ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.11.2014, 17:12
غنچه قوامی از زندان آزاد شد

غنچه قوامی بعد ازظهر روز یکشنبه ۲ آذرماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. این شهروند ایرانی- بریتانیایی در آخرین دادگاه خود به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شده بود و حکم او روز شنبه اول آذر به خانواده‌اش ابلاغ شد.

اتهام خانم قوامی «تبلیغ علیه نظام»  اعلام شده است. او در عین‌حال از اتهام‌هایی که بازجویان سپاه پاسداران علیه او  مطرح کرده بودند، تبرُه شده است. مادر او می گوید یکی از مصادیق اتهامی دخترش، وجود تصویری از مزار ندا آقاسلطان در موبایل او بوده است!او اضافه کرد که ویدئوی کوتاهی از آزادی یک زندانی سیاسی نیز از مستندات مشابهی بوده که بر مبنای آنها به پرونده غنچه قوامی رسیدگی شده است.

رای دادگاه مبنی بر محکومیت غنچه قوامی به یک سال حبس، یک ماه قبل صادر شد اما بازجویان سپاه با اعمال نفوذ در این پرونده، تلاش کردند اتهامات دیگری را به پرونده وی اضافه کنند تا محکومیت سنگین تری برای او صادر شود. همزمان، خانم قوامی به زندان قرچک منتقل شد که شرایط سخت‌تری دارد و مجرمین خطرناک نیز در آن محبوس هستند.

بازداشت موقت پنج ماهه غنچه قوامی که موضوع حضور زنان در سالن های والیبال را به موضوعی بین المللی تبدیل کرد و به محرومیت ایران از میزبانی مسابقات جهانی انجامید، ثمره تلاش‌های سپاه پاسداران است که با دخالت در پرونده‌ای که در ناجا مطرح بود، می‌خواست به این پرونده ابعاد امنیتی بدهد.

در اطلاعیه‌ای که هفته گذشته از سوی دادستانی منتشر شد، آمده بود که غنچه قوامی «نامبرده در همان روز بدون قید آزاد می‌شود و در تاریخ ۳۱/ ۳/ ۱۳۹۳ که جهت دریافت اوراق هویتی خود مراجعه نموده بود، این بار از وی یک دستگاه تلفن همراه کشف می‌شود که حاوی تصاویر و فیلم‌های متعدد مرتبط با عوامل جریان فتنه بوده است.»

دادستانی اما توضیح نداد که مراجعه برای دریافت اوراق هویتی پس از آزادی بدون قید، چگونه به کشف! تلفن همراه او و تفتیش آن منتهی می‌شود تا در آن تصاویر و فیلم های مورد ادعا دیده شود.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حالی ادعا کرده «دستگیری و تشکیل پرونده‌ اتهامی برای غنچه قوامی، ارتباطی به موضوع حضور نامبرده در ورزشگاه آزادی و تماشای مسابقات والیبال نداشته» که تا پیش از حتی رسانه های امنیتی اقتدارگرایان هم ادعا نکرده بودند بازداشت او ربطی به تماشای مسابقه والیبال نداشته است.

محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری خود در این باره گفته بود: «پرونده ایشان ربطی به موضوع ورزش ندارد؛ هر چند که بازداشت در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد.»

محمدجواد لاریجانی، مشاور رئیس قوه قضاییه، اما به صراحت اذعان کرده که علت بازداشت خانم قوامی، چیزی جز تلاش برای حضور در ورزشگاه نبوده است. وی در عین حال غنچه قوامی را متهم کرده بود که «در اطراف مکانی که مسابقه برگزار می‌شده خشونت و درگیری ایجاد کرده است»!

محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری که وکالت خانم قوامی را برعهده داشت و پیش از این هم چند بار از تخلفات دستگاه قضایی در خصوص این پرونده به رسانه‌ها شکایت کرده بود، به درخواست خانواده این زندانی از وکالت استعفا داده است.

خانواده غنچه قوامی از اینکه علیزاده طباطبایی با رسانه‌های امنیتی مصاحبه کرده و به نام موکلش بابت جرم نکرده ابراز ندامت کرده، ناراضی‌اند و ممکن است بابت اظهارات ناصحیحی که به نقل از وی در خبرگزاری های وابسته به سپاه منتشر شده، شکایت کنند.

آزادی غنچه قوامی به قید وثیقه تا برگزاری دادگاه تجدید نظر خواهد بود.