ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 02.12.2014, 19:47
تهدید زندانیان سیاسی زندان ارومیه به تبعید

یک فعال حقوق بشر کرد به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که ۲۹ زندانی سیاسی کرد زندان مرکزی ارومیه که از روز ۲۹ آبان ماه در اعتراض به وضعیت زندان وعدم رعایت اصل تفکیک جرایم در نگهداری زندانیان دست به اعتصاب غذا (تر)زده‌اند طی روزهای گذشته از سوی ماموران زندان برای شکستن اعتصاب خود تهدید شده‌اند.

این فعال حقوق بشر کرد به کمپین در مورد این تهدیدها گفت:«صبح روز شنبه هشتم آذر ماه نیروهای گارد ویژه زندان به همراه باتوم، شوک برقی و اسپری فلفل به جلوی بند ۱۲ که متعلق به زندانیان سیاسی است رفته اند. رییس زندان تهدید کرده که اگر زندانیان به اعتصاب خود پایان ندهند مامورانش به بند حمله می کنند و زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.»

این فعال حقوق بشر همچنین گفت در طی روزهای گذشته ماموران اداره اطلاعات تعدادی از ۲۹ زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می برند را احضار کرده و به آنها هشدار داده اند در صورت تداوم اعتصاب غذا آنها را برای تنبیه به زندان های دیگر تبعید خواهند کرد.

این فعال حقوق بشر به کمپین گفت: «برخی از زندانیان را تهدید کرده اند که اگر اعتصاب خود را نشکنند برایشان به اتهام اغتشاش در زندان پرونده جدید تشکیل خواهند داد و آنها را به زندان های بدتر منتقل می کنند.»

به گفته این فعال حقوق بشر، دو زندانی از این ۲۹ زندانی به نام های عبدالله عمومی و رضا رسولی به دلیل اعتصاب غذا حال جسمی شان وخیم است و در بهداری زندان ارومیه بستری شده اند.

این فعال حقوق بشر در گفتگو قبلی خود با کمپین گفته بود، ظرفیت بند ۱۲ ( بند زندانیان سیاسی) زندان مرکزی ارومیه شامل ۵۰ زندانی است در حالیکه در حال حاضر ۸۰ زندانی را در خود جا داده است. ۵۰ نفر از زندانیان این بند دارای جرایم خطرناک مانند مواد مخدر و قتل هستند.

این فعال حقوق بشر همچنین به کمپین گفته بود که برخی از زندانیان سیاسی جدید به جای اینکه به بند ۱۲ منتقل شوند به بندهای زندانیان خطرناک منتقل شده اند و برخی از زندانیان با جرم های مواد مخدر و قتل نیز طی ماه های گذشته به بند ۱۲ اضافه شده اند.

در روز ۲۹ آبان ماه،۳۰ زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زدند که روز هشتم آذر ماه، منصور اروند به دلایل نامشخص به زندان مهاباد منتقل شد. اسامی ۲۸ نفر از ۲۹ زندانی که در این اعتصاب غذا شرکت کرده اند به شرح ذیل است : جعفر میرزایی، رضا رسولی، شیرکو حسن پور، عبدالله بیسلنون، یوسف کاکه ممی، عثمان مصطفی پور، مصطفی علی احمد، عرفات اصغری، عبدالله عمویی، جعفر افشاری، ولی افشاری، کیهان درویشی، مصطفی داوودی، شورش افشاری، خضر رسول مروت، محمد عبدالله بخت، امیرملادوست، احمد تمویی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی ، بهروز الخانی، علی احمد سلیمان ، منصور اروند، سامان نسیم ، سیروان نژاوی ، ابراهیم عیس پور، علی افشاری و رزگار افشاری