ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 30.03.2015, 8:42
مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در گام آخر

نشست ایران و ۱+۵ که عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران آن را «تعیین کننده» ارزیابی کرد، صبح روز دوشنبه با حضور وزیران خارجه هفت کشور در هتل بوریواژ آغاز شد.

انتظار می‌رود توافقی که در این جلسه حاصل می‌شود در مقر سازمان ملل در ژنو به ثبت برسد.

در این نشست علاوه بر محمد جواد ظریف و جان کری که از شش روز پیش در لوزان بسر می‌برند، فرانک وال‌تر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، وانگ یی وزیر خارجه چین و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه حضور دارند.

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از حاضرین این نشست است.

عصر یکشنبه وزیران خارجه شش کشور یک جلسه هماهنگی میان خود داشتند. روز گذشته اکثر وزیران رایزنی‌های دو، سه یا چند جانبه داشتند.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران نشست امروز صبح وزیران خارجه هفت کشور را تعیین کننده خواند و گفت: قرار بود این نشست یکشنبه شب انجام شود ولی به دلیل تاخیر ورود یکی ازویران خارجه به امروز صبح موکول شد.

مهم‌ترین و جدید‌ترین خبرهای مربوط به مذاکرات به این شرح است.

- وزیر خارجه انگلیس هم به لوزان آمد. او آخرین وزیر خارجه گروه ۱+۵ بود که وارد لوزان شد. قبل از او وزیران خارجه فرانسه، چین، روسیه و آلمان علاوه بر مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به مذاکرات پیوسته پیوسته بودند. وزیران خارجه ایران و آمریکا هم از چهارشنبه گذشته در لوزان حضور داشتند.

- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه بعد از ورود به لوزان، با همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف دیدار کرد.

- قرار است مذاکرات هسته‌ای با حضور وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ از ساعت ۹ صبح امروز دوشنبه در لوزان آغاز شود.

- رسانه‌های غربی بار‌ها خبرهایی از دست یابی به توافق منتشر کرده‌اند اما مقامات ایرانی آن‌ها را رد کرده‌اند.

- عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: ‌ مذاکرات به لحظات سخت رسیده است. وی افزود: توافق در دسترس است.

- رویترز نوشت: ایران و گروه ۱+۵ تصمیم دارند با انعطاف پذیری بن بست در پیشرفت مذاکرات را بشکنند.


ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده را به روسیه نمی‌فرستد

فرانک وال‌تر اشتاین‌مایر، وزیر امورخارجه آلمان روز یکشنبه گفت در ساعات اخیر «پیشرفت‌ها و پسرفت‌هایی» رخداده است. به گزارش رویترز، او به خبرنگاران در لوزان گفت نمی‌تواند احتمال وقوع بحران در مذاکرات لوزان را رد کند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه می‌خواهند که فعالیت‌های حساس اتمی ایران به مدت ده سال متوقف شود، در قبال آن تهران خواهان لغو یکباره همه تحریم‌های بین‌المللی است.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات غربی گفته است اگر در زمینه‌های مهم دیگر توافق صورت بگیرد، می‌توان مدت اعمال محدودیت‌ها بر برنامه اتمی ایران را تغییر داد. او گفته همه طرف‌های مذاکره با ایران خواهان محدودیتی به مدت ۱۵ سال هستند، اما برای جنبه‌های مختلف توافق می‌توان محدودیت‌های زمانی مختلفی در نظر گرفت.

رویترز به نقل از حمید بعیدی‌نژاد، مذاکره کننده ایرانی گزارش داده است که اعمال محدودیت به مدت ۱۵ سال بر برنامه اتمی ایران جای بحث ندارد اما در مورد ۱۰ سال گفتگو‌ها در حال انجام است.

پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقام‌های نزدیک به مذاکرات نوشت، فاصله واشنگتن و تهران در مورد اجزای مهم توافق کاهش یافته است، با این حال برخی از مشکلات همچنان باقی مانده است.

این دو مقام که نخواستند هویتشان فاش شود، به آسوشیتدپرس گفته‌اند ایران موافقت کرده بطور موقت تعداد سانتریفیوژهای خود در تاسیسات اصلی غنی سازی اورانیوم در کشور را به ۶۰۰۰ دستگاه یا کمتر محدود کند و همینطور موافقت کرده است که همه اورانیوم تولید شده خود را به روسیه بفرستد.

این منابع همچنین می‌گویند که مشکلات بر سر مدت محدودیت‌ها و نظارت بر برنامه اتمی و برخی مسائل دیگر باقی مانده است.

تهران این گزارش را رد کرده است و خبرگزاری ایرنا به نقل یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در لوزان نوشت که گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس «حاوی نکات غیردقیق، از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه» است.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی، مذاکره کننده اتمی ایران در لوزان گفت: «هنوز هیچ توافقی حاصل نشده و شایعات و فضاسازی‌ها با اهداف خاص سیاسی است.» او تاکید کرد که در مورد برخی موضوعات راه حل پیدا شده اما «قطعاً توافق دو مرحله‌ای نداریم.» آقای عراقچی گفته «شش قطعنامه تحریمی علیه ایران وجود دارد که باید حتماً لغو شود.»

آقای عراقچی در جمع خبرنگاران گفت مذاکرات فشرده‌ای در جریان بوده و به لحظات سختی رسیده است و هدف ایران اثبات صلح آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها است. آقای عراقچی اضافه کرد که ایران برای اعتمادسازی جدی است و رسیدن به توافق کاملا در دسترس است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید ایران قبلا موافقت کرده بود که سوخت اتمی خود را که میلیارد‌ها دلار برای تولید آن هزینه کرده و سال‌ها برای آن وقت گذاشته، به روسیه بفرستد، اما از این پیشنهاد مهم در روز یکشنبه عقب‌نشینی کرد.

نیویورک تایمز سخنان معاون وزیر امورخارجه ایران در مورد نفرستادن ذخایر سوخت اتمی به روسیه را تعجب برانگیز خواند. انتقال ذخایر غنی شده اورانیوم به خارج ممکن است امکان تولید سلاح هسته‌ای در ایران را غیر ممکن یا به روندی بسیار طولانی تبدیل کند.

مقامات غربی تایید کرده‌اند که ایران از پیشنهاد انتقال ذخایر غنی شده اورانیوم به روسیه عقب نشینی کرده است اما آن‌ها گفته‌اند روش‌های دیگری برای حل این موضوع وجود دارد که از جمله، رقیق‌تر کردن ذخایر غنی شده اورانیوم است.

سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه گفت این ایران است که باید جهان را به صلح آمیز بودن برنامه اتمی‌اش متقاعد و تضمین‌های لازم را برای رسیدن به یک توافق بین المللی ارائه کند.

به گفته جاش ارنست، تاکید رئیس جمهوری آمریکا کماکان بر پیشبرد دیپلماسی است. آقای ارنست روز یکشنبه در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت گفت: «در ‌‌نهایت زمان آن فرا رسیده است که ایرانی‌ها علامتی روشن به جامعه بین المللی بدهند که آیا خواستار سپردن تعهداتی جدی و الزامی هستند یا نه، و حرف‌هایشان را ثابت کنند که قصد دستیابی به تسلیحات اتمی را ندارند. اگر حاضر به سپردن چنین تعهداتی باشند باید بتوانند این کار را تا پایان مارس به انجام برسانند.»

در همین حال، باب کورکر، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از دولت باراک اوباما و مذاکره کننده‌های گروه ۱+۵ خواست تا برای رسیدن به توافق با ایران عجله نکنند.

سناتور کورکر گفت نگران است که مذاکره کننده‌ها برای اینکه تا پیش از موعد مقرر به توافق برسند از برخی مسائل چشم پوشی کنند. سناتور کورکر پیش‌تر اعلام کرده بود که کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ۱۴ آوریل، طرحی را به رای می‌گذارد که کنگره را موظف می‌کند در صورت رسیدن به هر توافقی با ایران آن را بازبینی کند.

احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات اتمی ایران در لوزان، باعث کاهش قیمت نفت در بازار جهانی شد.

با توجه به تصمیم وزیران خارجه دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای پیوستن به گفتگوهای ایالات متحده و ایران در شهر لوزان سوئیس و به تاخیر انداختن سفرهای خود در روز‌های آینده و ماندن در محل برگزاری این مذاکرات فشرده و حساس، تلاش‌های دیپلماتیک به منظور دستیابی به یک تفاهم سیاسی بر سر اجزای اساسی توافق جامع اتمی تا پیش از مهلت تعیین شده یازدهم فروردین ماه، روند مذاکرات به اوج رسیده است.

منابغ گزارش: ایرنا، عصر ایران،‌ صدای آمریکا