ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 07.12.2014, 10:04
تفهیم اتهام به جیسون رضاییان در یک جلسه دادگاه ۱۰ ساعته

بی بی سی: واشنگتن‌ پست گزارش داده است خبرنگارش جیسون رضاییان که چهار ماه پیش در تهران بازداشت شده، روز شنبه در یک جلسه دادگاه طولانی رسما تفهیم اتهام شده است.

این روزنامه‌نگار ایرانی‌آمریکایی، روز سه‌شنبه ۲۲ ژوییه، آخرین روز تیرماه، همراه با همسرش یگانه صالحی و دو نفر دیگر در تهران بازداشت شد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌ پست از قول یک منبع مطلع درباره پرونده آقای رضاییان نوشته است که ماهیت اتهام‌های وارده هنوز روشن نیست.

طبق این گزارش، جلسه دادگاه ۱۰ ساعت طول کشیده و یک مترجم هم جیسون رضاییان را که خودش نمی‌ تواند فارسی بخواند، همراهی می‌ کرده است.

به گفته منبع مطلع که نامش در گزارش واشنگتن‌ پست نیامده، آقای رضاییان در این جلسه طولانی دادگاه، برگه تفهیم اتهام را امضا کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به دلیل این که آقای رضاییان در طول مدت بازداشت و جلسه تفهیم اتهام در دادگاه به وکیل دسترسی نداشته است، از مقامات ایرانی انتقاد کرده است. او خواستار رفع اتهامات و آزادی فوری آقای رضاییان شده است.

’اتهام از طرف ماموران اطلاعاتی’

محمدجواد لاریجانی، معاون قوه قضائیه ایران، پیشتر گفته بود که وضعیت خبرنگار بازداشت‌ شده واشنگتن‌ پست به تصمیم قاضی بستگی دارد.

آقای لاریجانی در این باره گفته بود «برخی خبرنگاران از طرف ماموران اطلاعاتی به جرایمی متهم می‌شوند. در ابتدا قضات جرایم افراد را تفهیم می‌کنند و بازجوها هم بر اساس این‌ که این افراد مجرم هستند یا نه، بررسی می‌ کنند و اگر جرایم آنها ثابت شود، آنگاه به طور رسمی اتهامات به آنها تفهیم می شود و آنگاه قاضی در پایان تصمیم‌گیری می‌کند».

این مقام قوه قضائیه در عین حال ابراز امیدواری کرده بود که پرونده جیسون رضاییان «هر چه سریع‌تر در دادگاه مطرح شود و در تمامی موارد از وی رفع اتهام شود.»

دیدبان حقوق بشر دو روز پیش خبر داده بود که بازداشت آقای رضاییان برای دو ماه تمدید شده است.

این نهاد بین‌المللی گفته که جیسون رضاییان تا کنون به وکیلی که خانواده‌اش برای او گرفته‌اند، دسترسی نداشته است.

واشنگتن‌ پست نوشته است که احتمال دارد با برگزاری دادگاه، اکنون آقای رضاییان بتواند با وکیلش تماس بگیرد.

’کارهایی ورای روزنامه‌نگاری’

همسر آقای رضاییان، یگانه صالحی که برای نشریه اماراتی “نشنال” کار می‌کند دو ماه بعد از بازداشت به قید وثیقه آزاد شد.

آن‌ زمان یکی از مقام‌های دولت ایران ابراز امیدواری کرده بود که جیسون رضاییان هم به‌ زودی آزاد شود.

دولت آمریکا و خانواده آقای رضاییان، از جمله در یکصدمین روز بازداشت او، از ایران خواسته‌اند این خبرنگار را آزاد کند.

ایران تابعیت دوگانه شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌گوید با این دستگیرشدگان نیز به عنوان یک شهروند ایرانی رفتار می‌کند.

محمدجواد لاریجانی، معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران، پیش‌تر گفته بود که آقای رضاییان به عنوان روزنامه‌نگار «کارهایی کرد که از دید نیروهای امنیتی ایران، قطعا ورای روزنامه‌نگاری بود.»

نهادهای حقوق‌بشری و حامی آزادی بیان، از ایران بابت رفتارش با روزنامه‌نگاران انتقاد می‌کنند و از جمله کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه خود گفته که ایران از نظر شمار روزنامه‌نگاران زندانی، در رده دوم جهان است.


نگرانی جان کری از نحوه رسیدگی به پرونده جیسون رضاییان

صدای آمریکا: در پی انتشار گزارشی درباره برگزاری اولین جلسه دادگاه جیسون رضاییان، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به نحوه رسیدگی به پرونده این خبرنگار ایرانی- آمریکایی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری در روز یکشنبه طی بیانیه‌ای از ادامه بازداشت جیسون رضاییان پس از ۴ ماه عمیقا ابراز ناامیدی کرد و از ایران به خاطر جلوگیری دسترسی جیسون رضاییان به وکیل خود انتقاد کرد.

جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست در ایران، اواخر تیر ماه به همراه همسرش، یگانه صالحی بازداشت شد. یگانه صالحی چندی پیش آزاد شد اما جیسون رضاییان همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برد.

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه گزارش داد که اولین جلسه دادگاه این خبرنگار ایرانی-آمریکایی برای تفهیم اتهام به او برگزار شده و ۱۰ ساعت طول کشیده است. این روزنامه نوشته که یک مترجم آقای رضاییان را همراهی می‌کرده است اما او از دسترسی به وکیل خود محروم بوده است.

این روزنامه‌نگار تا کنون حدود ۴ ماه در بازداشت موقت بوده است و سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که حکم بازداشت موقت او برای دو ماه دیگر تمدید شده است.

جان کری در بیانیه خود گفت که ایالات متحده عمیقا نامید و نگران از شنیدن گزارشی است که نشان می‌دهد دستگاه قضایی ایران جیسون رضاییان را به اتهامات غیرمشخص متهم کرده و تقاضای او را برای آزادی به قید وثیقه رد کرده است. وزیر خارجه ایالات متحده از رهبران ایران خواست تا از این روزنامه نگار رفع اتهام کرده و او را آزاد کنند.

او گفت: «جلوگیری از دسترسی به وکیل، نقض آشکار قوانین خود ایران و همچنین روال بین‌المللی است.»

روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود نوشته که هنوز ماهیت اتهامات جیسون رضاییان مشخص نیست اما به نقل از یک منبع مطلع نوشته که رضاییان ۳۸ ساله برگه تفهیم اتهام خود را امضا کرده است.