ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.04.2015, 7:58
کابینه افغانستان با ۴ وزیر زن

شرق / فریبا پژوه: سرانجام و پس از گذشت هفت ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان، پارلمان این کشور صلاحیت گروه دوم وزرای پیشنهادی کابینه را به رأی گذاشت تا کابینه دولت وحدت ملی افغانستان پس از رایزنی‌ها و بحث‌های طولانی تکمیل شود. هرچند هنوز کرسی وزارت دفاع خالی مانده، اما تأیید صلاحیت چهار زن برای زنان افغانستان نویدبخش روزهای بهتری است.

«فریده مهمند»، وزیر آموزش‌عالی، «نسرین اوریاخیل»، وزیر کار و امور اجتماعی، «دلبر نظری»، وزیر زنان و «سلامت عظیمی» وزیر مبارزه با موادمخدر، چهار زنی هستند که در اداره دولت به کمک «اشرف‌غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان می‌آیند.

رأی‌گیری در پارلمان به‌صورت غیرعلنی انجام می‌شود؛ هرچند برخی از نمایندگان پارلمان با اعلام اینکه رأی‌دادن جزء حقوق نمایندگان محسوب می‌شود، به‌طورعلنی آرای خود را اعلام کردند. برگه‌هایی که از سوی دبیرخانه پارلمان نمایندگان منتشر شده، دفترچه‌ای به تعداد ۱۶ برگ با رنگ‌های مختلف است. هر برگ به یک نامزد پیشنهادی وزارت اختصاص دارد.

براساس توافق‌نامه دولت وحدت ملی که در پی انتخابات به‌دست آمد، تیم‌های اشرف‌غنی و عبدالله‌عبدالله، رئیس اجرایی در کابینه به‌صورت برابر سهم خواهند داشت. پس از اعلام نتیجه مذاکرات، بین دو تیم توافق شد که از مجموع ۲۵ وزارت، ۱۳ وزیر را تیم غنی و ۱۲ وزیر را تیم عبدالله معرفی می‌کنند. همچنین ریاست امنیت ملی افغانستان به طور مستقیم از سوی رئیس‌جمهور و رئیس بانک‌مرکزی این کشور از سوی رئیس هیأت اجرایی، عبدالله منصوب می‌شود.

«محمد فرهاد صدیقی»، نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با «شرق» در این‌باره گفت: فکر می‌کنم بهتر است کابینه هرچه زودتر تشکیل شود و این به‌نفع مشروعیت حکومت است. حکومت افغانستان باید ثبات داشته باشد تا مردم این کشور از وضعیت بحران اقتصادی، امنیتی و سیاسی‌ای که گرفتار آن هستند، خارج شود.

نماینده شهر کابل با اشاره به انفجار انتحاری روز گذشته در جلال‌آباد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از شهروندان این کشور شد، گفت تعیین وزیر در وزارت دفاع و امنیت ملی برای حفظ امنیت کشور بسیار حائزاهمیت است.

صدیقی همچنین افزود: انتظار من از دولت این است که موضوع معرفی مقامات امنیتی کشور را جدی بگیرند و هرچه زود‌تر به توافق برسند.

این نماینده کابل در پارلمان افغانستان در ادامه تأکید کرد اگرچه اختلافات بین رئیس‌جمهور و رئیس‌ هیأت‌اجرایی جدی نیست؛ اما مسائلی وجود دارد و ما فکر می‌کنیم بیشتر اختلافات حل شده است و اگر مشکلات کوچک ادامه یابد و حکومت افغانستان ثبات لازم را داشته باشد، باعث می‌شود حکومت مشروعیت خود را از دست دهد و ممکن است در ثبات امنیت کشورهای منطقه نیز تأثیرگذار باشد.  او با اشاره به حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان گفت نقش نیروهای بین‌المللی در تأمین امنیت افغانستان بسیار مهم است و باید مفاد پیمان امنیتی با ایالات‌متحده آمریکا به‌درستی اجرا شود.

تشکیل کابینه حکومت وحدت ملی در افغانستان در حالی چندماه به درازا انجامیده است که این کشور این‌روزها با خشونت‌های عریان و ادامه عملیات انتحاری به‌خصوص در بخش‌های غرب و شمال این کشور دست‌به‌گریبان است. کارشناسان بر این باورند که ناامنی‌های اخیر افغانستان ناشی از معرفی‌نکردن وزرای کابینه و اداره‌شدن اکثر وزارت‌خانه‌ها به‌ویژه وزارت مهم و کلیدی دفاع توسط سرپرست است که سرانجام «عبدالله خان» برای احراز این پست مهم معرفی شد.