ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.04.2015, 21:42
سیل و خسارت در چهار استان کشور

شهروند: طغیان رودخانه چالوس جاده‌های منتهی به شمال را زیر آب فرو برد. سیل مهیب خسارات سنگین به تأسیسات زیربنایی، مسکونی و رستوران‌های حاشیه رودخانه وارد کرد. بارش‌های بهاری در اولین ماه‌ سال‌ جاری، نخستین سیل را در مازندران ثبت کرد تا برخی از حاشیه‌نشینان رودخانه مجبور به ترک خانه‌هایشان شوند. باران ۲۳ تا ۲۴ فروردین‌ماه بارید و زندگی شهرنشینان و روستاییان را مختل کرد. امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر و راهداری برای جلوگیری از تکرار حادثه تلخ سیل جنگل گلستان در ‌سال ۹۰ با تسلط کامل در مناطق سیل‌زده، به صورت آماده‌باش درآمدند.

بارندگی‌های مستمر و طغیان رودخانه‌ها در مناطق غربی استان مازندران جاده چالوس، فشم و شمشک را بست و تردد پایتخت‌نشینان را در این جاده‌ها متوقف کرد. این در حالی است که با تداوم بارندگی، سد لتیان سرریز شد و ساکنان اطراف این سد برای در امان ماندن از خطر سیلاب خانه‌های خود را تخلیه کردند.

سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «بارش شدید باران از بعدازظهر روز یکشنبه باعث طغیان رودخانه چالوس، سد لتیان و جاری شدن سیل در محور فشم - چالوس شد. با وقوع این حادثه ۳۰ نیروی امدادی در این مسیر‌ها به حالت آماده‌باش درآمده و یک نفر که به دلیل طغیان رودخانه دچار حادثه شده بود، توسط نیروهای امدادی نجات یافت. محور کرج - چالوس، لشکرک - فشم و فشم - زایگان به دلیل بارندگی و سیلاب مسدود شده و تیم‌های امدادی هلال‌احمر در محور تهران -چالوس به صورت آماده‌باش در آمدند.»

سیل و خسارت بی‌سابقه در چالوس

سیل بی‌سابقه در ۳۰‌سال گذشته منطقه مرزن‌آباد جاده چالوس را محاصره کرد و خسارت‌های سنگینی به بخش‌هایی از این شهر ازجمله فضاهای ورزشی، معابر اصلی، فرعی و نیز دیواره حفاظتی رودخانه چالوس وارد کرد. بر اثر بارندگی شدید و در پی آن سیلی که در برخی از شهرستان‌های غرب مازندران به‌ویژه چالوس جاری شد، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف این شهرستان ازجمله تأسیسات زیربنایی و ابنیه حوزه‌های روستایی و شهری وارد شده است.

در پی این حادثه با ریزش کوه جاده چالوس نیز مسدود شد. شهردار مرزن‌آباد چالوس میزان خسارت‌های وارده ناشی از جاری شدن سیل به بخش‌های مختلف این شهر را حدود ۱۰۰‌میلیارد ریال اعلام کرد. محمدجعفر ردایی شهردار مرزن‌آباد چالوس در رابطه با این خبر گفت: «با این‌که نیروهای شهرداری، امدادی، خدماتی و نیز شرکت‌های پیمانکار در نخستین ساعات وقوع این حادثه به این شهر سیل‌زده اعزام شدند اما عمق خسارت‌ها به‌حدی زیاد بوده که در زمان اندک امکان بازگشایی بستر رودخانه چالوس و هدایت آب‌های باقیمانده در برخی از نقاط این شهر به این رودخانه ممکن نیست.»

سیل پل‌ها را شکست

جاری شدن سیل در مسیر رودخانه هراز موجب آب‌گرفتگی سطح وسیعی از زمین‌های اطراف رودخانه شد؛ بارندگی بیش از حد در ۴۸ ساعت گذشته، برداشت بی‌رویه خاک از بستر رودخانه هراز، تجاوز به حریم رودخانه و قطع درختان، دلیل اصلی این حادثه است. این سیل به قسمتی از بدنه سد هراز آسیب وارد کرد و موجب قطع درختان در مسیر رودخانه شد که در پی آن ورودی تونل مخصوص انتقال آب از پشت سد، مسدود و باعث جمع شدن آب در پشت سد شد. مهندسان و پیمانکاران برای جلوگیری از تخریب بیشتر قسمتی از بدنه سد، مخزنی را باز کردند تا با خروج آب از پشت سد از خسارت بیشتر به تأسیسات سد جلوگیری شود.

جمشید نیکزاد، رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل در رابطه با خسارت‌های سیل در آمل به «شهروند» گفت: «۲۴ ساعت بارندگی شدید در منطقه لاریجان، به آمل رسید و راه‌های روستایی را مسدود کرد. بر اثر این بارندگی گل‌ولای دامنه کوه‌ها به حاشیه رودخانه‌ها نفوذ کرد و خسارت‌های زیادی را به درختان، پرورشگاه‌های ماهی قزل‌آلا، پل‌ها و معادن وارد کرد. طغیان رودخانه هراز باعث شد تا خروجی سیل به سمت آمل نفوذ کند. بر اثر جاری شدن سیل پارک دهکده طلایی و پل پیروزی تخریب شد. عملیات پاکسازی توسط نیروهای شهرداری آغاز شده است.»

بارش باران باعث قطع برق و گاز در شمیرانات شد

باران بهاری ۴۸ ساعت در تهران بارید و باعث اختلالات و تهدیدهایی در شهرستان‌های شمیرانات به‌ویژه فشم شد. قطعی آب، برق و گاز و سقوط چندین پل در این منطقه باعث ایجاد اختلالاتی در محورهای فشم، زایگان، فشم و اوشان شده است.

عزت‌اله خان‌محمدی فرماندار شمیرانات در رابطه با این حادثه گفت: «به دلیل جلوگیری از هر خطری برای شهروندان فشم و می‌گون خود اقدام به قطع گاز کرده تا ترکیدگی لوله‌های گاز تهدید جدیدی برای شهروندان نباشد. آب‌رسانی در این منطقه توسط تانکرهای حمل آب صورت خواهد گرفت.

تخلیه روستاهای اطراف سد لتیان به دلیل خطر سیلاب

بارندگی‌های چند روز اخیر، موجب سرازیر شدن آب به سمت سد لتیان و کامل شدن ظرفیت این سد شد. همین موضوع کافی بود تا با بررسی کار‌شناسان دریچه‌های سد لتیان به منظور انتقال آب پشت سد به سمت سد ماملو اجرایی شود. با این حال روستاهای اطراف سد لتیان به دلیل احتمال وقوع سیلاب خالی از سکنه شد.

سیل بی‌سابقه تنها یک کشته داشت

درحالی‌که در پی ۲۴ ساعت بارندگی شدید نیروهای امدادی هلال‌احمر و اورژانس برای جلوگیری از صدمات جانی به شهروندان و ساکنان مناطق سیل‌زده به صورت آماده‌باش در آمده بودند، زنی ۳۵ساله در رودخانه کرج سقوط کرد و غرق شد.

آرش رحمتیان معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز در رابطه با این حادثه گفت: «این اتفاق در محدوده پارک شهید چمران کرج افتاد. ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه زنی جوان در حال حرکت در کنار رودخانه کرج که بر اثر بارندگی‌های اخیر سطح آب آن افزایش یافته بود، ناگهان به داخل رودخانه سقوط کرد و جان باخت. جسد این شهروند کرجی توسط امدادگران از آب گرفته شد. فوت زن جوان در رودخانه کرج اولین غرق شدگی‌سال جاری است.»

سیل به زنجان رسید

به‌دنبال وقوع سیل در مناطق مختلف کشور، استان زنجان نیز از این حادثه طبیعی در امان نماند و جاری شدن سیل در شهرستان‌ها و روستا‌ها، امدادگران هلال‌احمر آن منطقه را راهی مناطق سیل‌زده کرد، سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «سیل و آب‌گرفتگی در زنجان شهرستان‌های خدابنده و طارم و روستاهای مادآباد، نهاویز، دیزج و غره بلاغ را متاثر کرد که ۱۱۰ نفر در این مناطق توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر اسکان اضطراری یافتند.»