ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 09.04.2015, 12:52
هشدار جان کری نسبت به ادامه دخالت ایران در یمن

دویچه وله: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش در بحران یمن تنها تماشاگر نخواهد بود. او افزود هر چند که ایالات متحده در پی رویارویی با ایران نیست، اما در بحران یمن در کنار متحدان و دوستان خود در منطقه خواهد ایستاد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه شب (۸ آوریل/ ۱۹ فرودین) در گفت‌وگویی با شبکه “پی بی اس” آمریکا گفت، کشورش از حمایت ایران از شورشیان حوثی آگاه است. او تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا نگران رویدادهای یمن است.

وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت‌وگو به حمایت ایران از شورشیان حوثی اشاره کرد و گفت، هر هفته تعدادی هواپیما از ایران به یمن پرواز می‌کند و آمریکا آنها را رصد می‌کند و از آن خبر دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به ادامه دخالت ایران در یمن هشدار داد و گفت: «ایران باید درک کند که وقتی منطقه بی‌ثبات می‌شود و کسانی در خارج از مرزهای خود علنا در حال پیش‌برد جنگ هستند، ایالات متحده آمریکا به تماشا نخواهد ایستاد.»

جای کری در عین‌حال تاکید کرد: «ایالات متحده آمریکا هر چند در پی رویارویی با ایران نیست، اما در کنار متحدان و کشورهای دوست خود که احساس می‌کنند از سوی ایران در معرض تهدید هستند، خواهد ایستاد.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا موضع این کشور در قبال تحولات منطقه و بحران یمن کاملا مستقل از توافق آنها با ایران در باره مناقشه اتمی است. کری گفت: «ما می‌توانیم هم‌زمان دو کار انجام دهیم.»

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، هم‌زمان با اظهارات جای کری، هواپیماهای سوخت‌رسان ارتش آمریکا فعالیت خود در منطقه را آغاز کرده و سوخت جنگنده‌های عربستان سعودی را که در عملیات علیه حوثی‌ها شرکت دارند، تامین می‌کنند.

دو ناو جنگی در راه خلیج عدن

ایران روز گذشته اعلام کرد که دو ناو جنگی “بوشهر” و “البرز” را به خلیج عدن و تنگه باب المندب اعزام کرده است. حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران گفت ماموریت این ناوها “تامین خطوط مواصلاتی کشتی‌رانی ایران و حراست از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد” است.

فرمانده نیروی دریایی ایران هم‌زمان تاکید کرد “البته این آمادگی وجود دارد تا در صورت درخواست دیگر کشورها به یگان‌های آن‌ها نیز کمک کنند”.

خبرگزاری آلمان هدف ایران از اعزام ناو جنگی به خلیج عدن را “قدرت‌نمایی” این کشور در بحران یمن توصیف کرده است. در جنگ داخلی یمن، ایران از شبه‌نظامیان حوثی حمایت می‌کند. جمهوری اسلامی اما هرگونه حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها را رد می‌کند.

ایران دو ناو جنگی به خلیج عدن، در نزدیکی یمن اعزام کرده است. آمریکا از حمله‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان علیه حوثی‌های یمن پشتیبانی می‌کند.

در یمن، شبه‌نظامیان حوثی در کنار نظامیان هوادار علی عبدالله صالح، رئیس جمهور برکنار شده یمن در حال جنگ با نیروهای طرفدار عبدربه منصور هادی هستند. منصور هادی پس از پیشروی حوثی‌ها به سوی عدن در عربستان سعودی پناه گرفته است.

پس از آغاز پیشروی حوثی‌ها به جنوب یمن، ائتلافی از دست‌کم ده کشور عربی به رهبری عربستان سعودی از اواخر ماه مارس سال جاری بمباران مواضع شورشیان حوثی را آغاز کرده است. ایران این حملات را محکوم کرده و خواستار پایان فوری آن شده است.

تلاش سیستماتیک برای “صدور انقلاب”

روز چهارشنبه (۸ آوریل/ ۱۹ فروردین) شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان٬ وزیر خارجه امارات متحده عربی٬ حضور ایران در یمن را “سیستماتیک” ایران خواند و گفت: «ایران در یمن و دیگر کشورهای منطقه بذر تفرقه می‌کارد.»

وزیر خارجه امارات افزود که ممکن است برخی بگویند اطلاعات درباره دخالت‌های ایران در یمن “دقیق” نیست، اما این اقدامات بخشی از استراتژی ایران برای “صدور انقلاب” پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ است. او اقدامات ایران را باعث از دست رفتن امید کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با ایران دانست.

شیخ عبدالله اظهار داشت، کشورهای عرب منطقه می‌توانند “روابط عادی مثبت” با تهران داشته باشند٬ “اما ایران به آن‌ها امید نمی‌دهد… هر بار که ما تلاش می‌کنیم تا به ایران نزدیک شویم ایران خرابکاری در منطقه را از نو آغاز می‌کند و مسایل را برای کشورهای ما دشوار می‌کند.”

امارات متحده عربی یکی از اعضای کلیدی ائتلاف علیه شورشیان حوثی است که هدایت آن را عربستان بر عهده دارد. این ائتلاف در تلاش است تا حوثی‌ها را از پیشروی باز دارد.