ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.12.2014, 8:16
نفت ۶۲ دلاری شد

بهای نفت در بازارهای جهانی امروز (سه‌شنبه) به دلیل عرضه بیش از حد و چشم انداز نامناسب اقتصادی به شدت کاهش یافت و به کمترین سطح پنج سال اخیر رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نفت برنت دریای شمال که معیار ارزشگذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا است برای تحویل در ماه ژانویه با ۷۰ سنت کاهش به ۶۵ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید که پایین ترین قیمت از ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. نفت برنت در پایان معاملات روز دوشنبه با دو دلار و ۸۸ سنت کاهش به ۶۶ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسیده بود.

همچنین نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه با ۵۹ سنت کاهش به ۶۲ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه (پایین‌ترین قیمت از ۲۹ ژوئیه ۲۰۰۹) رسید. نفت آمریکا نیز روز گذشته با این چشم انداز که اشباع بازار سال آینده نیز قیمتها را در این سطوح نگه خواهد داشت، کاهش قیمت چهار درصدی(دو دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه) را تجربه کرد.

تحلیلگران می‌گویند عواملی همچون کاهش برخی شاخص‌های اقتصادی در چین، افزایش عرضه نفت به بازار و افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان باعث تداوم روند کاهش قیمت نفت شده است.

الیزابت ولینسکی و آدام لونگسون از تحلیلگران موسسه مورگان استنلی می‌گویند تا زمانیکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) یک تصمیم جدی برای کاهش تولید خود نگیرد، روند کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت.

رئیس شرکت نفت کویت گفت: قیمت نفت در شش الی هفت ماه آینده احتمالا در محدوده 65 دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند مگر اینکه اوضاع اقتصادی جهان بهبود پیدا کند یا اوپک سیاست تولید خود را تغییر دهد.

اعضای اوپک که یک سوم نفت جهان را تامین کند در نشست اخیر خود در وی نتوانستند درباره کاهش عرضه خود به توافق برسند و تصمیم گرفتند سقف تولید نفت خود را روی ۳۰ میلیون بشکه در روز تثبیت کنند.