ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.03.2015, 10:03
به تعلیق وکالت نسرین ستوده پایان دهید!

ریاست واعضای محترم هیئت مدیره‌ی کانون وکلای مرکز

ما امضا کننددگان این نامه، موکلین و بهره مندان از خدمات حقوقی خانم نسرین ستوده، عضو ستایش شده‌ی اتحادیه‌ی جهانی وکلای دادگستری، از شما خواهشمندیم به پرسشهای ما به شرح زیر در باره‌ی تصمیم دادگاه انتظامی منصوب به آن کانون مبنی بر محرومیت ایشان از حرفه وکالت پاسخ دهید:

نخست اینکه، آیا شما به عنوان حقوقدان آگاهی وجدانی و حرفه‌ای ازاین موضوع دارید که خانم نسرین ستوده جرمی مرتکب شده است که مستوجب محرومیت از حرفه‌ی وکالت باشد؟ آیا شما می‌توانید این جرم را برای یک شهروند یا حتی به گونه‌ای خاص برای فرزند خویش توضیح دهید؟ آیا ایشان جرمی علیه اموال عمومی، مثلا اختلاس از بانکها که این روزها به اوج خود رسیده مرتکب شده است؟ آیا مال شخصی را ربوده است ؟ به جان و آبروی کسی تجاوز کرده است؟ آیا به موکلش خیانت کرده است؟ آیا عملی خلاف سوگند و شان وکیل از ایشان سر زده است؟ اگر چنین است این تخلف را به ما یا به اتحادیه‌ی جهانی وکلا که این کانون و خانم نسرین ستوده عضو برابرحقوق آن هستید توضیح دهید تا ما نیز به سهم خویش اعتمادمان را ازایشان پس بگیریم.

دوم اینکه، دادگاه انقلاب که دادگاهی اختصاصی و غیرعلنی است بنا بر ضوابط اختصاصی خویش حکمی صادر کرده که اصل مجازات آن مشمول توقف مجازات پس از سه سال تحمل محرومیت قرار گرفته است. خانم نسرین ستوده به حق یا به ناحق از زمان بازداشتشان و در جریان اجرای حکم تا قبل از توقف حبس تبعات و محرومیت‌های چنین حکمی را تحمل کرده است که از جمله زندان و محرومیت از حرفه‌ی محبوب خود، وکالت در دفاع از حقوق مدنی امثال ما امضا کنندگان این نامه را شامل می‌شده است. حال پرسش ما این است که این محرومیت پس از توقف مجازات چگونه مجازات مضاعفی است؟! و آنکه نمی‌خواهد ببخشد کیست؟ کانون وکلا که کهن‌ترین نهاد صنفی- حقوقی مستقل در ایران است؟!

سوم اینکه شنیده‌ایم حقوقدانان و قوانین سراسر جهان متمدن، از جمله ایران، به اصلی اساسی درآیین رسیدگی باورمندند و شما بنا به دانش و تجربه و خرد خویش چنین اصلی را بهتر از ما می‌شناسید: اصل اعتبار امر مختومه. این اصلی آنچنان بنیانی است که بدون رعایت آن هیچ دعوی‌ای در هیچ دادگاهی تا ابد به صدور حکم نمی‌انجامد. خوب، حالا می‌توانید به اتحادیه‌ی همکاران جهانی خویش بنویسید که چرا شعبه‌ی اول دادگاه انتظامی که سابقه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی خانم نسرین ستوده را داشته منعی در ایفای وظیفه‌ی وکالت دادگستری ایشان ندیده است؟ و شعبه‌ی دوم آن دادگاه برپایه‌ی کدام استدلال حقوقی مبادرت به رسیدگی مجدد کرده است؟ ما از شما انتظار داریم که لا اقل به منظور اثبات اعتبار علمی خود که از نخبگان علم حقوق در کشورمان هستید گزارشی رسمی مبنی براصول حقوق مدنی و کیفری راجع به محرومیت خانم نسرین ستوده از حرفه‌ی وکالت تهیه و به اتحادیه‌ی جهانی وکلا ارسال کنید و رونوشت آن را به ما امضا کنندگان تسلیم کنید؛ چون ایشان وکیل و مشاور حقوقی معتمد ما بوده است وما از این تحریم متضرر شده ایم. تصدیق می‌فرمایید که این موضوع مهمتر از آن است که با یک نامه‌ی اداری مدیر داخلی محترم کانون خاتمه یابد وفراموش شود.

در پایان، ما پیشاپیش از توجه مسئولانه‌ی ریاست و اعضای محترم هیئت مدیره‌ی کانون سپاسگزاری می‌کنیم و آگاهی می‌دهیم که این نامه با احترام به استقلال کانون وکلا، پیش از دریافت پاسخ علنی آن کانون، به اتحادیه‌ی جهانی وکلا رونوشت خواهد شد.

بابک احمدی، عالیه اقدام دوست، محمد بابکی راد، مصطفی بادکوبه ای، منصوره بهکیش، جعفر پناهی، علی رضا جباری، مصطفی چهار محالی، معصومه دهقان (سلطانی)، فریبرز رئیس دانا، جهانشاه رضایی، فخری شادفر ، منصور فرجی، اصغر فرهادی، نرگس محمدی، عبداله مرادی، عبدالحمید معصومی تهرانی، اسماعیل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد، محمد نجفی شازندی

رونوشت: اتحادیه‌ی جهانی وکلای دادگستری