ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.03.2015, 14:54
آتنا دائمی به چهار اتهام در دادگاه محکوم شد

اتهام توهین به مقدسات به دلیل مخالفت با حجاب، اعدام و گوش کردن آهنگ‌های یک خواننده

یک منبع مطلع از وضعیت آتنا دائمی، فعال مدنی و حقوق کودک که از روز ۲۹ مهر۱۳۹۳ در زندان اوین به سر می برد به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت او پس از شش ماه بازداشت، در دادگاهی در روز شنبه ۱۶ اسفند ماه به ریاست قاضی مقیسه به چهار اتهام متهم شد. به گفته این منبع، وکیل این زندانی به مصادیق اتهامات موکلش در دادگاه اعتراض کرده و انها را منطقی ندانسته است.

این منبع مطلع در مورد دادگاه روز شنبه آتنا دائمی به کمپین گفت: «آتنا در دادگاه روز ۱۶ اسفند ماه به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، توهین به رهبری و توهین به مقدسات متهم شد. تمام این اتهامات او بر اساس نوشته هایش در فیسبوک و شرکت در تجمعات اعتراضی مانند تجمع در حمایت از کودکان کوبانی شکل گرفته است.»

این منبع در توضیح مصداق های بیشتر اتهامات این دختر جوان گفت: «به او توهین به مقدسات القا شده به دلیل اینکه با حجاب و اعدام مخالف بوده و آهنگ های شاهین نجفی را گوش می کرده که در آنها به ائمه اطهار توهین شده است. در پرونده او همچنین آمده که در یک تجمع در اعتراض به اعدام ریحانه جباری شرکت داشته در حالیکه آتنا بعد از اعدام ریحانه در زندان بوده و اصلا قادر به شرکت در هیچ تجمعی نبوده است.»

به گفته این منبع، این زندانی اتهامات خود را در دادگاه نپذیرفته و وکیلش به مصادیق اتهامات او اعتراض کرده و آنها را منطبق با منطق و قانون ندانسته است.

این منبع همچنین گفت وکیل آتنا دائمی برای چندمین بار روز ۱۶ اسفند ماه تقاضای آزادی موکلش را با قرار وثیقه داده است. قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در پاسخ به این تقاضا اعلام کرده او به یک هفته فرصت برای فکر کردن در این مورد نیاز دارد. این منبع گفت: «خانواده آتنا امیدوارند این بار قاضی با آزادی او با قرار وثیقه موافقت کند و دخترشان پس از شش ما حبس برای مدتی به خانه برگردد.»

این منبع در خصوص وضعیت روحی و جسمی این زندانی گفت: « آتنا دچار سردردهای شدید و عصبی است ودارای وضعیت روحی مناسبی نیست. او واقعا به آزادی با قرار وثیقه احتیاج دارد تا کمی حالش در محیط خانه بهتر شود.»

آتنا دائمی،۲۶ ساله، دارای مدرک دیپلم و شاغل در باشگاه ورزشی انقلاب، در روز ۲۹ مهرماه از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و تا کنون در این زندان به سر می برد.

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۳ گفته بود فعالیت های دخترش در حوزۀ کودکان، مانند برپا کردن کلاس های آموزشی نقاشی یا نمایشگاه های نقاشی برای کودکان کار و خیابان بوده و یا شرکت در اعتراضات به وضعیت بچه های کوبانی و غزه. خانم دائمی همچنین در صفحه فیسبوک شخصیش در اعتراض به برخی اتفاقات اجتماعی مطالبی می نوشت که صفحه فیسبوک او پس از بازداشتش مسدود شد.

معصومه نعمتی در همان گفتگو اظهار امیدواری برای آزادی فرزندش کرده بود:‌«امیدوارم مسئولان با آزادی او با وثیقه تا صدور حکم موافقت کنند. دختر من حرکت سیاسی نکرده است، او فقط فعالیت هایی برای کودکان بی سرپرست و زنان داشته است.» با این حال تاکنون با آزادی او با قرار وثیقه تا اعلام حکم موافقت نشده است.