ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.03.2015, 9:08
نظرسنجی در اسرائیل: رقبای نتانیاهو پیش افتاده‌اند

بی بی سی: نتایج تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه هاآرتص نشان می‌دهد مخالفان نتانیاهو از او پیش افتاده‌اند. زیپی لیونی و اسحاق هرتزوگ دو سیاستمداری که ائتلاف احزابشان، کمپ صهیونیست را شکل داده در این نظرسنجی از حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو نامزد اصلی آن در انتخابات پارلمانی است بالاتر ایستاده اند.

همزمان با افزایش شکاف میان آرای احتمالی دو طرف در نظرسنجی‌های صورت گرفته در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو هم هشدار داده است که اگر هفته آینده مخالفان چپ میانه او به قدرت برسند امنیت ملی اسرائیل به خطر خواهد افتاد. او تاکید کرده است که اگر کمپ صهیونیست برنده انتخابات اسرائیل شود، در ایجاد دولت ائتلافی مشارکت نخواهد کرد.

نتانیاهو به روزنامه جروزالم پست گفته است که «اگر در این انتخابات ببازیم خطر جدی امنیت‌مان را تهدید می‌کند.» به گفته او «اگر شکاف بین حزب لیکود و حزب کارگر به همین میزانی که تاکنون رشد کرده ادامه داشته باشد، هفته بعد هرتزوگ و لیونی (رهبران کمپ صهیونیست) با حمایت احزاب عرب، به نوبت نخست وزیر می‌شوند.»

بنیامین نتانیاهو در شرایطی از قدرت گرفتن رقبایش اظهار نگرانی می‌کند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ائتلاف دو نامزد رقیب چپ‌گرای او از حزب لیکود پیش افتاده است.

شیمون پرز نخست وزیر پیشین اسرائیل روز پنجشنبه رسما حمایتش را از کمپ صهیونیست، رقبای آقای نتانیاهو اعلام کرد. آقای پرز از نخست وزیری اسحاق هرتزوگ حمایت کرده و گفته “او سیاستمداری است که می‌داند چطور میان شکاف‌ها پل بزند و جامعه اسرائیل را متحد کند.”

تازه‌ترین نظرسنجی که هاآرتص روزنامه منتقد نتانیاهو از بررسی نظرات ۷۱۴ شهروند اسرائیلی به دست آورده از احتمال قدرت گرفتن کمپ صهیونیست حکایت دارد. بر اساس این نظرسنجی از ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل ۲۴ کرسی به کمپ صهیونیست می‌رسد، ۲۱ کرسی به حزب لیکود خواهد رسد، ائتلاف احزاب عرب و حداش (جبهه دموکراتیک صلح و برابری) ۱۳ کرسی به دست می‌آورند، دو حزب یش‌عتید (آینده‌ای هست) و هابایت هایهود (خانه یهود) هم هر کدام ۱۲ کرسی به دست خواهند آورد.

نتایج نظرسنجی منتشر شده در روزنامه هاآرتص نشان می‌دهد که احزاب کولانا (همه ما)، شاس، مرتض، اتحاد یهودیت توراتی، یسرائیل بیتنو (اسرائیل خانه ما) هر کدام کمتر از ده کرسی به دست خواهند آورد. احزاب کوچک با کرسی‌های اندک‌شان از آن جهت اهمیت دارند که هیچ کدام از احزاب اسرائیل نمی‌توانند اکثریت کرسی‌های پارلمان یعنی ۶۱ کرسی را به دست آورند و برای تشکیل دولت ائتلافی ناچار خواهند بود با احزاب کوچک‌تر ائتلاف کنند.

هاآرتص نوشته است از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند پرسیده شده، فکر می‌کنند از بین بنیامین نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ کدام یک شایسته پست نخست‌وزیری هستند، ۴۸ درصد نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی را شایسته دانسته‌اند و ۳۴ درصد گفته‌اند هرتزوگ، نامزد ائتلاف مخالف او مناسب‌تر است.

سه‌شنبه ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) در اسرائیل برای تصاحب ۱۲۰ کرسی کنست، پارلمان این کشور، انتخابات سراسری برگزار می‌شود. آقای نتانیاهو اوایل دسامبر (آذرماه) پارلمان اسرائیل را منحل کرد و خواهان برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی شد. او به دنبال تنش‌های سیاسی در دولت ائتلافی‌اش، زیپی لیونی، وزیر دادگستری، و یائیر لپید، وزیر دارایی را از دولت اخراج کرد و گفت که بیش از این مخالفت اعضای کابینه را با سیاست‌های دولت تحمل نمی‌کند.

خانم لیونی با اسحاق هرتزوگ رهبر حزب کارگر ائتلاف کرد و با هم کمپ صهیونیست را شکل دادند که اکنون به جدی‌ترین رقیب انتخاباتی نتانیاهو تبدیل شده است. موقعیت بنیامین نتانیاهو در هفته‌های اخیر روز به روز متزلزل‌تر شده است. ده‌ها هزار نفر از شهروندان اسرائیلی شنبه شب در تل آویو علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور دست به تظاهرات زدند و خواهان تغییر او شدند.