ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 13.12.2014, 21:16
درخواست رسیدگی سریع به وضعیت امید کوکبی

نامه سرگشاده ۱۶۱ دانشجو و فارغ‌التحصیل دوره‌های دکترا برای رسیدگی سریع به وضعیت امید کوکبی

۱۶۱ تن از دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره‌های دکترا در نامه‌ای که برای دفاتر رهبر، رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس ایران فرستاده شده از آنها خواستار «توجه سریع پزشکی به وضعیت سلامت» و «رسیدگی به روند قضایی» پرونده امید کوکبی شده‌اند. آنها در این نامه تصریح کرده‌اند که «محکومیت امید تا حدودی به خاطر رد درخواست همکاری در پروژه‌های هسته ای» و گفته‌اند که  «یکی از عواقب چنین برخوردهایی با متخصصان خارج از کشور، بی‌میلی این افراد به بازگشت و خدمت به کشور خواهد بود.»

هفته گذشته با صدور رای دیوان عالی کشور، امیدها برای اینکه حکم زندان ۱۰ امید کوکبی شکسته و او آزاد شود، تقویت شده بود از آنجا که نه تنها موضوع درخواست اعاده دادرسی پرونده پذیرفته شده بود، بلکه نشان داده بود که غیر از اعترافات تحت فشار از این نخبه ایرانی که او آنها را رد کرده است عملا هیچ شاهد و مدرکی برای متهم ساختنش در پرونده وجود ندارد. رای دیوان عالی در حالی صادر شد که در این رای از امید کوکبی به عنوان جوان «نخبه ایرانی» یاد شده است.

نویسندگان نامه در بخشی از نامه آورده‌اند: «همان طور که در نامه بیست و پنج تن از برندگان جایزه نوبل فیزیک به اطلاع رسیده، بیش از سه سال از زندانی شدن امید کوکبی فیزیکدان جوان ایرانی می‌گذرد. امید که در حال طی دکترای خود در دانشگاه تگزاس آستین بود، در مدت سفری کوتاه به ایران برای دیدار خانواده اش، در دی ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. وس از گذراندن ماه‌ها انفرادی، در داگاهی کوتاه در اردیبهشت ۱۳۹۲ امید به ده سال زندان محکوم شد. دادستان برای اتهامات «دریافت درآمد نامشروع» و «ارتباط با دولت‌های متخاصم» که به امید وارد کرد، به دریافت کمک مالی تحقیقاتی از دانشگاه دولتی تگزارش استناد کرده بود. لازم به ذکر نیست که هزاران دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از ایران از جمله بسیاری از امضا کنندگان این نامه در طی تحصیلات خود این گونه کمک‌های مالی را دریافت کرده و می‌کنند.»

در بخش دیگری از نامه آمده است: «سلامت امید کوکبی در سه سالی که در زندان گذرانده به شدت آسیب دیده است. وی تا کنون چهار دندان خود راه دلیل بی توجهی مسوولان بهداشتی زندان اوین از دست داده و پنج بار با درد وحشتناک سنگ کلیه دست و پنجه نرم کرده است. وضعیت قلب و دستگاه گوارش وی نیز احتیاج به توجه سریع پزشکان متخصص دارد. با توجه به روال قضایی پرونده امید، سیستی اتهام‌های مطرح شده علی وی، نامه‌های او از زندان، و وضعیت فعلی وی، به نظر می‌رسد که محکومیت امید تا حدود به خاطر رد درخواست همکاری در پروژه‌های هسته‌ای است. بدیهی است که یکی از عواقب چنین برخوردهایی با متخصصان خارج از کشور، بی‌میلی این افراد به بازگشت و خدمت به کشور خواهد بود.»

۱۶۱ دانشجو یا فارغ التحصیل دوره‌های دکترا در نامه خود برای آزادی امید کوکبی نوشته‌اند: «ما جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی دوره‌های دکترا، خواستار توجه سریع پزشکی به وضعیت سلامت این دانش پژوه ایرانی و همچنین رسیدگی به روند قضایی که منجر به زندانی شدن ناعادلانه امید شده است می‌باشیم. به باور ما جای امید نه در زندان بلکه در دانشگاه است.»

طیف گسترده‌ای دانشجویان دانشگاه‌های معتبر جهان و ایران از جمله دانشگاه صعنتی شریف، دانشگاه ام‌ای تی، دانشگاه پرینستون، دانشگاه جان‌هاپکینز، دانشگاه کلمبیای نیویورک این نامه را امضا کرده‌اند. در میان ۱۶۱  امضا کننده این نامه چندین تن از برندگان المپیادهای فیزیک، ریاضی، کامپیوتر و زیست شناسی دیده می‌شوند.