ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.02.2015, 20:12
بازداشت ۱۲ فعال فیسبوکی و احضار ۲۴ نفر دیگر

مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه پاسداران غروب یکشنبه ۱۲ بهمن ماه از بازداشت ۱۲ شهروند ایرانی که عضو شبکه اجتماعی فیسبوک بودند، خبر داد. به گفته این کارشناس آنها به اتهام «ترویج فساد و ماموریت برای تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده‌ها» دستگیر شده‌اند. او همچنین گفت که ۲۴ شهروند دیگر نیز برای پاسخگویی در این خصوص احضار شده‌اند.

این کارشناس سپاه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون ایران ۱۲ بهمن ماه با اشاره به اینکه از نیمه دوم امسال بررسی ها روی این صفحات شکل گرفته، گفت ۳۵۰ صفحه فیسبوک که توسط ۳۶ نفر اداره می شدند، شناسایی شده‌اند و تاکنون ۱۳۰ صفحه از ۳۵۰ صفحه فیسبوک به طور کلی حذف شده اند.

مصطفی علیزاده در این برنامه تلویزیونی با تهدید شهروندانی که عضو فیسبوک هستند، گفت سپاه به همه شبکه های اجتماعی اشراف دارد و «کسانی که فکر می کنند این فضا برای آنان امن است، از فعالیت های خود دست بردارند.»

یک روز قبل از اظهارات آقای علیزاده در این برنامه تلویزیونی، روز شنبه ۱۱ بهمن ماه بیانیه ای از سوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد که اطلاع می داد، تعدادی فعالان فیسبوکی در پروژه ای با عنوان «عنکبوت» دستگیر شده اند.

مصطفی علیزاده در مورد اتهاماتی که متوجه ۳۵۰ صفحه فیسبوک و دستگیری ۱۲ نفر شده است،گفت: « این صفحات در سه حوزه مستهجن و غیراخلاقی،شکل دهی به مسایل ابتذال به وسیله مدلینگ و در نهایت قبح شکنی از مقدسات دین فعالیت داشته اند.» به گفته این کارشناس در بعضی از این این صفحات عکس های که از عروسی ها گرفته شده، منتشر می شده است.

این کارشناس در جای دیگری از صحبت هایش با اشاره به شوخی هایی که در قالب مقدسات در این صفحات شکل گرفته، گفت: «ماموریت این صفحات در این است که در قالب جوک به نق و غر زدن پیرامون هر مسئله ای که در کشور رخ می دهد می پردازند.»
او همین طور گفت که این نق زدن ها «مورد سواستفاده شبکه های ضد انقلاب هم واقع می شود و آنها از این ابزار برای توزیع انبوه شایعات استفاده می کنند.»

این کارشناس سپاه البته توضیحی نداد که بر اساس کدام بند قانونی «نق زدن» یا «تغییر در سبک زندگی» جرم محسوب می شوند و نق زن یا مدعی تغییر سبک زندگی مجرم شناخته می شود!

به گفته علیزاده متهمان این صفحات از استان های تهران، البرز، مازندران و گیلان هستند. همچنین به گفته او همگی این متهمان مرد هستند و متوسط سن آنها ۲۵ سال است. ایشان همین طور گفت که همگی این متهمان از داروهای روان گردان استفاده می کنند، طلاق گرفته اند و دارای سابقه قضایی هستند.

در بخشی از بیانیه مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه آمده بود: «براساس اشراف کامل به‌دست‌آمده، این شبکه با سوء استفاده از بستر اینترنت و با حمایت پنهان و غیر مستقیم دولت‌های غربی، توانسته بود طی ۲ سال فعالیت در پوشش موضوعات فرهنگی – اجتماعی، در قالب حدود ۳۵۰ صفحه، تعداد قابل توجهی از کاربران را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک مخاطب خود قرار دهد. این شبکه عموماً در جریان‌های رسانه‌ای که بیگانگان هدایت آن را به عهده داشتند، مورد سوء استفاده دستگاه رسانه‌ای ضد انقلاب قرار می‌گرفته است.»

در این بیانیه در مورد دستگیری ۱۲ شهروند ایرانی آمده بود «مهم‌ترین عناصر و شبکه‌های فعال در اینترنت که مأموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی را در دستور کار داشتند، شناسایی و تعدادی از آن‌ ها دستگیر شدند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این، هشت فعال فیسبوکی را در تیرماه ۱۳۹۲ به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص دستگیر کرد و در حال حاضر در زندان اوین و قرچک ورامین به سر می برند.

همچنین سهیل اعرابی، شهروند ایرانی به اتهام توهین به پیامبر از طریق نوشته های فیسبوکیش محکوم به اعدام شده است.