ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.01.2015, 9:21
نسخه‌های شارلی ابدو به سرعت به فروش رفت

بی بی سی: نخستین شماره نشریه فکاهی شارلی ابدو پس از حملات خونین هفته گذشته توزیع شده و به سرعت به فروش رفته است. در ایران، یک رسانه دولتی از محتوای آخرین شماره این نشریه به شدت انتقاد کرده است.

روز چهارشنبه، ۲۴ دی (۱۴ ژانویه)، شماره جدید نشریه فرانسوی شارلی ابدو در تیراژ سه میلیون نسخه در سراسر فرانسه پخش شد در حالیکه به گزارش منابع خبری، پیشاپیش صف‌های طولانی خریداران در برابر برخی محل‌های توزیع نشریه تشکیل شده بود.

این اولین شماره شارلی ابدو از زمان حمله مسلحانه اسلامگرایان تندرو به دفتر این روزنامه در چهارشنبه هفته گذشته است که به کشته شدن دوازده نفر از جمله تعدادی از کارکنان تحریریه نشریه منجر شد. طی دو روز پس از آن نیز، حملات دیگری در پاریس روی داد که پنج کشته دیگر برجای نهاد. این حملات سرانجام با کشته شدن مهاجمان خاتمه یافت.

مهاجمان به دفتر نشریه دلیل اقدام خود را انتقام‌گیری از نشر کاریکاتورهایی از پیغمبر اسلام در شماره های قبلی شارلی ابدو عنوان کرده بودند.

حملات هفته گذشته واکنش تندی را نه تنها در فرانسه بلکه در بسیاری دیگر از کشورهای جهان در پی آورد و مقامات دولتی و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح جهان، ضمن ابراز انزجار از این حملات، مراتب همدردی خود را با بازماندگان قربانیان و ملت فرانسه ابراز داشتند. شماری از آنان نیز بر حق این نشریه در برخورداری از آزادی بیان و انتشار عقاید بدون توجه به محتوای آن تاکید نهادند.

روی جلد شماره امروز این نشریه با عنوان “همه چیز عفو شده” شامل کاریکاتوری از پیامبر اسلام با حالتی متاثر است که همراه با جمله “من شارلی هستم” چاپ شده است. این شعار همبستگی با کارکنان این نشریه و نشانه حمایت از حق آزادی بیان بوده است.

در حالیکه تیراژ معمولی شارلی ابدو شصت هزار نسخه است، شماره روز چهارشنبه این هفته با تیراژ سه میلیون نسخه منتشر شده و نسخه‌هایی از آن به زبان های انگلیسی، عربی، اسپانیولی، ترکی و ایتالیایی نیز انتشار یافته است.

به گزارش منابع خبری، در مراکز توزیع نشریات در برخی نقاط پاریس تمامی شماره‌های شارلی ابدو ظرف چند دقیقه به فروش رفت در حالیکه در مواردی، از ساعاتی قبل، صف‌های طولانی خریداران در برابر محل‌های توزیع نشریه تشکیل شده بود. این شماره توسط کارکنان باقیمانده نشریه در دفتر روزنامه لیبراسیون تهیه شده بود.

در خبر دیگری در مورد شارلی ابدو، خبرگزاری آسوشیتدپرس از ترکیه گزارش کرده که روزنامه جمهوریت، از نشریه‌های طرفدار افکار لائیک در این کشور، ویژه نامه‌ای شامل تعدادی از کاریکاتورهای شارلی ابدو را را در حمایت از نشریه فرانسوی منتشر کرده است. به گفته کارکنان جمهوریت، ماموران پلیس پس از بررسی محتوای این ویژه‌نامه و حصول اطمینان از اینکه حاوی کاریکاتورهایی از پیغمبر اسلام نیست، اجازه توزیع آن را دادند.

در شماری از کشورهای جهان، بعضی از نشریه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی با چاپ یا نشان دادن کاریکاتور روی جلد شماره روز چهارشنبه شارلی ابدو، حمایت خود را از این نشریه ابراز داشته‌اند در حالیکه برخی دیگر، با وجود محکوم دانستن کاربرد خشونت و اقدام در سلب حق آزادی بیان و ضمن حمایت از نشریه فرانسوی، بنا بر ملاحظاتی در مورد سلیقه یا واکنش مخاطبان خود، از نشر یا نشان دادن این کاریکاتور خودداری ورزیده‌اند.

در ایران، واحد مرکزی خبر، وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، در مطلبی تحت عنوان “شارلی ابدو، توهین داعش را تکمیل کرد” به انتقاد از روی جلد شماره جدید شارلی ابدو پرداخته است. مقاله واحد مرکزی خبر حاوی کاریکاتوری از حمله افراد مسلح به دفتر شارلی ابدو است در حالیکه گلوله آنان از این دفتر عبور کرده و به ساختمان یک مسجد اصابت می‌کند.

بسیاری از رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی طرفداران گروه موسوم به دولت اسلامی - داعش - را مسئول این حمله معرفی کرده و آن را واکنشی نسبت به انتشار کاریکاتوری از ابوبکر البغدادی، رهبر دولت اسلامی دانسته‌اند.

واحد مرکزی خبر در اشاره به چاپ کاریکاتوری از پیغمبر اسلام روی جلد شماره شارلی ابدو نوشته است که “اقدام تروریست‌های وابسته به داعش یا القاعده یمن، واکنش به چاپ کاریکاتوری از ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش بود. اما اقدام جدید شارلی ابدو و حمایت دولتمردان غربی، تقویت چرخه خشونت و اسلام هراسی است، جریانی که از یک سو کاریکاتورهای توهین آمیز منتشر می‌کند و از سوی دیگر، از تروریست ها در خاورمیانه حمایت می‌کند.”

برخی رسانه‌ها و مقامات جمهوری اسلامی کشورهای غربی و دولت‌های طرفدار غرب در منطقه را به شکل دادن و حمایت از اسلامگرایان تندرو در منطقه و به خصوص گروه دولت اسلامی متهم می‌کنند.