ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.12.2014, 9:18
انتقال کیوان صمیمی به بیمارستان

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳

کیوان صمیمی بهبهانی، فعال ملی ـ مذهبی و مدیرمسئول نشریهٔ نشریهٔ توقیف شدهٔ «نامه»، که از پنج سال پیش در زندان‌های اوین و رجایی شهر محبوس است، امروز در بیمارستان بستری شد.

به گزارش ندای سبز، این فعال حقوق بشر ۶۶ ساله که فردای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت شد، با حکم ۶ سال حبس و ۳۰ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی محبوس است. صمیمی سابقهٔ تحمل ۴ سال حبس در رژیم شاهنشاهی را در کارنامه فعالیت سیاسی خود دارد. او به علت بیماری‌های قلبی، ریوی، مغز و اعصاب و ستون فقرات، به بیمارستان اعزام شده است.

وی برای نخستین بار، در سال ۱۳۹۰، بعد از تأیید پزشکان زندان و همچنین پزشکی قانونی، در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شد. پس از مدتی، و درحالی‌که چند روز به انجام عمل جراحی وی مانده بود، مأموران امنیتی به کادر پزشکی و درمانی اعلام کردند که تلفن‌های صمیمی شنود شده و فهمیده‌اند که تروریست‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند به بیمارستان حمله کنند و او را فراری دهند! به این ترتیب، با طرح یک سناریوی هیجان انگیز امنیتی، پزشک مربوطه و بیمارستان مجبور به صدور مجوز ترخیص این روزنامه‌نگار شدند؛ او پیش از تکمیل و اتمام معالجات به زندان بازگردانده شد.

اواخر سال ۱۳۹۲، علاوه بر سایر بیماری‌ها، مشکل قلبی این فعال ملی – مذهبی تشدید و در مرکز قلب تهران بستری شد. ۴ خرداد ۱۳۹۳، دو مأمور (از دادسرای اوین و سازمان زندان‌ها) به همراه تعدادی مأمور مسلح به بیمارستان آمده و مدعی شدند که دادیار و معاون دادستان در امور زندانیان سیاسی، می‌خواهد «جلسه‌ای فوری» با این زندانی سیاسی داشته باشد. آنان قسم خوردند که پس از دیدار، وی را به مرکز قلب بازمی‌گردانند. مسئولین بیمارستان، بر ضرورت رعایت مقررات و گرفتن تأییدیه خروج از پزشکان معالج تأکید کردند.

در‌‌ نهایت فردی که خود را قاضی و نماینده دادسرای اوین معرفی کرده بود، اعلام کرد: اگر اجازه ندهید که ما این زندانی را برای یک جلسه کوتاه به اوین ببریم، دستور می‌دهم یک گردان نیروی انتظامی به مرکز قلب تهران بریزند و او را به زور ببرند! در پی این سخنان، مدیریت بیمارستان با بردن وی موافقت کرد. البته ـ و چنان‌که مشخص بود ـ جلسه‌ای در کار نبود و این فعال ملی ـ مذهبی بار دیگر به زندان بازگردانده شد. حال این بار باید دید آیا صمیمی امکان تکمیل درمان می‌یابد یا خیر.

کیوان صمیمی، عضو شورای فعالان ملی ـ مذهبی، مدیر مسئول نشریهٔ توقیف شدهٔ نامه، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، عضو شورای ملی صلح، عضو کمیته‌های پیگیری بازداشت‌های خودسرانه و دفاع از حق تحصیل، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شرکت در تظاهرات اعتراضی و نوشتن مطالب انتقادی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. صمیمی آذرماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.