ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.12.2014, 18:09
برگزاری همایش ششم اتحاد جمهوریخواهان ایران

اطلاعیه
برگزاری همایش ششم اتحاد جمهوریخواهان ایران

همایش ششم اتحاد جمهوریخواهان ایران طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴، در شهر برلین برگزار گردید. دستور کار اصلی آن ارزیابی از تحولات جاری، اتخاذ سیاست‌ها، تصویب سند سیاسی، بررسی امکانات همگراتی و وحدت نیروهای جمهوریخواه و اتخاذ تصمیم در این مورد بود.

روز نخست همآیش با ابتخاب هیات رئیسه و گزارش فعالیت ارگان ها  آغاز شد، با بحث روی دستور کار همایش و نیز تعیین کمیسیون ها برای رسیدگی به پیشنهادات شرکت کنندگان در تدقیق نهائی اسناد و سخنرانی تعدادی از شرکت کنندگان و مهمانان کنگره، ادامه یافت.  برنامه پایانی روز نخست، برگزاری یک میز گرد حول «اوضاع سیاسی ایران و منطقه، بحران هسته ای و تحولات پیش رو» بود. در این میزگرد خانم ملیحه محمدی و آقایان بهروز بیات، گودرز اقتداری، تقی رحمانی، مهران براتی، حسین علوی و علی اکبر موسوی مشارکت داشتند. اداره این میز گرد را مسعود فتحی بر عهده داشت.

در این میزگرد شرکت کنندگان نخست به بررسی نتایج مذاکرات هسته ای، تاثیر انتخابات اخیر سنای آمریکا بر این مذاکرات و سیاست خارجی دولت ایالات متحده نسبت به ایران، هم چنین تحولات منطقه، بخصوص عراق و بازتاب آن در مذاکرات با پنج به علاوه یک و تاثیر مذاکرات هسته ای بر صف بندی های درون حکومت جمهوری اسلامی پرداختند. سپس بحث در مورد تحولات در کشور با توجه به روی کارآمدن دولت روحانی و چشم انداز تغییرات متمرکز شد. در ادامه چشم انداز تحولات در ایران از منظر جامعه مدنی  و نیز انتظارات فعالان درون کشور از نیروها و فعالان جمهوریخواه در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت.

روز دوم همآیش با گزارش کمیسیون های منتخب از پیشرفت کار تدقیق اسناد آغاز و با سخنرانی های دوستان مهمانان و شرکت کننده، نیز پخش پیام های رسیده ادامه یافت. بعد از ظهر این روز هم به میز گردی در رابطه با «همگرائی و اتحاد نیروهای جمهوریخواه و چشم انداز آن» اختصاص داشت. در این میزگرد خانم آزاده اسدی، آقایان رضا علیجانی، محمد امینی، فرهاد فرجاد، احمد پورمندی و مهدی فتاپور حضور داشتند و گرادنندگی آن به عهده خانم فرزانه عظیمی بود. شرکت کنندگان در این میزگرد روی هویت جمهوریخواهی در ایران و تاریخ آن صحبت کردند. در عین حال بر اهمیت متحد کردن خانواده جمهوریخواه سکولار و دموکرات تاکید شد. هم چنین بر ترکیب ایرانیان خارج از کشور و علائق و صف بندی ها در درون آن ها و نیز در همین رابطه به علائق و اولویت های متفاوت نسل های جدید، نگاه آن ها به احزاب سیاسی و کلا فعالیت سیاسی، پرداخته شد. در بحث مربوط به همگرایی و وحدت جمهوریخواهان، شرکت کنندگان میزگرد بر اجتناب ناپذیری همگرائی نیروهای جمهوریخواه و ضرورت وحدت بر مبنای اشتراکات به جای توقف در اختلافات، تاکید کردند. در پایان این میزگرد ، به حاضران در سالن و پالتاک نیز فرصتی داده شد تا پرسش ها و نکات خود را مطرح کنند.

روز سوم به بررسی و تصویب  اسناد تهیه شده  و انتخاب شورای هماهنگی اختصاص داشت . بعد از ارائه گزارش کمیسیون های اساسنامه، سند سیاسی و قطعنامه در مورد وحدت نیروهای جمهوری خواه، همه این اسناد با آراء ۹۳ درصد از شرکت کنندگان به تصویب رسیدند. تصویب قاطع  اسناد توسط شرکت کنندگان نشانه موفقیت بزرگی برای همایش اتحاد جمهوریخواهان ایران است. این امر از آن جهت قابل توجه است که پیش از همایش در عین تب و تاب چالش های سیاسی در اتحاد جمهوریخواهان، تلاش ها عموما متوجه پیدا کردن راه حل هائی برای استمرار و تاکید بر امکان همزیستی گرایش های سیاسی متفاوت درون آن بود.

اراده مشترک و روحیه تفاهم و همکاری برای غلبه بر مشکلات و یافتن راهکارهای فعالیت مشترک، در همایش ششم به بار نشست. این همایش براین نکته تاکید نمود که: تمامی گرایشات سیاسی در اتحاد جمهوریخواهان ایران مخالف ولایت فقیه هستند و اختلاف در بین آن ها برسر نحوه فرمولبندی مخالفت با آن است. همایش هم چنین به شورای همآهنگی مسئولیت داد که تلاش خود را برای یافتن فرمول بندی های مشترک دراین مورد ادامه دهد.

همایش اتحاد جمهوریخواهان ایران با انتخاب شورای هماهنگی با موفقیت به کار خود پایان داد.
هیئت رئیسه همایش ششم اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۲ آذر ۱۳۹۳ -  ۴ دسامبر ۲۰۱۴


پیام همایش ششم به زندانیان سیاسی و مدنی
و خانواده های قربانیان کشتار در زندان ها

فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی در بند
شرکت کنندگان در همآیش ششم اتحاد جمهوریخواهان ایران همبستگی خود را با شما و خانواده های رنج دیده شما اعلام می دارند. ما از پایداری هموطنان دربندمان در دفاع حقوق اولیه و انسانی شان  پشتیبانی می کنیم و خواستار آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی، عقیدتی، مطبوعاتی و مدنی هستیم.

شرکت کنندگان در همآیش ششم همچنان بر خواست پایان دادن به حصر خانگی خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی پای می فشارند و مقاومت آن ها در برابر سرکوبگران جنبش سبز را می ستایند.

بعد از گذشت بیش از پنج سال، هنوز هم بسیاری از بازداشت شدگان جنبش سبز، فعالان سیاسی و مدنی، همراه با فعالان جنبش های کارگری، زنان، دانشجویان، فعالان قومی، مدافعان حقوق بشر، وکلای زندانیان سیاسی، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در زندان هستند. سرکوب مخالفان  بعد  از روی کار آمدن دولت روحانی هم چنان ادامه دارد. قوه قضائیه می کوشد ثابت کند که با تغییر دولت هیچ اتفاقی نیفتاده است.

در کشور ما زندانیان سیاسی در وضعیت دشواری به سر می برند. آن ها از همه حقوق انسانی خود محروم هستند و مدام در معرض بازجویی  و پرونده سازی نهادهای امنیتی قرار دارند. اذیت و آزار در زندان ها پایانی ندارد. بدرفتاری در زندان ها به یک امر عادی تبدیل شده است. از نیازهای درمانی زندانیان بیمار هم به عنوان وسیله ای برای از پای در آوردن آن ها استفاده می شود. بازجویان و قضات  دستگاه قضائی از رعایت حقوق اولیه و انسانی زندانیان سر باز می زنند.

در جنین شرائطی مقاومت زندانیان سیاسی، نشانه بارز مقاومت جامعه مدنی ایران در دفاع از حقوق شهروندی و مورد پشتیبانی همه کسانی است که در طول بیش از سه دهه گذشته، با خون دل شاهد حق کشی، تبعیض و بی عدالتی بوده اند و صدایشان در گلو خفه شده است.

مردم کشور ما  طی بیش از سه دهه گذشته روزهای دشوارتری را هم پشت سر گذاشته اند. اعدام های سیاسی دهه شصت، به ویژه فاجعه ملی کشتار ۶۷ در زندان ها زخمی است که هم چنان بر پیکر جامعه ما پا برجاست. هنوز هم ابعاد این فاجعه روشن نشده است و عاملان شناخته شده آن هم چنان در مناصب مهم حکومتی قرار دارند.

ما خاطره تمامی جانباختگان راه آزادی و آبادی کشورمان را گرامی می داریم فراموش نمی کنیم برای رسیدن به یک جامعه آزاد و انسانی تاکنون چه جان های شیفته ای در زندان های کشورمان به جوخه اعدام سپرده شده اند.

خانواده های داغدار و بازماندگان قربانیان شکنجه و کشتار در زندان ها
شرکت کنندگان در همآیش همدردی و همبستگی خود را با شما داغداران و بازماندگان قربانیان کشتارهای سیاسی اعلام می دارند و از اقدامات شما در دادخواهی عزیزانتان حمایت می کنند.

ما از حقوق اولیه و انسانی روزنامه نگاران و فعالان مدنی که به بهانه های واهی بازداشت، و زندانی می شوند دفاع می کنیم و خواستار توقف پیگردها، آزادی فعالان مدنی، روزنامه نگاران و دیگر کنشگران اجتماعی و سیاسی هستیم.

هیات رئیسه همایش ششم اتحاد جمهوریخواهان ایران
۹ آذر ۱۳۹۳ - ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴