ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.02.2015, 5:43
هشت اعتراض کارگری طی ده روز در شهرهای مختلف ایران

کارگران در شهرهای مختلف، اعتراض خود را به شیوه متوقف کردن کار، تجمع در مقابل اداراتی که باید مستقیما پاسخگو باشند و یا حتی نامه به رییس مجلس یا رییس جمهور نشان داده اند. این اعتراضات تنها مواردی هستند که خبرگزاری کار ایلنا آنها را گزارش کرده است.

هفتم تا نهم بهمن ماه- اعتراضات کارگران مس خاتون آباد

بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت های تابع ذوب «مس خاتون آباد» به همراه اعضای خانواده هایشان در سه روز متوالی بین هفتم تا نهم بهمن ماه در مقابل فرمانداری شهر بابک در کرمان تجمع کردند. این کارگران گفته اند که به برگزاری آزمون استخدامی در مجتمع صنعتی ذوب مس خاتون آباد معترض هستند چون این آزمون امنیت شغلی شان را تهدید می کند.

پیش از این کارگران مس خاتون آباد در تاریخ های ۲۴ و ۲۸ دی ماه در مقابل فرمانداری تجمع کردند. ابوسعیدی، معاون سیاسی فرمانداری شهر بابک روز نهم آبان ماه در واکنش به این تجمعات گفته است: «واقعا نمی دانیم دلیل اعتراض ها چیست.»

او با اظهار اینکه این اعتراضات «بهانه جویی» است گفت:‌«وقتی صورتجلسه ای با امضای اعضای هیات مدیره مس تنظیم شده که در پی این آزمون هیچکس اخراج نمی شود پس این تجمعات و اعتراضات ریشه در جای دیگری دارد و بهانه جویی است.»

یکی از کارگران معترض این کارخانه به خبرگزاری ایلنا گفته است: «ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترس مان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال ها به امید استخدام در شرکت کار کرده اند حذف شوند.»

این کارگر ادامه داد: «تعدادی از نیروهای بومی پروژه خاتون آباد در سال های گذشته به عنوان نیروی پیمانکار در شرایط سخت و تحت قراردادهای موقت کار کردند به امید اینکه بعد از ۴ سال و راه اندازی پروژه استخدام رسمی شوند اما در حال حاضر شرایطی را گذاشته اند که طی آن ممکن است بسیاری از کارگران حذف شوند.»

هشتم بهمن ماه- اعتراضات کارگران قند ورامین، معدن آنومالی شمالی و نخ پارسیلون

۲۰۰ نفر از کارگران قند ورامین در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی و در نتیجه بیکار شدنشان صبح روز هشتم بهمن ماه در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. یک کارگر این کارخانه در گفتگو با خبرگزاری کار ایلنا با اشاره به نزدیکی سال نو گفته است بیکاری آنها ناعادلانه نیست. این کارگر گفته است حقوق دی این کارگران پرداخت نشده و ۳ سال است که حتی مدیریت کارخانه از پرداخت حق کفش و لباس کارگران نیز خودداری می کند.

نزدیک به ۴۰۰ کارگر پیش از تعطیلی در  واحد تولیدی قند ورامین مشغول به کار بوده اند.

همچنین در همین روز، ۳۰ کارگر معدن سنگ آهن آنومالی شمالی که در شهرستان بافق قرار دارد در اعتراض به اینکه اخراج شده اند در مقابل درب ورودی معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تجمع کردند. این کارگران خواستار استخدام در معدن بودند.

علاوه بر این در همین روز ، بیش از ۷۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه «نخ پارسیلون» در شهرستان خرم آباد در جلوی استانداری لرستان تجمع کردند. طبق این خبر،۱۳۴ نفر از بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون که از سال ۹۰ تا ۹۲ بازنشسته شده اند، بخشی از حقوق سال های ۸۷ تا ۹۱ را طلبکارند. همچنین این کارگران سنوات پایان خدمت خود را در سال ۱۳۹۱ هم دریافت نکرده اند.

کارفرما به این کارگران تاکنون گفته است به دلیل نداشتن منابع مالی قادر به پرداخت مطالبات نیست. روز هشتم فروردین ماه ۷۰ نفر از این تعداد که طبعا باید زیر فشار مالی بیشتری باشند دست به اعتراض زدند.

یک کارگر بازنشسته به خبرگزاری ایلنا گفت که بارها در طول امسال (۱۳۹۳) این کارگران در مقابل ادارات مختلف استان تجمع کرده اند اما مسولان پاسخی به ضایع شدن حقوق آنها تاکنون نداده اند. او گفته «کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، پرداخت مطالبات کارگران را به تاخیر انداخته است.»

هفتم بهمن ماه- اعتراضات کارگران سیمان تجارت مهریر و اداره آب و فاضلاب اهواز

کارگران کارخانه «سیمان تجارت مهریز» صبح روز ششم و هفتم بهمن ماه در اعتراض به آنچه توهین دو نفر از مدیران این کارخانه به کارگران خواندند، کار را تعطیل کردند. این کارگران معترض در طی این دو روز خواستار اخراج این دو مدیر به دلیل رفتار توهین آمیزشان بودند.

خبرگزاری ایلنا در این خبر هیچ توضیح در مورد آنچه توهین دو تن از مدیران به کارگران کارخانه عنوان شده، نداده است با این حال نوشته رفتار توهین آمیز این دو مدیر سابقه داشته است.

جمعی از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب اهواز (آبفای) نیز صبح روز هفتم بهمن ماه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق ۴ ماه و پرداخت نشدن حق بیمه شان دست به تجمع زدند. این کارگران صبح روز هفتم بهمن ماه در جلوی ساختمان اداره آب و فاضلاب غرب اهواز تجمع کردند.

مدیر عامل اداره آب و فاضلاب اهواز همان روز در جمع معترضان حاضر شده و قول پرداخت بخشی از مطالبات کارگران را ظرف روزهای آینده داده است.

به گفته یکی از کارگران معترض به خبرگزاری ایلنا، معوقات بیمه ای کارگران مربوط به ماه های فروردین، مرداد، آبان ، آذر و دی ماه امسال (۱۳۹۳) است. همچنین به گفته او از یکسال پیش دستمزد کارگران برای ۴ ماه پرداخت نشده است.

شش بهمن ماه- اعتراض ۱۴۰۰ کارگر معدن طزره

۱۴۰۰ کارگر معدن طزره در  شهر شاهرود در اعتراض به اینکه طی سه ماهه گذشته حقوق دریافت نکرده اند، صبح پنجم و ششم بهمن ماه در محوطه معدن تجمع کرده و بر سر کار خود حاضر نشدند. این کارگران در روز ششم بهمن ماه پس از تعطیل کردن کار در مقابل فرمانداری شاهرود تجمع کردند و خواستار پاسخگویی به وضعیت شان شدند. آنها علاوه بر نگرفتن سه ماه حقوق، چهار ماه نیز دفترچه های بیمه شان تمدید نشده است.

فرماندار شاهرود در همان روز به کارگران معترض قول داده که طی ۱۰ روز آینده حقوق عقب افتاده آنها پرداخت می شود با این حال کارگران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته اند آنها به این وعده امیدوار نیستند چون پیش از نیز چنین وعده های که محقق نشده از سوی مسولان داده شده است.

کارگران معدن طزره پیش از این نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق و تمدید دفترچه بیمه خود اعتراض کرده اند.

سی دی و اول بهمن ماه- اعتراضات معلمان در شهرهای مختلف

روز سی دی و اول بهمن ماه معلمان مدارس شعرهای مختلف ایران در اعتراض به دستمزدهای پایین شان از رفتن به کلاس های درس خودداری کرده و در حیاط مدارس تجمع کردند. بر اساس خبرگزاری ایلنا، معلمان مدارس شهر شاهرود علاوه بر شرکت نکردن در کلاس های درس، در جلوی اداره آموزش و پرورش شاهرود تجمع کرده و خواستار رسیدگی به درخواست هایشان شدند.

بر اساس خبر ایلنا، معلمان مدارس شهرهای شاهرود، قزوین، اسلامشهر، رباط کریم، مریوان، بانه، شهر قدس، شهریار، کرج، شیراز و سقز در این اعتصاب دو روزه شرکت کردند.

پس از گذشت یک هفته از تحصن معلمان در شهرهای متعدد ایران، شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان روز هشتم بهمن ماه بیانیه ای منتشر کرد که در بخشی از این بیانیه خطاب به حسن روحانی، رییس جمهور  آمده است که معلمان انتظار دارند آقای روحانی مطابق با نظراتش در زمان انتخابات ریاست جمهوری، «مبنی بر شنیدن صدای گروه های صنفی و مدنی کشور» عمل کرده و با نمایندگان معلمان قرار دیدار بگذارد تا از نزدیک متوجه خواسته های آنها شود.

معلمان مدارس شهرهای ایران در تاریخ ۲۳ دی ماه نیز با امضای طوماری خطاب به علی لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواستار رسیدگی به وضعیت درآمدی خود شدند. این طومار که به امضای شش هزار معلم از سراسر ایران رسیده است تاکنون بی پاسخ مانده است.