ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.02.2015, 7:48
آمریکا: بیش از حد درگیر کشورهای دیگر نمی‌شویم

بی بی سی: باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا استراتژی خود برای امنیت ملی آمریکا در دو سال آینده را ارائه کرده و در آن هشدار داده که آمریکا نباید خود را “بیش از حد” در کشورهای دیگر درگیر کند.

این سند ۲۹ صفحه‌ای که سوزان رایس مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا رسما آن را در موسسه بروکینگز واشنگتن عمومی کرد نقشه راه دولت باراک اوباما در مواجهه کاخ سفید تحت ریاست او با چالش های پیش روی جهان در دو سال آینده است.

خانم رایس در این نشست گفت استراتژی دولت بلندپروازانه اما دست یافتنی است.

در این سند آمده است آمریکا همواره از منافع خود دفاع خواهد کرد و به تعهداتش به متحدان و شرکایش وفادار خواهد ماند اما باید در این راه به اولویت‌هایی پایبند بماند.

به گفته مشاور امنیت ملی اوباما، “رهبری آمریکا در مقابله با چالش هایی مثل ویروس همه‌گیر ابولا، برنامه هسته‌ای ایران و تحریم روسیه به دلیل بحران اوکراین ضروری و موفقیت آمیز بوده است.”

رئیس جمهوری آمریکا به ویژه در دوسال گذشته از سوی رهبران حزب رقیب خود به خاطر سیاست خارجی‌اش به شدت هدف انتقاد بوده است.

سند تازه دولت اوباما در میان انتقادات جمهوری‌خواهان کنگره منتشر می‌شود که می‌خواهند دولت در حمایت از اوکراین در برابر روسیه به کیف کمک تسلیحاتی کند.

خانم رایس در سخنرانی خود در این باره گفت دولت هنوز در حال بررسی موضوع کمک تسلیحاتی به اوکراین است ولی هنوز تصمیمی نگرفته است.

در فهرست کاخ سفید درباره سند استراتژیک پیشین باراک اوباما تغییر چندانی دیده نمی‌شود و تنها تمرکز بیشتری بر اهمیت تولیدات نفتی و گازی آمریکا، مقابله با گرمایش زمین و حمایت از حقوق همجنسگرایان مشهود است.

همچنین خانم رایس درباره رویارویی با گروه “دولت اسلامی” (داعش) گفت آمریکا با افتخار مسئولیت‌های خود را در این زمینه می‌پذیرد.

با این همه بر اساس این سند آقای اوباما معتقد است که تهدید تروریسم علیه آمریکا رو به کاهش است اگر چه همچنان کاخ سفید به از میان بردن گروه‌های تندرو مانند گروه “دولت اسلامی” از طریق عملیات ضد تروریستی در قالب ائتلافی جهانی پایبند است.

رئیس جمهوری آمریکا بر اساس قانون موظف است سالانه استراتژی امنیت ملی خود را به کنگره ارائه کند اما اغلب روسای جمهوری آمریکا از جمله باراک اوباما تنها گاهی اوقات این وظیفه را انجام داده اند.

منتقدان آقای اوباما می گویند دولت او حتی به بهای انفعال در برابر عوامل خشونت‌زا در جهان حاضر است که آمریکا از درگیری‌ در خارج از مرزهای این کشور بپرهیزد.