ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 27.11.2014, 22:23
نسرین ستوده: به تحصن خود ادامه خواهم داد

نسرین ستوده: همچنان به تحصن خود تا لغو حکم محرومیتم از وکالت ادامه خواهم داد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری در پایان یک ماه تحصن خود در مقابل کانون وکلا در اعتراض به حکم محرومیت سه ساله‌اش از حرفه وکالت به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او به تحصن خود تا لغو حکم محرومیتش از وکالت ادامه خواهد داد.  خانم ستوده به کمپین گفت: «من تحصنم را هر روز صبح در مقابل درب کانون وکلا ادامه خواهم داد تا زمانیکه بتوانم دوباره به حرفه ام برگردم.»

نسرین ستوده روز ۲۶ مهرماه امسال از سوی شعبه دوم دادگاه انتظامی کانون وکلا به ریاست ماجد وثیقی (وکیل پایه یک دادگستری) به سه سال محرومیت از وکالت محکوم شد. خانم ستوده از روز ۲۹ مهرماه در اعتراض به این حکم در مقابل کانون وکلای دادگستری تهران تحصن خود را شروع کرد. در طی این مدت هر روز تعدادی از همکاران یا مردم عادی و یا فعالان مدنی او را در تحصنش در مقابل کانون وکلا همراهی می کردند.

خانم ستوده در پاسخ به این سوال که آیا در طول مدت یکماه تحصنش در مقابل دفتر کانون وکلا مورد آزار یا تهدید قرار گرفته است به کمپین گفت: «ماموران امنیتی حضور مداوم در مقابل دفتر کانون وکلا داشتند و ماموران لباس شخصی مدام و هر روز از من و کسانیکه در حمایت از من در تحصن شرکت می کردند عکس برداری می کردند و این حرکات باعث محدود شدن حضور افراد دیگر در کنار من در تحصن می شد.»

همچنین نسرین ستوده، روز پنجم آذر ماه طی بیانیه ای که خطاب به هموطنان و فعالان حقوق بشر نوشته است، اعلام کرده است در طول یکماه تحصنش نه تنها کانون وکلای دادگستری مرکز کاری برای لغو حکم سه سال محرومیتش از حرفه وکالت انجام نداده بلکه حکم را برای اجرا به دادسرای کانون ارسال کرده است.

نسرین ستوده با اظهار اینکه بسیاری از اعضای کانون وکلا او را حمایت کرده و خواستار توقف حکم هستند به کمپین گفت: «در طی این یکماه بسیاری از اعضای کانون وکلا به من گفتند که نامه به هیات مدیره کانون برای لغو حکمم داده اند. حتی یکی از وکلا به نام آقای جهان پر در حمایت از من پروانه وکالتش را به مدت سه سال برابر با حکم محرومیت من از وکالت به کانون وکلا تودیع کرد. من از این حمایت ها خوشحال و سپاسگزارم اما هنوز هیچ اقدامی از سوی هیات مدیره کانون وکلا برای لغو حکمم صورت نگرفته است.»

خانم ستوده در بخشی از بیانیه خود در دفاع از وکلای زندانی نوشته است: «امیدوارم مدیران کانون طبق منطق و تجربه ی حاکم بر فعالیت های مدنی، از این فرصت برای تقویت استقلال کانون بهره داری نمایند، تا شاهد زندانی شدن وکلایی چون سلطانی، سیف زاده، اسلامی، یداللهی، دانشجو، نوری و … که بر سوگند شرافت شان پافشاری کردن، نباشیم و مصونیت شغلی وکلا از آنان باز ستاده نشود.»

در زمستان سال ۱۳۹۲ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین به عنوان شاکی خواستار ابطال پروانۀ وکالت خانم ستوده از سوی دادگاه انتظامی وکلا شدند. اولین جلسه این دادگاه در تاریخ ۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در شعبه اول دادگاه انتظامی وکلا برگزار شد. جلسه بعدی در تاریخ دوم شهریور ماه امسال برگزار شد و روز هشتم شهریور ماه کانون وکلا اعلام کرد که تعلیق موقت خانم نسرین ستوده نبه نظر دادگاه انتظامی کانون وکلا موضوعیت نداشته و رد شده است. با این حال مجددا درخواست رسیدگی به این پرونده از سوی شاکیان ارائه شد و در نهایت خانم ستوده از سوی دادگاه انتظامی وکلا به سه سال محرومیت از وکالت محروم شد.