ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 30.03.2015, 19:30
به عبدالفتاح سلطانی مرخصی نمی‌دهند چون توبه نکرده

دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی با اظهار اینکه علیرغم درخواست ها به پدرش مرخصی نوروزی تعلق نگرفته است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «مادرم تقاضای مرخصی داد اما مثل همیشه مسولان نپذیرفتند. در چهار سالی که پدرم در زندان است مرخصی نوروزی که هیچ، حتی یک روز هم مرخصی به او نداده اند. می گویند چون پدرم راضی به توبه نشده است.»

مائده سلطانی در مورد علت تعلق نگرفتن مرخصی نوروزی به عبدالفتاح سلطانی به کمپین گفت: «به مادرم دلیل خاصی عنوان نکرده اند اما چند ماه پیش وقتی مادرم برای تقاضای مرخصی درمانی برای پدرم داده بود آقای مهدی خدابخشی،معاون دادستان و دادیار ناظر زندان به او گفته بود چون همسرتان هنوز روی موضع خودش است ما به او مرخصی نمی دهیم.»

مائده سلطانی با اشاره به اینکه بارها از این وکیل حقوق بشر خواسته شده از فعالیت های گذشته خود اظهار ندامت و پشیمانی کند به کمپین گفت: «در زمان بازجویی ها، ماموران اطلاعات از پدرم خواسته بودند که اگر اظهار ندامت از فعالیت های گذشته خود و کارهای که در کانون مدافعان حقوق بشر انجام داده اظهار ندامت کند و بر علیه خانم شیرین عبادی صحبت کند در حکمش تخفیف قائل خواهند شد. از آن زمان تاکنون هر بار مادرم تقاضای مرخصی برای او می دهد مسولان به او می گویند چون هنوز توبه نکرده و در موضع خودش است ما مرخصی نمی دهیم.»

دختر عبدالفتاح سلطانی ادامه داد: «همه حقوق بدیهی یک زندانی را می گیرند فقط به این دلیل که آنطور که آنها خواسته اند همکاری نکرده است. پدر من در چهار سال حبسش تاکنون حتی یکساعت هم مرخصی نداشته چون به قولی توبه نکرده است.»

علاوه بر محروم بودن این زندانی از حق مرخصی که جز حقوق اولیه هر زندانی است هنوز پس از گذشت تقریبا یکسال به اعاده دادرسی این وکیل رسیدگی نشده است.

دختر عبدالفتاح سلطانی در خصوص اینکه حدود یک سال از تقاضای اعادی دادرسی پرونده پدرش می گذرد به کمپین گفت: «یک سال پیش پدرم تقاضای اعادی دادرسی داد اما تاکنون به درخواست او برای اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد پرونده پاسخی داده نشده است.»

یک صد نفر از وکلای دادگستری در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ در نامه ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواستار صدور دستور تعیین تکلیف تقاضای اعاده دادرسی برای عبدالفتاح سلطانی شدند.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر روز ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ دستیگر شد و به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس و تبعید به به شهر برازجان  و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محروم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال حبس تغییر کرد.

این زندانی که از زمان بازداشت تا کنون در زندان اوین به سر می برد دچار ناراحتی قلبی و نوسان فشار خون است و نیاز به مداوای مرتب در خارج از زندان دارد.