ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 10.01.2015, 21:14
مردم فرانسه آماده برای دفاع از آزادی عقیده و بیان

روز یکشنبه (۱۱ ژانویه) در پاریس مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان عملیات تروریستی برگزار می‌شود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در کنار دهها تن از سران و مقامات دولت‌ها در مراسم شرکت خواهد کرد. گفته می‌شود که دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، ماتئو رنسی، نخست وزیر ایتالیا، احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه و نمایندگان اتحادیه عرب نیز در مراسم شرکت خواهند کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، شامگاه جمعه (۹ ژانویه) در نطقی تلویزیونی گفت که خطر تروریسم هنوز کاملا برطرف نشده است. او از هم‌میهنان خود خواست که با شرکت در راه‌پیمایی سوگواری، احترام و دلبستگی عمیق خود را به حقوق بشر و آزادی نشر و بیان ابراز کنند.

مقامات فرانسوی تمام تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده‌اند تا مراسم روز یکشنبه در آرامش و با روح احترام به قربانیان تروریسم برگزار شود.

برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه از شهروندان این کشور خواست، با “هشیاری” در تظاهرات شرکت کنند. نزدیک به ۲ هزار مامور امنیتی در پاریس، تظاهرکنندگان را همراهی ‌کردند.

مارین لو پن، رهبر حزب راست افراطی “جبهه ملی فرانسه” در بیانیه‌ای هواداران خود را فراخواند، روز یک شنبه در اعتراض به سیاست‌های دولت در خارج از شهر پاریس راه‌پیمایی کنند.

حضور صدها هزار تن در راه‌پیمایی “سکوت”

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها روز شنبه (۱۰ ژانویه) حدود ۷۰۰ هزار تن بدون اعلام قبلی به نشانه‌ی هم‌بستگی با قربانیان حمله‌ی تروریستی پاریس در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها رفتند و یاد آنان را گرامی داشتند.

مقامات پلیس فرانسه گزارش می‌دهند که روز شنبه (۱۰ ژانویه) شهرهای مختلف این کشور به صحنه‌ی تظاهرات گسترده‌و خودجوش مردم تبدیل شد. تنها در شهر تولوز، ۸۰ هزار تن در راه‌پیمائی “سکوت” که بدون اعلام قبلی برگزار شد، شرکت کردند. شمار تظاهرکنندگان در شهر نانت (واقع در شرق این کشور) از مرز ۷۵ هزار تن نیز می‌گذشت.

هم‌زمان در شهرهای استراسبورگ، لیل، اورلئان و چند شهر دیگر، شهروندان این کشور به نشانه‌ی همبستگی با قربانیان حمله‌ی تروریستی پاریس دست به تظاهرات “بی‌کلام” زدند. این در حالی است که قرار بود، راهپیمایی بزرگ ملی فرانسه در روز یک شنبه (١١ژانویه) برگزار شود.