ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.03.2015, 6:16
شش زندانی کرد در زندان رجایی شهر اعدام شدند

شش زندانی کرد سنی صبح چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه در محوطه زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

عثمان مولایی، برادر کمال مولایی یکی از شش زندانی اعدام شده ساعت شش صبح به وقت ایران با اعلام این خبر به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت خانواده همگی این شش نفر در مقابل درب ورودی زندان منتظر تحویل جنازه‌ها هستند.

نام این اعدامی ها عبارتند از حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و هادی حسینی. آنها به اتهام محاربه از طریق هواداری از احزاب کرد مخالف دولت و گروه های سلفی به اعدام محکوم بودند.

عضوی از خانواده حامد احمدی، یکی از این شش اعدامی در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ با اظهار اینکه آنها حق دفاع از اتهامات خود را در دادگاه نداشته اند، گفته بود: «قاضی مقیسه پس از اینکه آنها را محاکمه کرده، گفته است: ساکت باشید. شما سنی های سگ هستید و باید اعدام شوید.»

این شش زندانی کرد سنی صبح ۱۲ اسفند ماه از بند عمومی به قرنطینه زندان رجایی شهر کرج برای اجرای حکم اعدام منتقل شدند همچنین به خانواده های آنها که در استان کردستان ساکن هستند در تماس تلفنی گفته شد که برای اخرین ملاقات پیش از صبح ۱۳ اسفند ماه به زندان بروند.

عثمان مولایی، برادر کمال مولایی در مورد آخرین ملاقات با برادرش به کمپین گفت: «ما ساعت ۱۰ شب از سنندج به زندان رجایی شهر کرج رسیدیم. کمال را چند دقیقه ای ملاقات کردیم. حالش خوب بود. بد نبود. چه بگویم؟ حرف زدیم، خداحافظی کردیم و آمدیم بیرون منتظر ایستادیم تا ببینیم چه می شود. ماموری ۵ صبح آمد و گفت تمام شد. اعدام شدند.»

حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی (دو برادر) در خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شدند. در ابتدا اتهام آنها قتل یک روحانی سنی مذهب حامی دولت به نام محمد شیخ الاسلام بود، اما بعدتر از این اتهام تبرئه شدند و به اتهام محاربه از طریق هواداری از احزاب کرد مخالف دولت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند و این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

صدیق محمدی و هادی حسینی نیز در خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت و در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه های سلفی محکوم به اعدام شدند.

در گفتگو با عضو خانواده حامد احمدی در خرداد ۱۳۹۳، این منبع به کمپین در خصوص شکنجه شدن این زندانیان برای اعتراف گیری گفته بود: «شکنجه های آنها فلک شدن، از سقف آویزان شدن، شوک برقی و گرسنگی های شدید بوده است. در طول دو سال که در سلول انفرادی اداره اطلاعات سنندج بودند فقط دو بار با خانواده هایشان ملاقات چند دقیقه ای داشتند، تنها در حدی که خانواده بداند آنها زنده اند. آنها پس از اینکه به بند عمومی منتقل شدند بارها اعلام کردند که تحت شکنجه های شدید اتهامات خود را قبول کرده اند. فعالیت های آنها فقط فرهنگی بوده است.»

شغل این زندانیان موبایل فروشی، کشاورزی و خرید و فروش مسکن بوده است.

حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی پیش از این یکبار دیگر در روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ از بند عمومی به بخش قرنطینه زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. از آنجا که حکم اعدام آنها تایید شده بود و دلیلی برای انتقال آنها به قزنطینه مگر برای اجرای حکم وجود نداشت، نگرانی ها در آن زمان شدت یافت.

در همان روز عده ای از اعضای خانواده و بستگان این چهار زندانی جلوی درب زندان رجایی شهر تجمع کرده و خواستار لغو حکم اعدام شدند. همچنین ۸۰ زندانی سنی بند ۱۲ زندان رجایی شهر در حمایت از آنها برای مدتی دست به اعتصاب غذا زدند.