها در ارتباط هستند که این موضوع را نیز برای اولین بار در سازمان ملل مطرح کردم که برای آنها نیز جالب بود.

وی با بیان اینکه در آن جلسه مصادیق تاثیر پول‌های کثیف در موضوعات مختلف را مطرح کرده است، ادامه داد: در حوزه اقتصادی پول‌هایی که ناشی از قاچاق است می‌تواند به اقتصاد کشور ضررهایی وارد کند،‌ رقابت را دچار اشکال و انحصار را فراهم کند. در نهایت این موضوع می‌تواند بستر فرار سرمایه‌ها از کشور را ایجاد کند.

در حال حاضر ۵ تا ۶ میلیون نفر درگیر مسئله قاچاق و پول‌های کثیف هستند

رحمانی‌فضلی نخستین تاثیر پول‌های کثیف در حوزه اجتماعی توضیح داد: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معتاد و با احتساب خانواده‌های آنها ۵ تا ۶ میلیون نفر درگیر مسئله قاچاق و پول‌های کثیف هستند، این مسئله باعث بزهکاری، سرقت و قتل می‌شود.

وزیر کشور در حوزه تاثیرگذاری پول کثیف بر موضوع سیاست عنوان کرد: در آن سخنرانی تاکید کردم که اگر ما مراقب نباشیم، قاچاقچیانی که به دنبال پول‌های کثیف هستند و احتیاج به حامی دارند، بخواهند حامی خود را از حوزه قدرت به دست آورند، بنابراین باید هوشیار باشیم تا آنها از طرق مختلف از جمله در قالب انتخابات به حوزه سیاست ورود نکنند.

این عضو کابینه دولت یازدهم عنوان کرد: رسانه‌ها از صحبت‌های او برداشتی نادرست، ناقص، جهت‌دار و تحریف‌کننده داشتند.

وی ادامه داد: فردای روز سخنرانی در جمع فرماندهان ستاد مبارزه با مواد مخدر اطلاعیه‌ای از سوی این ستاد منتشر کردم و اصلاح کردیم که چنانچه گردش ناسالم قاچاق مواد مخدر به هر حوزه‌ای از جمله سیاست وارد شود، منجر به فساد و قدرت‌گرفتن عوامل قاچاق می‌شود و نسبت به ورود پول‌های کثیف ناشی از خرید و فروش مواد مخدر به حوزه سیاست هشدار دادم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: اما این موضوع همچنان در رسانه‌ها ادامه پیدا کرد به ترتیبی که یکی از خبرگزاری‌ها در تاریخ ۱۸ اسفند سال گذشته موضوع اطلاعیه را نادرست منتشر کرد و کتباً به آنها نامه زدم و از آنها گله کردم.

وزیر کشور اعلام کرد: بسیاری عنوان می‌کنند چرا مسئله پول کثیف را بدون توجه به عواقب آن عنوان کردم اما بنده در جلسه فرماندهان ستاد مبارزه با مواد مخدر چنین بحثی را عنوان کردم و خبرنگاری در سالن حضور نداشت و اگر حضور داشت تاکید کردم لزومی ندارد این موضوع منتشر شود.

وی عنوان کرد: مجدداً روزنامه‌ای بخشی از صحبت‌های من را استفاده کرد و با تحلیلی موضوع پول‌های کثیف را بازتولید کرد که در آن موقع نیز نامه‌ای به مسئول رسانه ارسال کردم و خواستار انتشار صحبت‌های بنده به طور دقیق شدم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در هفته گذشته در جلسه شورای اجتماعی و بعد از دعوت مجلس در حضور در صحن علنی خبرنگاری از او سوال کرد که نظر شما در قبال یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس خواسته است تا در مجلس حضور یابید و توضیحاتی درخصوص پول‌های کثیف بدهید، گفت: آن زمان تاکید کردم که بنده به‌عنوان وزیر کشور موظف هستم اگر مجلس از من چیزی می‌خواهد به قوه مقننه بروم و توضیح دهم. ما در این زمینه قانون پولشویی داریم و اگر قانون ضدپولشویی را فعال کنیم، می‌توانیم این مسئله را کنترل کنیم.

وزیر کشور افزود: بنده هشدار دادم که اگر با پول‌های کثیف برخورد نشود، شاهد ورود آنها به حوزه قدرت خواهیم بود، اما برخی رسانه‌ها از این موضوع مهم کشوری با توجه به مصالح و منافع خود سوءاستفاده کردند.

وی تصریح کرد: بنده در گذشته هم توضیح دادم که این اعلام در حد هشدار بوده، حال شما انتظار دارید که یک مساله مطرح نشده را توضیح دهم و در خصوص آن اسامی متخلفان را اعلام کنم؟

وزیر کشور ادامه داد: بنده این موضوع را تنها هشدار دادم و اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد توضیح در خصوص آن بر عهده قوه قضائیه است.

مقابله مجلس، قوه قضائیه و تمام مسئولان ذیربط  با پول‌های کثیف

وی اعلام کرد: انتظار بنده از مجلس، قوه قضائیه و تمام مسئولان ذیربط مقابله با این پدیده است.

وی گفت: آیا شما انتظار دارید که من در داخل دام پهن شده از سوی رسانه‌های بیگانه حرکت کنم؟

وی با گلایه از افرادی که فریب رسانه‌ها را خوردند، بیان کرد: عده‌ای در مقابل این فریب موضع گرفته و آن را مربوط به خود گرفتند و عده‌ای نیز در خصوص آن به سخنرانی پرداختند،‌ در حالیکه مقام معظم رهبری بارها در خصوص ورود این پول‌های کثیف به عرصه قدرت تذکر داده‌اند.

وی با طرح این سوال که چرا ما نسبت به یک هشدار مواضع غلظ گرفته و در همان مسیر حرکت می‌کنیم، گفت: از صحبت‌های بنده استفاده سیاسی، تحریف و انحراف ایجاد شد و یک مسئله ملی به بازی‌های جناحی و سیاسی تبدیل شد لذا رفع این هشدار دغدغه مردم و رهبری است.

وی در خصوص احتمال ورود پول‌های کثیف از حوزه مواد مخدر به کشور گفت: سالانه ۸/ ۶ میلیارد دلار مواد مخدر از کشور افغانستان صادر می‌شود که ۳ میلیارد دلار آن به ایران ورود پیدا می‌کند که این رقم معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود آیا این رقم کمی است؟

وی ادامه داد: طی سه ماهه اخیر فردی با ۳۵ سال سن، ۵ کلاس سواد در عرض ۲ سال ۲۰۰ تن مواد مخدر جابه‌جا کرده و گردش مالی وی ۲ هزار و سیصد میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: این ماجرا در شبکه بانکی جستجو شد.

وی تصریح کرد: همچنین ما در جریان بررسی شماره حساب‌های مرتبط با دو فرد دیگر به 2 هزار شماره حساب و شخص برخورد کردیم، آیا میزان دارائی این افراد و رشوه‌های پرداختی از سوی آنها حساب نیست؟

سالانه ۸ میلیارد دلار پول کثیف از طریق قاچاق سوخت وارد کشور می‌شود

وی با بیان اینکه سالانه ۸ میلیارد دلار پول کثیف از طریق قاچاق سوخت وارد کشور می‌شود، گفت: برخورد با تمامی موارد دغدغه رهبری بوده و بنده نیز اعلام می‌کنم که آیا در روند هزینه‌های انتخابات نظارتی وجود دارد؟

وی افزود: آیا سودجویان به دنبال سوءاستفاده نیستند لذا باید تدابیری جهت جلوگیری از ورود این گونه پول‌ها اتخاذ شود.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه قاچاق کالا براساس برآوردهای انجام شده سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار از این محل آسیب می‌بینیم، گفت: پولی که از این طریق وارد پولشویی می‌شود، می‌تواند اقتصاد ما را دچار مشکل کرده و رانت‌ها را افزایش دهد.

رحمانی فضلی افزود: در طی ۱۰ سال ۴۸۷ پرونده را در قوه قضائیه بررسی کردیم و جریمه‌ای که متهمان این پرونده‌ها داده‌اند، ۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در نوبت بررسی بعدی به کمتر از یک درصد رسیده و باید با چنین مسائلی به صورت جدی برخورد شود.

وی گفت: در موارد متعدد دیگر مربوط به ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرمتشکل پولی با رقم‌هایی مواجهیم که در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی را ایجاد کرده که ۴۰ درصد آن در مسیرهایی که خارج از اساسنامه این شرکت‌ها و موسسات بوده هزینه شده و بر آن هیچگونه کنترلی وجود نداشته است.

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه مسائلی مانند دارو رقم‌های ۳۰ تا ۵۰ میلیاردی وجود دارد و این دارو در شرایط کاملا غیرقانونی و تقلبی وارد کشور شده است، تصریح کرد: در موضوع کمیته امداد امام خمینی بیش از یکصد نفر به نام آنها حدود ۲۰ میلیارد تومان واردات انجام شده به طوری که ۲۷ هزار خودروی وارداتی گرانقیمت‌ را به اسم این افراد مستضعف و برای آنکه هزینه‌های گمرکی و مالیات ندهند، وارد کشور کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در یکی از جزایر کشور از ۹۵۷۰ شرکت ۲۸۱۴ مورد آن فقط با یک آدرس به ثبت رسیده و کد پستی ۹۹ درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است، ادامه داد: اینگونه اقدامات باعث شده حدود ۲۰ میلیارد دلار مالیاتی که باید در کشور اخذ می‌شده، قابل پیگیری نباشد و همین فرارها و پولشویی‌ها موجب می‌شود فساد به‌وجود آید و این پول‌ها در حوزه‌های دیگر هم هزینه شوند.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: اگر می‌خواهیم یک اقتصاد سالم، پاک، غیرنفتی و مقاومتی داشته باشیم، باید این گریزگاه‌های مالی را شناسایی و متوقف کنیم، چرا که این پول‌ها نه تنها به خزانه دولت واریز نمی‌شود بلکه در مسیر خود فساد ایجاد می‌کند و باعث گسترش پولشویی در سایر حوزه‌ها می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در وزارت کشور و در شورای عالی ضدپولشویی از سال قبل موارد متعددی از چنین پرونده‌ها را بررسی کرده‌ایم، گفت: انتظار ما و مردم از مجلس و انتظار مردم به طول کلی از همه ما، دولت و قوه قضائیه این است که بستری را از نظر اقتصادی در کشور فراهم کنیم و مدیریتی بر منابع مالی و فعالیت‌های اقتصادی صورت گیرد تا این نوع فعالیت‌ها منجر به پول‌های کثیف، قاچاق و سوءاستفاده نشود که این حداقل خواسته ملت است و ما واقعا می‌توانیم اینها را انجام دهیم.

وزیر کشور تاکید کرد: همانطور که در بیانیه‌های منتشر شده از سوی وزارت کشور، ستاد سوخت و در صحبت‌های بنده مکرر بر آن تاکید شد، طرح موضوع پول‌های کثیف در حوزه سیاست را به‌عنوان یک هشدار که باید مراقب آن باشیم، مطرح کردیم تا موضوع پول‌های کثیف به عرصه قدرت و سیاست کشانده نشود. هر چند مواردی را هم داشتیم که چند سال پیش فردی بود که می‌خواست با پول‌هایی که هزینه کرده بود، چهره برخی نمایندگان و مسئولان را لکه‌دار کند.

عذرخواهی وزیر کشور از نمایندگان

وی گفت: خواهش می‌کنم در این شرایط که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک هستیم، برای اینکه به مردم اطمینان دهیم طرحی از سوی مجلس و یا لایحه‌ای از سوی دولت ارائه شود که منشأ و مرجع کلیه هزینه‌های انتخاباتی کاملا مشخص و قابل نظارت باشد تا نشان دهیم ما دستمال پاکی هستیم که شیشه‌های کثیف را باید با این دستمال پاک تمیز کرد.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: اگر از صحبت‌های بنده در رسانه‌ها برداشت‌هایی صورت گرفته و این مطالب را به حوزه بازی‌های سیاسی و تحلیل‌هایی برده‌اند که باعث سوءاستفاده شده، بارها آنها را تکذیب کرده‌ایم و امروز هم برای همین موضوع اینجا هستم، اما تاکید می‌کنم باید کشوری سالم، پاک و فعال داشته باشیم و دست افراد سودجو را از این عرصه پاک کنیم.

وزیر کشور دولت یازدهم گفت: به بنده پیشنهاد می‌کنند به خاطر انتشار مطالب و سوءاستفاده از صحبت‌های من در نشریات و روزنامه‌ها از شما عذرخواهی کنم و من نیز از شما عذرخواهی می‌کنم.