ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.11.2014, 8:35
مادر غنچه قوامی ادعاهای دادستانی تهران را تکذیب کرد

مادر غنچه قوامی پس از انتشار اطلاعیه دادستانی تهران در روز ۲۷ آبان ماه با اظهار اینکه اتهامات ذکر شده در این اطلاعیه نسبت به دخترش نادرست است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « غنچه هیچ ارتباطی با  اپوزیسیون نداشته است. فرزندم در جریان تماشای مسابقه والیبال دستگیر شده و تمام بازجویی هایش هم حول این محور بود. بازجویش پس از ۵۰ روز از بازداشت او، وقتی من و پدرش را دید خواست تا اسم بقیه عوامل و دست اندرکاران کمپین والیبال را به او بدهیم و بگویم که از کجا خط می گرفتند.»

دادستان تهران صبح روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه با صدور اطلاعیه ای ضمن اعلام اینکه برای اتهام دیگرغنچه قوامی قرار منع تعقیب صادر شده و پرونده مجددا به دادگاه انقلاب ارسال شده، نوشته است اتهامات غنچه قوامی با «عوامل جریان فتنه، ارتباط با دست اندرکاران و مرتبطین شبکه های ماهواره ای از جمله شبکه بی بی سی فارسی و اپوزیسون های از کشور» ارتباط دارد.

در این اطلاعیه که در سه بند «در راستای تنویر افکار عمومی» در خصوص پرونده غنچه قوامی تنظیم شده، نوشته شده است: «تشکیل پرونده‌ اتهامی برای غنچه قوامی، ارتباطی به موضوع حضور نامبرده در ورزشگاه آزادی و تماشای مسابقات والیبال نداشته ونامبرده صرفا از جهت اتهامات منعکس در پرونده تحت تعقیب قرار گرفته است.» همچنین در این اطلاعیه آمده که غنچه قوامی «واجد سابقه بازداشت قبلی» بوده و روز ۳۰ خرداد ماه به طور اتفاقی توسط ماموران پلیس مستقر در ورزشگاه بازداشت شده است.

سوسن مشتاقیان در مورد سابقه بازداشت قبلی فرزندش به کمپین گفت: «غنچه روز ۱۸خرداد ماه سال ۱۳۹۳ به دلیل حجاب در میدان ونک دستگیر شد و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد که چند ساعت بعد آزاد شد. این تنها سابقه بازداشت اوست.»

خانم مشتاقیان همچنین در مورد ارتباط غنچه با بی بی سی فارسی گفت: «در دوران دانشجویی فقط یک مطلب در مورد تاثیر تحریم های اقتصادی بر زندگی زنان ایرانی در وبلاگ مهمان بی بی سی در سال ۲۰۱۳ نوشت. این تنها فعالیت رسانه ای او با این شبکه خبری بوده است و هیچ مطلب دیگری هم برای هیچ کجای دیگر ننوشته است.»

در ادامه اطلاعیه دادستانی تهران آمده که در روز بازداشت خانم غنچه قوامی از تلفن همراه او «تصاویر و فیلم های متعدد مرتبط با عوامل جریان فتنه» کشف شده است. همچنین اشاره شده که در تاریخ هشتم تیر ماه از طریق «صحبت های متهم و برخی تحقیقات» مشخص شده که خانم قوامی «در فعالیت های تبلیغی علیه نظام مشارکت داشته و ضمن ارتباط با دست اندرکاران و مرتبطین شبکه های ماهواره ای از جمله شبکه بی بی سی فارسی و اپوزیسیون خارج از کشور، در تجمعات و راهپیمایی های ضد نظام حضور داشته است.» با این حال در این اطلاعیه هیچ دلیلی برای اتهامات ذکر شده عنوان نشده است. 

سوسن مشتاقیان با اظهار خوشحالی از تایید قرار منع تعقیب اتهام دیگر فرزندش به کمپین گفت: «من می خواستم از دادستان تهران تشکر کنم که روز گذشته قرار منع تعقیب اتهام دوم دخترم را امضا کردند و دستور ارجاع مجدد پرونده به دادگاه انقلاب را دادند. من خیلی خوشحالم که پرونده دخترم با همان اتهام قبلی به دادگاه برگشته و مطمئنم به زودی تکلیفش روشن می شود.»

مادر غنچه قوامی همچنین خبر داد که محمود علیزاده طباطبایی، وکیل فرزندش روز ۲۶ آبان ماه استعفاء خود را نسبت به وکالت این پرونده داده است.

غنچه قوامی در حال حاضر در بند زنان زندان قرچک ورامین به سر می برد و در انتظار اعلام حکم دادگاه بدوی است.