ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 19.02.2015, 8:17
محمدعلی طاهری بار دیگر محاکمه می‌شود

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمد علی طاهری، بنیان گذار عرفان حلقه (کیهانی) که از سال ۱۳۹۰ برای اتهامات متعدد در زندان اوین به سر می‌برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او برای اتهام مفسد فی الارض بودن که قبلا از آن تبرئه شده مجددا روز ششم اسفند ماه دادگاهی می‌شود. با این حال آقای علیزاده گفت: ‌ «روز دادگاه هنوز به من ابلاغ نشده است اما شنیده‌ام که دادگاه موکلم ششم اسفند ماه است.»

وکیل محمد علی طاهری در خصوص اینکه آیا موکلش اتهام مفسد فی الارض را پذیرفته است به کمپین گفت: «آقای طاهری این اتهام را قبول ندارد و من در ملاقاتی که با او سه هفته پیش در زندان اوین داشتم گفت او به همه اصول دین اسلام معتقد است و هیچ حرکتی که شامل این اتهام باشد انجام نداده است. حالا دیگر باید در دادگاه دفاع کنیم.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران روز ۲۹ بهمن ماه از وضعیت محمد علی طاهری، زندانی که پس از سه سال و نیم حبس مجددا به اتهام مفسد فی الارض متهم شده است ابراز نگرانی کرد و محاکمه مجدد او برای اتهامی که قبلا از آن تبرئه شده را ناعادلانه و غیرقانونی دانست.

محمد علی طاهری در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد با این حال از آن زمان تا کنون در سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه پاسداران به سر می‌برد و هرگز به بند عمومی این زندان منتقل نشده است. او همچنین از تابستان امسال مجددا به اتهام مفسد فی الارض مورد بازجویی قرار گرفت و در حال حاضر به دلیل این اتهام قرار است دادگاهی شود.

آقای طاهری در فرودین سال ۱۳۹۳ نامه‌ای خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل نوشت و در آن موارد نقض حقوق بشر در مورد پرونده‌اش را توضیح و خواستار رسیدگی شد.

شهناز نیرومنش، شاگرد سابق این زندانی که اکنون در کالیفرنیا به سر می‌برد در گفتگوی قبلی خود با کمپین در تاریخ ۲۹ آبان ماه امسال گفت: «اتهام مفسد فی الارض در پرونده ایشان از سال ۱۳۹۰ بوده و تکلیفش هنوز مشخص نشده است ولی بازجو پرونده مگر چقدر زمان برای بازجویی این اتهام نیاز دارد؟ بازجویی از یک زندانی که نمی‌تواند سه سال و نیم ادامه داشته باشد در حالیکه دارد حکم بقیه اتهاماتش را می‌گذراند؟»

آقای طاهری در اعتراض به بازجویی‌های دوباره‌اش برای اتهام مفسد فی الارض در آبان ماه امسال دست به اعتصاب غذای خشک زده بود که پس از ۲۵ روز اعتصاب به بیمارستان رجایی منتقل شد.

محمدعلی طاهری در دهه ۱۳۸۰ موسسه فرهنگی هنری به نام «عرفان حلقه» را در تهران تاسیس کرد و گفته می‌شود که از طریق روشی موسوم به فرادرمانی به درمان بیماری‌های روحی و پزشکی مردم می‌پرداخت. آقای طاهری یکبار در سال ۱۳۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد اما پس از ۶۷ روز حبس در سلول انفرادی آزاد شد.

او مجددا در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و در آبان ماه‌‌ همان سال پس از سه جلسه دادگاه توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس، به اتهام فعل حرام (تماس با مچ دست زن نامحرم موقع اتصال دادن به فرادرمانی) به ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام (دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع و توزیع آثار سمعی- بصری و استفاده از عناوین علمی) جمعا به ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکم شد.

شهناز نیرومنش، شاگرد سابق آقای طاهری در خصوص فعالیت‌های او که منجر به بازداشتش شده بود در گفتگو قبلی خود با کمپین گفته بود: «ایشان قرائت جدیدی از معنویت داشت و کلاس‌هایی هر هفته برگزار می‌کرد که به تدریج شرکت کنندگان و طرفدارانش خیلی زیاد شد اما ظاهرا این مساله خوشایند وزارت اطلاعات نبود.»

علاقه مندان به فعالیت‌های آقای طاهری در داخل و خارج از ایران تا کنون برای آزادیش کمپین‌ها و تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.