ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.02.2015, 23:57
ظریف: در برخی مباحث تا حدودی پیشرفت داشتیم

بی بی سی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان چهار روز مذاکرات اتمی با آمریکا این دور از گفت و گوها را «جدی، مفید و سازنده» توصیف کرد و گفت «در سه روز اخیر تا حدودی در برخی مباحث پیشرفت داشتیم.»

آقای ظریف گفت «هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق نهایی داریم» و افزود «تا وقتی در مورد همه مسائل توافق صورت نگیرد در هیچ موضوعی توافق نشده است. بنابراین مذاکرات ادامه پیدا می کند.»

جان کری وزیر خارجه آمریکا دوشنبه بار دیگر در یک هتل مجلل در ژنو با آقای ظریف گفتگو کرد.

او پیش از ترک ژنو گفت که «پیشرفت کرده‌ایم».

به گفته وزیر امور خارجه ایران این گفت‌وگوها هفته آینده در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر از سر گرفته خواهد شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا هم به نقل از یک عضو تیم مذاکره کننده ایران خبر داده است که دور بعدی مذاکرات دوشنبه آینده در ژنو برگزار می‌شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که «برای دوشنبه آینده یک روز کامل ملاقات ها با شرکت همه مذاکره کنندگان و کارشناسان» که «تقریبا همه موضوع‌ها» را در بر می‌گیرد برنامه ریزی شده است.

او گفت که «این ملاقات‌ها گام‌هایی در یک فرآیند طولانی و سخت است.»

روز اول مذاکرات اخیر که از روز جمعه گذشته آغاز شد در سطح معاونان وزارت خارجه دو کشور بود و سپس وزرای خارجه دو کشور هم از یکشنبه شب به مذاکرات پیوستند. خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که کری و ظریف طی دو روز سه دیدار داشتند.

این مذاکرات با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی این کشور صبح و بعدازظهر امروز هم ادامه پیدا کرد.

وزیر خارجه ایران از آقای صالحی به دلیل حضور در این گفت و گوها تشکر کرده و گفته دور بعدی مذاکرات هفته آینده در حاشیه اجلاس حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بود.

عباس عراقچی، از دیپلمات های ارشد اتمی ایران پیش از شروع مذاکرات امروز گفته بود که در برخی موارد اختلافات راه حل‌هایی پیدا شده است.

به گفته آقای عراقچی «الان زمانی است که باید تصمیم‌گیری‌های سیاسی صورت گیرد به همین دلیل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری‌تر کرده است.»

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا مقام های ارشد دولت خود را در این مذاکرات همراهی می‌کردند. هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در روز آخر مذاکرات حضور داشت.

جلسه معاونان وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ هم یکشنبه شب در ژنو برگزار شد. در این نشست نیکلاس دوریویر ز فرانسه، سرگئی ریابکوف از روسیه، سایمون گس از بریتانیا، وندی شرمن از آمریکا ، هانس دیتر لوکاس از آلمان، نماینده ای از چین، هلگا اشمید از اتحادیه اروپا و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران حضور داشتند.

ایران و گروه ۱+۵ روز ۲۴ نوامبر توافق کردند که مذاکرات را تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۵ ادامه دهند، اما قرار شد توافق کلی ظرف حداکثر چهار ماه (اواخر ماه مارس) به دست آید و بقیه فرصت صرف توافق بر سر جزئیات شود.