ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.04.2015, 11:04
«امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه فرق دارد»

بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی در همایش سراسری فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی

* اولین عامل ناامنی فقر و بیکاری است و نهی از منکری که ما می‌گوییم همین‌هاست. منکر اصلی در جامعه فقر، بیکاری و فساد است و اینها را باید از بین ببریم. ما در حال حاضر به چند تا فرع اسلام چسبیده‌ایم و فکر می‌کنیم که همه منکر و معروف آنهاست.

* شناسایی ریشه‌های ناامنی در جامعه ضرورت دارد. ایجاد امنیت در سایه همدلی، هماهنگی و همکاری بین دولت و نیروهای مسلح و اطلاعاتی امکان‌پذیر است.

* حکومت اسلامی، یعنی حکومت و حاکمیت قانون و امام خمینی ده‌ها بار در سخنرانی‌های خود بر این مسأله تأکید کرد که همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و قانون باید به دقت اجرا شود.

* پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را نیز گرفتار خواهیم ساخت.

* پلیس جایی می‌تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانونی وجود داشته باشد، ثانیاً قانون روشن و شفاف ابلاغ شده باشد.

* میان اقتدار و زور تفاوت هسن. نیروی انتظامی اولین جمعی در نظام است که با مردم سر و کار دارد و مظهر اقتدار مسلحانه است. اقتدار یعنی قدرت مشروع و مقبول، و هر جایی که نیروی انتظامی اعمال قدرت می‌کند و این اعمال قدرت دارای مشروعیت و مقبولیت است، به زبان و دل مورد تحسین مردم واقع می‌شود.

* آموزش لازم برای برخورد با مردم توام با دقت و حسن خلق ضرورت دارد. همه مسئولان و کارگزاران نظام باید یادشان باشد و برای خود تکرار کنند که صاحب این کشور مردم هستند و همه باید نوکر مردم باشیم، زیرا هیچ سمتی بالاتر از نوکری ملت از زن و مرد و کوچک و بزرگ نیست.

* افتخار پلیس این است که خادم مردم در امنیت است، فضا را امن نگه می‌دارد تا مردم راحت‌تر زندگی کنند و بسیار مهم است که با مردم چگونه برخورد کنیم. حتی در برخورد با مجرم باید حواسمان باشد که برخورد با جرم اولویت دارد.

* معیار پلیس باید قانون باشد، اگر کسی قانون را شکست، شما متعرض خواهید شد. اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزو وظایف همه ماست، مخصوصاً نسبت به جوانان و بانوان، این وظیفه سنگین‌تر است.

* زنان با مردان متفاوت هستند و نوجوانان و جوانان هنوز تجربه کامل زندگی را کسب نکرده‌اند و برخورد با آنها باید متفاوت باشد، اگر چه قانون برای همه مساوی است.

* تهدیدات حقیقی از تهدیدات فرضی و خیالی باید تفکیک شود. هفته‌ای نیست که گزارشی از یک تهدید اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی ارایه نشود، اما وقتی درباره جزییات آن سوال می‌شود، می‌بینیم تحلیل درستی وجود ندارد و لازم نیست وارد عمل شویم. اما تهدید فرضی ممکن است تهدید واقعی درست کند، زیرا عکس‌العمل در برابر تهدید خیالی، به تهدید واقعی مبدل می‌شود و پلیس باید به این مسأله مهم توجه کند.

* ریشه‌های آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی با انجام تحقیقات خوب از سوی ناجا باید شناسایی شوند. این تحقیقات بسیار ارزشمند است تا ریشه امور را شناسایی کنیم و با حضور و همکاری همه قوا و دستگاه‌ها نسبت به رفع آن تلاش کنیم.

* مدیریت فضای فرهنگی جامعه ضروری است. ایجاد امنیت برای انسان که موجود پیچیده‌ای است ابعاد مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی محیط زیستی دارد و امروز امنیت بخش نرم‌افراری بیشتر و مهم‌تر از ایجاد امنیت در سخت‌افزار است.

* پلیس می‌تواند به دولت نسبت به افزایش یا سرعت برخی آسیب‌های اجتماعی گزارش، هشدار و راهکار دهد تا مجموعه نظام با کمک هم نسبت به حل آن اقدام کنند.

* مردم گاهی از اینکه چرا اولویت‌ها در برخورد با جرم‌ها رعایت نمی‌شوند، عصبانی می‌شوند. باید با هماهنگی در کنار هم کار کنیم و اولویت‌ها را در جامعه مدنظر قرار دهیم. منکر اصلی و ریشه فساد در جامعه فقر ، بیکاری ، فساد و ریا است و مواد مخدر و عدم استحکام خانواده ، اولویت‌های آسیب اجتماعی ما است.

* دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آنها بوده است، اهمیت ویژه‌ای برای مسأله امنیت در کنار موضوع سلامت، قایل بوده است.

* برخی به دولت ایراد می‌گیرند و می‌گویند به تعبیری این دولت قرار بود دولتی پلیسی نباشد و قرار بود فضای امنیتی جمع شود، پس چرا بودجه نیروی انتظامی افزایش می‌یابد. اما باید توجه کرد که جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب و امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متفاوت است ما در جامعه نیاز به امنیت داریم و باید برای آن هزینه کنیم.

* موفق‌ترین نیرو، موثرترین و کم هزینه ترین نیرو است. تخصیص کامل بودجه نیروهای مسلح در حالی رخ داده است که کشورهای همسایه که برخی بسیار پولدار هم هستند و خودشان در طراحی توطئه کاهش نفت دست داشتند، گرفتار شدند، چاله چاهی را که برای برادر خود حفر کردند خود در آن گرفتار شدند و صدمات اقتصادی بسیاری دیدند.

* همدلی میان بخش‌های مختلف ناجا که خانواده بزرگی است و از قلب شهرها تا لب مرزها گسترده است اهمیت ویژه‌ای دارد و همچنین همدلی نزدیک ناجا با سایر نیروهایی که امنیت برقرار می‌کنند و در مرزها و شهرها هنگام ضرورت در کنار شما قرار دارند، ضروری است.

* دولت می‌داند پلیس امروز چه بار سنگینی بر دوش دارد و چه زحمات بزرگی را متحمل می‌شود، دولت حامی و تقویت‌کننده شما خواهد بود و برای ایجاد رونق اقتصادی، نیاز به کمک و همیاری ناجا دارد.

* پرسنل نیروی انتظامی جان و سلامتی و همه چیز خود را در راه امنیت جامعه فدا می‌کنند و در شرایطی که باب شهادت برای برخی بسته شده است این باب برای نیروی انتظامی در گوشه و کنار کشور گشوده است ما قدر زحمات شما را می‌دانیم و مردم ایران هم قدردان هستند.

* همه ایرانی‌ها در برابر قانون برابر هستند و حتی گردشگران و خارجی‌هایی که در کشور حضور دارند در پناه قانون و امنیت شما هستند. همه را یکسان ببینید و یکسان برخورد بکنید تا مقبولیت کار شما در جامعه بیشتر شود و رضایت خداوند و عامه مردم از شما افزایش یابد.

* من به تیم جدیدی که در نیروی انتظامی مسئولیت را بر عهده گرفته است خوش‌آمد می‌گویم. شما بار سنگینی را بر دوش گرفته‌ اید و از تیم قبلی نیز که خدمات قابل توجهی انجام دادند سپاسگزاری می ‌کنم.