ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.01.2015, 7:28
فراخوان مقاله برای کنفرانس «زنان، صلح و امنیت»

فراخوان برای مقاله

دوستان عزیز،
بنیاد پژوهشهای زنان ایران نهادی است فمینیستی وغیرانتفاعی كه به هیچ گروه و سازمان سیاسی و مذهبی وابستگی ندارد. بنیاد، انواع فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و فكری زنان ایرانی را در بر میگیرد و شبكه ارتباطی گستردهای بین علاقمندان به فعالیتهای زنان ایرانی در سراسر جهان به وجود آورده است. فعالیت اصلی بنیاد پژوهشهای زنان ایران برگزاری کنفرانسهای سالانه بینالمللی است که در آن هر سال موضوعی مشخص مربوط به زنان را از طریق سخنرانیهای علمی در کنار نمایشگاه‌‌ها و برنامههای هنری مورد بحث و بررسی قرار می‌‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به وبسایت زیر مراجعه کنید:

http://iwsf2015.org

عنوان کنفرانس: زنان، صلح و امنیت
عنوان بیست و ششمین کنفرانس پژوهشهای زنان ایران، «زنان، صلح و امنیت» است.  ما در دورانی زندگی می‌‌‌‌کنیم که به نظر می‌‌رسد درجه امنیت برای زنان هر روز کمتر می‌‌شود، جنگهای کلاسیک و غیر کلاسیک بر زندگی انسانهای این کره خاکی سایه افکنده و نه تنها تاثیرات منفی آن زندگی ساکنان روی زمین را تحت تاثیر قرارداده بلکه محیط زیست را نیز تهدید می‌‌‌‌کند.  بر کسی پوشیده نیست که بیشترین صدمات جنگی، نصیب زنان و کودکان می‌‌‌‌شود. آرامش و امنیت زندگی زنان اما، تنها از سوی این جنگ‌‌ها نیست که تهدید می‌‌‌‌شود، بلکه حوادث اخیر در ایران و دیگر کشورهای اسلامی و بعضا غیر اسلامی نشان  می‌‌‌‌دهد که امنیت زنان چه در خانه و چه در بیرون از خانه بسیار آسیب پذیرتر شده است. خشونت بر علیه زنان، به عنوان یکی از مسایل مهم مورد توجه جامعه جهانی بخصوص سازمان ملل متحد قرار دارد، خشونت خانوادگی و اسید پاشی بر صورت زنان در ایران، تجاوز جنسی و بردگی زنان توسط داعش در مناطقی از خاورمیانه، دزدیدن دختران جوان در نیجریه، عدم امنیت جانی زنان در افغانستان نمونه هایی از جهان نا امن برای زنان بشمار می‌‌‌‌رود.

ما بر آنیم که این معضل بزرگ را در این کنفرانس به بحث و گفتگو بگذاریم. عدم امنیت زنان فقط مسئله زنان نیست، معضلی است که جامعه جهانی باید به آن توجه ویژه داشته باشد. عدم امنیت زنان، یعنی عدم امنیت کل جامعه انسانی. ما به راههای عملی برای مبارزه در جهت حذف هر نوع خشونتی بر علیه زنان نیازمندیم.  در چهار چوب این عنوان کلی، نکات محوری آن را برای بحث و گفتگو پیشنهاد می‌‌کنیم:

- از منظر جنسیت، امنیت در زندگی فردی و اجتماعی چه معنایی پیدا میکند؟
- دلایل و زیر باورهایی خشونت بر علیه زنان چیست؟
- نقش خود زنان در پیشبرد امر صلح و امنیت چیست و نقش عملی و موثر آنان کدام است؟
- نقش مجامع بین المللی و بخصوص سازمان ملل را چگونه می بینید؟
- زیانهای جنگ در خاورمیانه بر جسم و روان زنان را چگونه ارزیابی میکنید؟
- مشارکت زنان در دفاع مسلحانه در منطقه مورد تایید شماست؟ چرا؟ بررسی از منظر سیاسی- اجتماعی و حقوق فردی و امنیت ملی.

ما در این کنفرانس قصد داریم این موضوعات مهم را به بحث بگذاریم و از پژوهشگران و فعالان مسایل زنان بخواهیم بررسی‌‌ها و دستاوردهای خود را با دیگران شریک شوند تا بتوانیم با یاد گیری از یکدیگر، راه کارهای مناسبی برای همبستگی بیشتر و طرق رویارویی با این مشکل زمانه را بیابیم.  لذا بدین وسیله از شما دعوت می‌‌شود با شرکت در کنفرانس و ارائه تحقیقات خود در این زمینه به غنای بحث و گفتگو کمک کنید.
برای ارائه سخنرانی در این کنفرانس، لطفا چکیده تحقیق خود را که تا بحال ارائه و منتشر نشده است به زبانهای فارسی و انگلیسی در 300 کلمه شرح داده، همراه بیوگرافی خود، تا 15 فوریه 2015 به آدرس ایمیل زیر ارسال دارید.

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

چکیدههای مقالات به وسیله یک هیئت مستقل بازبینی خواهد شد، و کمیته برگزاری بر اساس نظر این هیئت در مورد چکیدههای رسیده تصمیم خواهد  گرفت و تا ۱۵ مارچ ۲۰۱۵ نتیجه را به اطلاع شما خواهد رساند. در نظر داشته باشید که فقط پژوهشگرانی واجد شرایط شرکت می‌باشند که در پنج سال اخیر در کنفرانس بنیاد سخنرانی نداشته اند.

پس از تأیید چکیده ارسالی از شما تقاضا خواهد شد که متن کامل را برای انتشار در سالنامه بنیاد و ترجمه همزمان به زبان فارسی یا انگلیسی برای مخاطبان، پیش از موعد کنفرانس برای ما بفرستید.  متنی که در کنفرانس ارائه خواهد شد، باید مطابق با نسخهای باشد که برای کمیته ارسال شده است.  سخنرانان برای ارائه مقاله و پاسخ به سوالات 20 دقیقه زمان خواهند داشت.

با سپاس فراوان از همکاری شما عزیزان
کمیته برگزاری بیست و ششمین کنفرانس پژوهشهای زنان در لندن