ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.03.2015, 6:46
آغاز عملیات نظامی علیه حوثی‌های یمن

نیروی هوایی عربستان سعودی عملیات نظامی خود علیه مواضع حوثی‌های مورد حمایت حکومت اسلامی در ایران را آغاز کرد. این عملیات که «توفان سهمگین» نام دارد از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه  ۶ فروردین با بمباران مواضع حوثی‌ها آغاز شد.

پیش از آغاز حملات هوایی،  عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و کویت با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند  در پاسخ به درخواست عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری درصددند دارند با «شبه‌نظامیان القاعده، حوثی و داعش» در یمن مقابله کنند.

نیروی هوایی عربستان سعودی دقایقی پس از صدور بیاینه کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس، مواضع شبه نظامیان حوثی را در صنعا پایتخت این کشور بمباران کرد.

به گزارش العربیه نیروهای سعودی اکثر پدافند هوایی حوثی را منهدم کردند. این گزارش می‌گیود آسمان یمن کاملا تحت کنترل نیروهای سعودی است و پایگاه الدیلمی متعلق به حوثی‌ها کاملا درهم کوبیده شده است.

عادل بن احمد جبیر، سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا  چهارشنبه شب در یک کنفرانس خبری در واشنگتن  اعلام کرد که عربستان برای مقابله با شبه‌نظامیان شیعه در داخل خاک یمن عملیات نظامی آغاز کرده است.

سفیر عربستان در ایالات متحده  گفت که دولت او به همراه ائتلاف متحدان منطقه‌ای برای حمایت از «دولت قانونی یمن» به مواضع شورشیان حوثی حمله کرده است.

ائتلاف متحدان منطقه‌ای که عادل جبیر به آن اشاره کرده، شامل ۱۰ کشور از کشورهای سنی منطقه، از جمله برخی کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس یعنی امارات متحده عربی، بحرین، قطر  و کویت هستند.

حملات عربستان و متحدانش به‌وقت بحرین ساعت ۲ بامداد روز پنجشنبه ۶ فروردین آغاز شده است. ۳۰ دقیقه پس از آغاز حملات، سفیر عربستان خبر حمله را اعلام کرد.

عادل جبیر در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «این عملیات برای دفاع و حمایت از دولت قانونی یمن و جلوگیری از گسترش جنبش رادیکال حوثی‌ست.»

او افزود: «کشور پادشاهی عربستان سعودی، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج و دیگر متحدان این ائتلاف به درخواست رئیس‌جمهور مشروع یمن پاسخ داده‌اند.»

آقای الجبیر هم چنین تاکید کرد، این عملیات به صورت هوایی خواهد بود و تمامی مناطق یمن را پوشش خواهد داد. همچنین او تاکید کرده است عملیات تا هر زمان نیاز باشد انجام خواهد پذیرفت و محدودیت زمانی نخواهد داشت.

سفیر این کشور اضافه کرد نمی‌خواهد به جزییات این عملیات پشتیبانی بپردازد، اما آنها مشورت‌های لازم را با سایر کشورها به خصوص ایالات متحده انجام داده‌اند و از نتیجه این مذاکرات و مشورت خرسند هستند.

او گفت، «ما در وضعیتی هستیم که یک گروه شبه نظامی کنترل موشک‌های بالستیک، سلاح‌های سنگین و نیروهای هوایی را در دست دارد و با این وضعیت که پیش می‌رود تحمل حوثی‌ها ممکن نیست.»

سفیر عربستان سعودی در آمریکا در بخشی دیگر تاکید کرد، دولت قانونی یمن در یک روند سیاسی با حمایت جامعه جهانی به قدرت رسیده است و به هیچ گروه شبه نظامی خارجی اجازه دخالت در امور این کشور داده نخواهد شد.

پشتیبانی نظامی مصر از عملیات در یمن

دولت مصر طی بیانیه‌ای که در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه صادر شد اعلام داشت «بر اساس مسئولیت‌های تاریخی خود در قبال امنیت ملی عربی و نیز امنیت منطقه» از اقدام ائتلاف متشکل از کشورهای حامی مشروعیت در یمن را که به درخواست رئیس جمهوری قانونی این کشور صورت گرفته، پشتیبانی نظامی و سیاسی می‌کند.

مصر اعلام کرد که در طول هفته‌های گذشته با نگرانی تمام وخامت شدید اوضاع سیاسی و امنیتی در کشور برادر یمن، نابودی ارگان‌های قانونی آن و گسترش اقدامات خشونت آمیز و تروریستی را در این کشور زیر نظر داشته است. مصر همواره مخالفت کامل خود با آن را اعلام داشته و خواهان اجرای نتایج گفتگوی ملی و احترام به مشروعیت بوده است.

در این بیانیه آمده است که در حال حاضر هماهنگی با کشور برادر، پادشاهی عربی سعودی ادامه دارد تا ترتیبات لازم برای مشارکت نیروهای هوایی، دریایی و در صورت ضرورت زمینی مصر در چارچوب ائتلاف اتخاذ شود. این اقدام به منظور دفاع از امنیت و ثبات یمن و حفظ تمامیت ارضی این کشور و حمایت از امنیت سایر کشورهای عربی برادر صورت می گیرد.

شبکه خبری العالم، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی  به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرد: کشورهای اردن، سودان، مغرب، مصر و پاکستان برای مشارکت در عملیات یمن تحت عنوان «عاصفه الحزم» (توفان سهمگین) ابراز تمایل کرده‌اند.

آمریکا از عملیات یمن حمایت «اطلاعاتی و لجستیکی» می‌کند

کاخ سفید می‌گوید ایالات متحده از نزدیک «هماهنگ» با عربستان سعودی و قدرت‌های منطقه در عملیات نظامی آنها علیه شورشیان حوثی در یمن است و برای حمایت از هم‌پیمانان و منافع خود  از آن حمایت اطلاعاتی و لجستیکی می‌کند.

به گزارش رادیو فردا، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است «رئیس‌جمهوری اوباما، اجازه تدارک حمایت لجستیک و اطلاعاتی از عملیات نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] را صادر کرده است».

این گفته‌ها ساعاتی پس از آن مطرح شده که عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، در یک نشست خبری گفت نیروهای سعودی برای بازگرداندن قدرت به دولت برکنار شده یمن، دست به عملیات هوایی علیه شورشیان حوثی، زده‌اند.

خانم میهان ضمن محکوم کردن آنچه شورشیان حوثی در یمن انجام داده‌اند؛ سرنگونی عبد ربه منصور هادی و دولت در صنعا- می‌گوید واشینگتن از نزدیک با آقای هادی در ارتباط بوده است.

در حال حاضر، بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری سرنگون شده یمن که به شهر جنوبی عدن رفته بود، با پیشروی‌های اخیر شورشیان، از کشور خود گریخته است.

برنادت میهان تاکید کرده است که ایالات متحده به طور مستقیم در عملیات نظامی کشورهای عربی در یمن دخالت نمی‌کند.

او می‌گوید «ما قویا به حوثی‌ها هشدار می‌دهیم که عملیات نظامی خود را که به بی‌ثباتی می‌انجامد، متوقف کرده و به عنوان بخشی از گفتمان سیاسی، پای میز مذاکره بازگردند».

به گفته این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا جامعه جهانی هم از طریق شورای امنیت سازمان ملل و هم از طریق دیگر مجامع، اعلام کرده است که سرنگونی خشونت‌بار قدرت در یمن با دست بردن به اسلحه، غیر قابل قبول است. و یک گذار سیاسی مشروع -که مدت‌هاست مردم یمن خواهان آن هستند- تنها از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و اجماع تمام احزاب، به دست می‌آید.

ایران محکوم کرد

وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن محکوم کردن حملات هوائی بامداد امروز به کشور یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی گناه یمن شد، این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسولیت‌های بین المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانست.

مرضیه افخم افزود: توسل به اقدامات نظامی علیه یمن که درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می‌باشد، موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع و گسترش دامنه بحران و از دست رفتن فرصتها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد.

فرار علی عبد الله صالح از صنعا

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی:  منابع خبری اعلام کردند علی عبد اله صالح رئیس جمهور اسبق یمن صنعا را ترک کرده است .

منابع خبری روز پنجشنبه گزارش دادند پس از حملات هوایی بامداد امروز جنگنده های عربستانی علیه مواضع حوثی ها در صنعا و برخی مناطق دیگر ، علی عبد الله صالح از صنعا فرار کرد .

منابع خبری به جزئیات بیشتری درباره فرار علی عبد الله صالح از صنعا و محل اختفای جدید وی اشاره نکردند.

منابع خبری اعلام کردند در حملات هوایی بامداد امروز عربستان به پایگاه هوایی الدیلمی دست کم چهار فروند هواپیمای جنگی متعلق به حوثی ها (انصار الله) سرنگون شدند.


مهم‌ترین تحولات ساعات اخیر یمن به این شرح است:

- ارتش عربستان سعودی در یمن منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد و از همه کشتی‌ها خواست از بنادر یمن دور شوند.

- عربستان سعودی تعدادی از پایگاه‌های هوایی یمن و پدافندهای هوایی در کنترل حوثی‌ها را بمباران کردند.

- اردن، مراکش، سودان، مصر و پاکستان از عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن اعلام حمایت کردند.

- امارات اعلام کرد ۳۰ فروند جنگنده ارتش این کشور در عملیات یمن مشارکت می‌کنند.

- فرودگاه بین‌المللی صنعا، پایگاه هوایی الدلیمی و پایگاه نیروهای ویژه در صنعا مورد هدف حملات هوایی عربستان سعودی قرار گرفتند.

- ریاض یاسین وزیر خارجه دولت هادی یمن ضمن استقبال از حملات عربستان سعودی، اعلام کرد عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در مکان امن در شهر عدن قرار دارد.

- ۱۰ فروند جنگنده قطر در عملیات یمن مشارکت می‌کنند.

- مصر از مشارکت جنگنده‌ها و کشتی‌های نظامی این کشور در عملیات یمن خبر داد.

- ۱۵ جنگنده کویت در عملیات یمن مشارکت می‌کنند.

- اردن اعلام کرد ۶ جنگنده برای عملیات یمن اعزام می‌کند.

- حوثی‌های یمن در واکنش به عملیات عربستان سعودی اعلام کردند این اقدام زمینه را برای جنگ فراگیر خواهد کرد.

- نظامیان حامیان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن کنترل کامل فرودگاه عدن را دست گرفتند. این نظامیان هم اکنون هم پیمان حوثی‌ها علیه نیروهای هادی هستند.

- شبکه العربیه اعلام کرد نظامیان حامی منصور هادی توانستند کنترل فرودگاه عدن را از حوثی‌ها و نظامیان حامی علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن پس بگیرند.

- شبکه العربیه اعلام کرد عربستان سعودی از ۱۰۰ فروند جنگنده و ۱۵۰ هزار نیروی رزمی و واحدهای نظامی دریایی در عملیات یمن استفاده می‌کند.

- شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی‌ها اعلام کرد در حملات هوایی سعودی ده‌ها نفر غیرنظامی در یمن کشته شدند.

- یکی از دستیاران عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن به رویترز گفت که روحیه هادی بعد از آغاز عملیات نظامی عربستان سعودی افزایش یافته است.

- بحرین، ۱۵ فروند جنگنده، اردن و مراکش هر یک ۶ فروند جنگنده و سودان ۳ فروند جنگنده برای عملیات یمن اعزام کردند.

- ۴ فروند جنگنده و موشک‌های موجود در پایگاه هوایی صنعا در حملات هوایی سعودی مورد هدف قرار گرفتند.

- حوثی‌ها اعلام کردند دو فروند جنگنده عربستان سعودی درصنعا و مناطق شمالی یمن سرنگون شدند. این خبر توسط ریاض تکذیب شد.

- شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی‌ها اعلام کرد: در حملات هوایی سعودی تعدادی از غیرنظامیان یمن به ویژه زنان و کودکان کشته شدند. این شبکه همچنین تصاویری از کودکان به قتل رسیده در این حملات را پخش کرد.

- شماری از رسانه‌ها گزارش دادند عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن با فرار از شهر عدن در جنوب یمن به کشور عمان گریخته است. عمان همسایه شرقی یمن است.

- پاکستان اعلام کرد تقاضای عربستان برای مشارکت در عملیات یمن را بررسی می‌کند.

- وزارت خارجه ایران ضمن محکومیت دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن خواستار توقف آن شد.

- شبکه تلویزیونی حوثی‌ها در یمن از کشته شدن ۲۰ نفر در حملات هوایی عربستان سعودی به شهر صنعا خبر داد که در میان آن‌ها زنان و کودکان دیده می‌شود.

- تشکیلات خودگردان فلسطین از عملیات نظامی در یمن اعلام حمایت کرد.

-  وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از عملیات نظامی در یمن حمایت کرد.

- وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای بدون اشاره مستقیم به عملیات نظامی در یمن، خواستار توقف درگیری‌ها میان گروه های متنازع در یمن و حفظ وحدت و حاکمیت این کشور شد.

- نام عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن «عاصفة الحزم» به معنی «توفان قاطعیت» نام گذاری شده است.

- دولت سوریه از حمله عربستان سعودی به یمن انتقاد کرد.

- خبرگزاری فرانسه گزارش داد درحملات هوایی عربستان سعودی، یک مجتمع مسکونی در صنعا پایتخت یمن موردهدف قرار گرفت و ۱۳ غیرنظامی کشته شدند. نیروهای آتش نشانی همچنان تلاش می کنند جنازه قربانیان را از زیر آوار خارج کنند.

- ۴ فروند کشتی جنگی مصر با عبور از کانال سوئز به سمت آب‌های یمن حرکت کردند. هدف از این اقدام مشارکت در عملیات نظامی یمن است.

-  رسانه‌های عربستان سعودی گفته‌اند شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع این کشور در تماس با پسر علی عبدالله صالح (رئیس جمهور سابق یمن) یعنی «احمد بن علی صالح» فرمانده گارد ریاست جمهوری یمن و فرمانده نظامیان هم پیمان حوثی‌ها به وی درباره حمله به عدن هشدار داده بود.

- وزیران خارجه اتحادیه عرب عصر پنجشنبه در نشستی در شرم الشیخ مصر اوضاع یمن را برگزار می‌کنند. این نشست مقدماتی برای برگزاری نشست سران اتحادیه عرب است.

- انگلیس و فرانسه از عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن حمایت کردند.

- شرکت هواپیمایی عربستان سعودی از توقف موقت پروازهایش به فرودگاه‌های جنوب این کشور خبر داد.

- با آغاز دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن ، قیمت جهانی نفت افزایش یافت.

- عراق با دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن مخالفت کرد.

- محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با انتقاد از دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن خواستار توقف فوری آن شد.

- جان کری وزیر خارجه آمریکا از دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن حمایت کرد.

- تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن از شهر عدن در جنوب این کشور به بندر شرم الشیخ مصر سفر کرد. شرم  الشیخ میزبان نشست سران اتحادیه عرب خواهد بود. قبل از این اعلام شده بود هادی از طریق دریا از عدن به کشور عمان گریخته است.

- اتحادیه اروپا اعلام کرد عملیات نظامی خارجی در یمن راه حلی برای بحران این کشور نیست.

- تلویزیون دولتی عربستان سعودی در خبر جدیدی اعلام کرد هادی وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد.