ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 16.12.2014, 14:52
بیش از ۱۳۰ کشته در حمله طالبان پاکستان به یک مدرسه

بی بی سی: مقام‌های دولتی پاکستان می‌گویند حداقل ۱۳۵ نفر در یورش نفرات طالبان پاکستان به یک مدرسه در پیشاور در شمال غربی کشور کشته‌ شده‌اند.

این مقام‌ها گفته‌اند که بیشتر کشته‌شدگان را دانش‌آموزان این مدرسه تشکیل می‌دهند. گزارش شده که ۱۱۴ نفر هم در این حمله زخمی شده‌اند.

مقام‌های پاکستان گفته‌اند پنج یا شش پیکارجو که اونیفورم نیروهای امنیتی پاکستان را بر تن داشتند، وارد مدرسه شدند و سپس صدای تیراندازی و انفجار در محل شنیده شد.

این مهاجمان توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌ یا خود را منفجر کرده‌اند.

دانش‌آموزانی که موفق به خروج از محل شده‌اند، گفته‌اند که مهاجمان وارد کلاس‌ها می‌شدند و شروع به تیراندازی می‌کردند.

نیروهای امنیتی که محل را به محاصره در آورده‌ بودند، گفته‌اند که کنترل مدرسه را از دست مهاجمان در آورده‌اند. آنها در حال پاکسازی مدرسه از مواد منفجره کار گذاشته شده توسط مهاجمان هستند. این مدرسه توسط ارتش پاکستان اداره می‌شود.

ممنون حسین، رئیس‌جمهوری و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان این حمله را محکوم کرده‌اند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران چندین کشور دیگر این حمله را محکوم کرده‌اند.

آمبولانس‌ها در محل حضور دارند و ده‌ها دانش‌آموز به بیمارستانی در پیشاور منتقل شده‌اند.

عامر احمد خان سردبیر بی بی سی اردو می‌گوید بیشتر کشته‌شدگان را دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دهند. او می‌گوید این حمله و کشته شدن دانش‌آموزان، مردم پاکستان را در شوک فرو برده است. گفته شده که بیشتر تلفات ناشی از یک انفجار انتحاری بوده است.

در هنگام حمله افراد مسلح طالبان، نزدیک به ۵۰۰ دانش‌آموز در این مدرسه حضور داشتند اما به گفته منابع رسمی، اکثر دانش آموزان از مدرسه تخلیه شده‌اند. در عین حال، مشخص نیست که چه تعداد از آنها به گروگان گرفته شده‌اند.

یک سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که این حمله در واکنش به عملیات ارتش پاکستان علیه پیکارجویان به اجرا گذاشته شده است.

گفته شده که در عملیات اخیر ارتش پاکستان علیه پیکارجویان در وزیرستان شمالی و منطقه خیبرپختونخوا، صدها نفر از اعضای طالبان کشته شده‌اند.

پیشتر یک کارگر مدرسه و یک دانش‌آموز در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی جئو پاکستان گفته‌ بودند که مهاجمان به سالن اجتماعات مدرسه حمله کردند. در زمان حمله، گروهی از مربیان نظامی مشغول آموزش کمک‌های امدادی به دانش‌آموزان بودند.

دانش‌‌آموزان مدرسه چه دیدند؟

کودکانی که از این مدرسه فرار کرده‌اند می‌گویند که پیکارجویان وارد کلاس‌ها می‌شدند و به سوی دانش‌آموزان شلیک می‌کردند. یک پسر به خبرنگاران گفته است که او با گروهی دیگر از دانش‌آموزان بود که تلاش کردند فرار کنند و او تنها فردی است که جان سالم به در برده است. سایر دانش‌آموزان این مدرسه نیز گفتند که اجساد همکلاسی‌های خود را در راهروهای مدرسه حین فرار دیده‌اند. شیرین، یک زن محلی گفت که دختر دوستش چون لباسش آغشته به خون بوده و بدون حرکت در میان اجساد دیگر دانش‌آموزان مانده و وانمود کرده که مرده است، زنده مانده است.