ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.12.2014, 21:32
نامه ۷۰۰ فعال مدنی به روحانی برای آزادی مهدیه گلرو

صدها فعال مدنی در نامه ای به حسن روحانی: از تمامی امکانات قانونی و ظرفیت های خود برای رهایی مهدیه گلرو بهره گیرید.

هفتصد فعال مدنی و دانشجویی در داخل و خارج از ایران با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور ایران از وی خواسته‌اند «تا از تمامی امکانات قانونی و ظرفیت های خود برای رهایی مهدیه گلرو» از زندان استفاده کند. در حالی این نامه در روز دوشنبه اول دی ماه در رسانه‌ها منتشر شده که بازداشت موقت خانم گلرو تا روز سوم دی ماه اعتبار دارد و خانوادۀ این زندانی امیدوارند پس از این تاریخ او با قید وثیقه از زندان آزاد شود.

مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان یک روز پس از شرکت در تجمع اعتراضی علیه اسیدپاشی در مقابل مجلس (اول آبان ماه) بازداشت شد و تاکنون در سلول انفرادی بند دو- الف سپاه پاسداران در زندان اوین به سر می برد.

در بخشی از نامه ای که در روز دوشنبه اول دی ماه خطاب به حسن روحانی نوشته شده، آمده است:‌ «از شما به عنوان رییس‌جمهور و حافظ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متولی دستگاه اجرایی کشور و سکاندار کشتی اعتدال و میانه‌روی در میانه این طوفان افراط‌گرایی و عقلانیت گریزی تقاضا و انتظار داریم که از تمامی امکانات قانونی و ظرفیت‌های خود برای رهایی مهدیه گلرو بهره گیرید.»

در این نامه با اعتراض به اینکه هنوز عامل یا عاملان اسیدپاشی آزاد هستند و از پیگرد قانون و عدالت فارغ هستند، نوشته شده اما هنوز مهدیه گلرو در بازداشت به سر می برد.

یک منبع آگاه در خصوص آخرین وضعیت این زندانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «مدت هاست بازجویی او تمام شده با این حال خانواده این زندانی هنوز از اتهام او بی اطلاع هستند و مقامات نیز از آزادی او با قرار وثیقه مخالفت کرده اند. خانواده مهدیه امیدوارند او با قرار وثیقه در روز سوم دی ماه از زندان آزاد شود و بازداشتش دوباره تمدید نشود.»

امضا کنندگان این نامه در مورد انگیزه خود از نوشتن نامه به حسن روحانی و درخواست کمک از او برای آزادی مهدیه گلرو نوشته اند: «آنچه ما را به امضای متن حاضر و سخن گفتن مستقیم با شما برانگیخته است، نه فقط مقام رسمی شما به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران و پاسدار قانون اساسی کشور و نه تنها دغدغه ما برای موفقیت و تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید و نه صرفاً نگرانی ما برای حفظ جایگاه این دولت در میان بدنه اجتماعی حامی‌اش که بیش و پیش از هر چیز دغدغه و نگرانی ما در مورد وضعیت مهدیه گلرو است.»

مهدیه گلرو، دانشجوی ستاره دار دانشگاه علامه طباطبایی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود. او در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی از سوی دادگاه انقلاب به دو سال و چهار ماه حبس محکوم شد.

مهدیه گلرو پس از اتمام دوران محکومیتش در اردبیهشت ماه سال ۱۳۹۱ از زندان آزاد شد. پس از مطرح شدن امکان برگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه ها در دوران فرجی دانا، وزیر سابق علوم دولت روحانی، او نیز مانند بسیاری از دانشجویان دیگر تقاضای بازگشت به دانشگاه داد اما با تقاضای او به دلایل نامشخصی موافقت نشد.