ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.03.2015, 7:31
عراقچی: در مونترو پیشرفت بیشتری داشتیم

ایرنا - عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، پیشرفت در مذاکرات مونترو را بیش از مذاکرات ماه‌های گذشته ارزیابی کرد ولی گفت هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

معاون وزیر امور خارجه شامگاه پنج شنبه پس از پایان مذاکرات هسته ای در مونترو گفت: هنوز دشواری هایی داریم.اختلافاتی بین دو طرف هست که باید رفع شود. باید شکاف ها را پر کنیم ، اما حداقل اکنون از درک بهتری برخورداریم.

وی زمان تصمیم گیری سیاسی را پس از به نتیجه رسیدن بحث های فنی ذکر کرد و گفت: آن وقت است که طرف مقابل باید تصمیم مهمی بگیرد که آیا دنبال تحریم ها و فشار بیشتر است یا دستیابی به توافق.

معاون وزیر امور خارجه گفت: هر دو طرف باید در حیطه بحث های فنی با هم تعامل کنند. باید همچنان به کار خود ادامه دهیم. گاهی اوقات بحث های فنی به راه حلهای فنی منجر می شود که به تصمیم گیریهای سیاسی بهتر کمک می کنند.

عراقچی افزود: بحث های فنی باید ادامه یابد. در عین حال دو طرف در موقعیتی خواهند بود که تصمیم سیاسی بگیرند . زمانی که ما از بحث های فنی خارج شدیم آنگاه زمان تصمیم گیری سیاسی فرا رسیده است .

وی گفت: این برعهده طرف مقابل است که تصمیم های مهم بگیرد ؛ اینکه به دنبال وضع تحریم های بیشتر و فشار باشد یا به دنبال توافق . اگر نیت آنها خیر باشد بدیهی است باید به دنبال توافقی باشند که تحریم ها برداشته شود. این بخش مهمی از مذاکرات ما است.

عراقچی اظهار داشت: باید درباره برداشته شدن تحریم ها درک لازم وجود داشته باشد. تحریم های گوناگونی وجود دارد که هرکدام از مکانیسم خاصی برخوردار است . باید همه آنها را بررسی کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: اصل کلی ما این است که تمامی تحریم ها باید برداشته شوند، نباید هیچ تحریمی وجود داشته باشد. برخی تحریم ها در مقایسه با تحریم های دیگر به خاطر اصول سیاسی و قانونی خود از اهمیت بالایی برخوردارند. ما در حال کار بر روی تمامی آنها هستیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تاکید کرد: معتقدیم که هیچ تحریمی و به ویژه تحریم های امنیتی نباید وجود داشته باشد. بدیهی است که مشکلاتی وجود.این کاری است که هم ا کنون ما در حال کار بر روی آن هستیم. اصل ما این است که هیچ تحریمی نباید وجود داشته باشد.

عراقچی که در گفت و گو با شبکه پرس تی وی نتایج مذاکرات مونترو را تشریح می کرد ، افزود: شاهد چهار روز مذاکرات فشرده در سطوح مختلف با کشورهای حاضر در گروه 1+5 بودیم.آنچه که من می توانم بگویم این است که مقداری پیشرفت داشتیم. در حقیقت در دوره های گذشته مذاکرات در ژنو ، پس از چند ماه مقداری پیشرفت می کردیم ولی این بار می توانیم بگوییم پیشرفت بیشتری داشتیم هرچند که هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

وی گفت: اکنون درباره هر موضوعی جزئیات را می دانیم ، ما به دقت اختلافات میان دو طرف را می دانیم. راه های گوناگون و راه حل های مختلفی وجود دارد که هر دو طرف آنها را ارائه می دهند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران افزود: ما باید به تلاش برای یافتن راه حل ادامه دهیم. می توانم بگویم که پیشرفت داشته ایم اما به کار ادامه می دهیم . بار دیگر در پانزدهم مارس دیدار خواهیم کرد. اینکه در اینجا باشد یا ژنو نمی دانم . باید این موضوع نهایی شود

وی با توجه به برخی اظهارنظرها مبنی بر مهلت رو به اتمام مذاکرات تا اواخر مارس گفت: ضرب الاجل ما پایان ژوئن است اما در وین و زمانی که تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتیم ،توافق کردیم که تا پایان مارس حداقل به نوعی درک درباره چارچوب کلی یک توافق برسیم. این به آن معنا نیست که باید تا پیش از ماه مارس به توافق برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران تاکید کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که مسائل اصلی را حل و فصل کنیم و به درکی مشترک تا پیش از پایان ماه مارس برسیم. به کار بر روی جزئیات ادامه می دهیم و امیدواریم که در پایان ماه ژوئن به توافق برسیم . امیدوار هستیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.اجازه بدهید ببینیم که مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت.

اتحادیه اروپا: در مذاکرات مونترو پیشرفت و تفاهمی بهتر بدست آمد

ایرنا - بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، مذاکرات مونترو را «سازنده و مفید» ارزیابی و اعلام کرد در این دور از گفت و گو های تفاهم بهتر و پیشرفت هایی حاصل شد.

به گزارش خبرگزاری ها، در این بیانیه که شب گذشته پس از مذاکرات ایران و ۱+۵ منتشر شد، آمده است: مدیران سیاسی ۱+۵ و ایران در ادامه تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حل جامع برای موضوع هسته ای ایران، روز پنجم مارس نشست یک روزه ای را در مونترو برگزار کردند.

این اتحادیه خاطرنشان کرد: این نشست در پی نشست های دوجانبه متعدد اعضای 1+5 با ایران و با حضور هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دوم تا پنجم مارس برگزار شد.

بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: این نشست ها سازنده و مفید بود. یک سری پیشرفت ها حاصل شد و درباره برخی مسائل تفاهم بهتری به دست آمد. کشورهای 1+5 و ایران به تلاش در زمینه کاستن از شکاف های باقی مانده ادامه خواهند داد و به زودی بار دیگر تشکیل جلسه خواهند داد.

خبرگزاری ایتارتاس در این زمینه به نقل از یک منبع در هیات ایرانی گزارش داد: ضرب الاجل رسیدن به توافق بین 1+ 5 و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران پایان ماه ژوئن است نه پایان مارس.

وی افزود: ما با جدیت در حال تلاش هستیم؛ پیشرفت هایی به دست آمده ولی باید به خاطر داشت که این ضرب الاجل در پایان ژوئن منقضی می شود.

این منبع گفت: دور بعدی گفتگوها قرار است ۱۵ تا ۲۰ مارس برگزار شود. اگر لازم باشد ممکن است این دور از گفتگوها بیشتر ادامه پیدا کند.

کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان و ایران در نوامبر ۲۰۱۴ در وین توافق کردند که مهلت مذاکره برای دستیابی به توافق را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید کنند. بر این اساس طرفین باید تا پایان ماه مارس درباره این مسئله به یک توافق سیاسی برسند.

ایران خواهان لغو یکباره تمامی تحریم‌هاست

ایرنا - وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که برای رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای، باید تمامی تحریم های ایران برداشته شود.

محمدجواد ظریف در گفت وگو با خبرگزاری کیودو گفت: رفع تدریجی تحریم ها راهکار چندان مناسبی جهت جلب اعتماد ایران و ساخت بنایی بر پایه اعتماد متقابل نیست.

وی یادآور شد: ما یک دستور بسیار روشن داریم و آن برداشته شدن تمامی تحریم‌ها است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال لغو یکباره تمامی تحریم‌های ایران را مقدمه دستیابی به توافق نهایی با کشورهای 1 +5 دانست.

ظریف همچنین اظهار داشت: ایران در چند سال اخیر نه تنها فشار تحریم ها را به خوبی مهار کرده و آن را کاهش داده بلکه توانسته است در زمینه های اقتصادی نیز به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یابد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته ای نیز همانند ایران جهت حل مشکلات گام بردارند تا نتایج نشست ها به سود طرفین باشد.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال از نزدیک شدن دیدگاههای مذاکره کنندگان به یکدیگر خبر داد، اما خاطرنشان کرد دوری جستن از روش‌های نامناسب و کنار گذاشتن روشهای تقابلی، می‌تواند مذاکرات را زودتر به نتیجه برساند.

کیودو نیوز همچنین در بخشی از گزارش خود نوشت: بیان این سخنان از سوی مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران بیانگر آن است که موضوع تحریم ها، یکی از محورهای اصلی مورد اختلاف طرفین در این پرونده است. به همین خاطر پیدا کردن راهکاری مناسب برای این موضوع تا حدود زیادی می‌تواند در پیشبرد پرونده ایران مفید باشد.

احتمال پذیرش محدودیت ۱۰ ساله

محمد جواد ظریف روز پنج‌شنبه از احتمال پذیرش محدودیت‌های ۱۰ ساله در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی تهران خبر داد. ایران و شش قدرت جهانی در تلاش برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق تا پایان مارس هستند.

محمد جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران٬ روز پنجشنبه (۵ مارس/ ۱۴ اسفند) در مصاحبه با شبکه خبری “سی‌ان‌ان” گفت احتمال دارد تهران ۱۰ سال توقف برخی از بخش‌های برنامه‌ی هسته‌ای‌اش را بپذیرد. او از بیان جزییات در این‌باره خودداری کرد.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ روز دوشنبه (۱۱ اسفند/ ۲ مارس) در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفته بود ایران باید برای فراهم کردن بستر دست‌یابی به توافق جامع٬ فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را به‌گونه‌ای تصدیق‌پذیر دست‌کم برای ۱۰ سال متوقف کند.

محمد جواد ظریف روز گذشته در مصاحبه با کریستین امان‌پور٬ درباره اظهارنظر باراک اوباما گفت: «اگر توافقی صورت گیرد٬ ما آمادگی آن را داریم تا محدودیت‌های مشخصی را برای مدت زمان مشخصی بپذیریم ولی نمی‌توانیم روی هوا مذاکره کنیم.»

پرونده آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ و همچنین دیدارهای دوجانبه ایران و روسیه و چین روز گذشته(پنجشنبه) در مونترو سوئیس بسته شد.

مونترو از روز دوشنبه  تا پنجشنبه (١١ تا ١٤ اسفند/٢ تا ٥ مارس) میزبان مذاکرات هسته ای ایران بود. دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا ۲۴ اسفند از سر گرفته شود،اما تا این زمان مکان ان اعلام نشده است.