ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.12.2014, 19:55
تمدید بازداشت موقت جیسون رضاییان، روزنامه‏‌نگار

تمدید بازداشت موقت روزنامه‏‌نگار
ادامۀ بازداشت خبرنگار واشنگتن پست بدون تفهیم اتهام

(بیروت، ۳ دسامبر۲۰۱۴) - قوۀ قضاییۀ ایران بازداشتِ موقت جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست، را برای دو ماه دیگر تمدید کرده است. جیسون رضاییان که دارای تابعیت دوگانۀ ایران و آمریکا است، در بخشی از زندان اوین که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کنترل می‌شود نگهداری می‌شود. وی برای مدتی بیش از چهار ماه است که بدون اینکه رسما تفهیم اتهام شود در بازداشت به سر می‌برد.

یک منبع که با پروندۀ جیسون رضاییان آشنایی دارد به دیده‏بان حقوق بشر گفت که در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴، مقامات ایرانی به جیسون رضاییان اعلام کردند که تحقیقات علیه وی همچنان ادامه دارد و بازداشت موقت (پیش از محاکمۀ) وی به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است. به گفتۀ این منبع، دادستانی تهران به وکیلی که توسط خانوادۀ رضاییان استخدام شده است اجازه نداده است تا از وی دفاع کند، با وی صحبت کند و یا پروندۀ قضایی وی را مطالعه کند. این منبع افزود که علیرغم اینکه جیسون رضاییان قادر به خواندن یا نوشتن فارسی نیست، مقامات از دسترسی وی به یک مترجم رسمی در طول بازجویی از وی خودداری کرده اند. طبق قوانین ایران، مقاماتی که افراد را بازداشت می‌کنند می‌توانند با دستور یک قاضی متهم را به طور نامحدود در بازداشت نگهدارند و از دسترسی وی به وکیل خودداری کنند.

سارا لی ویتسون، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‏بان حقوق بشر گفت: «اگر مقامات شواهدی دال بر اینکه جیسون رضاییان یک جرم واقعی مرتکب شده است در دست داشتند، می‏بایستی به فاصلۀ کوتاهی پس از دستگیری‌اش به او تفهیم اتهام می‌کردند». وی افزود: «در این مقطع آنها باید وی را آزاد کنند».

روزنامۀ واشنگتن پست در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری اعلام کرد که جیسون رضاییان، همسر روزنامه نگارش یگانه صالحی و یک عکاس روزنامه نگار که نام وی فاش نشد به همراه همسرش دو روز پیش تر توسط ماموران امنیتی دستگیر شده بودند. این افراد یک روز پس از اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز مطبوعاتی جیسون رضاییان را تمدید کرده بودند دستگیر شدند.

در تاریخ ۲۵ ژوئن سال جاری، غلامحسین اسماعیلی، رییس دادگستری استان تهران، با تایید دستگیری جیسون رضاییان گفت که وی برای پاسخ به برخی سئوالات بازداشت شده، اما توضیح بیشتری ارائه نکرد. وی گفت که قوۀ قضاییه پس از اتمام تحقیقات خویش اطلاعات بیشتری را ارائه خواهد کرد که این امر هنوز انجام نشده است. از آن زمان تا کنون، مقامات ایرانی یگانه صالحی و سایر بازداشت شدگان را به قید وثیقه آزاد کرد‌ اند، اما هنوز به هیچیک از آنان تفهیم اتهام نشده است. بر اساس اطلاعات دریافتی، سازمان دیده‏بان حقوق بشر نگران است که خانواده‏های یگانه صالحی و جیسون رضاییان توسط مقامات ایران تحت فشار قرار گرفته اند تا با رسانه‏ها گفتگو نکنند و شرایط بازداشت ادامه دار جیسون رضاییان را برای عموم فاش نسازند.

برای ملاحظه گزارشات بیشتر در مورد ایران به تارنمای ما مراجعه کنید:
http://www.hrw.org/middle-eastn-africa/iran