ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.11.2014, 4:10
هشدار به رئیس دولت یازدهم آقای حسن روحانی

موفقیت مذاکرات هسته‌ای را فدای میزان غنی‌سازی و حفظ ساختار موجود هسته‌ای نکنید

بیانیه ۱۰۶ نفر از کنشگران سیاسی و مدنی و اساتید دانشگاه ایرانی خارج از کشور پیرامون دور نهایی مذاکرات هسته ای در وین

در حالی که تنها قریب به یک هفته به پایان مهلت 24 نوامبر باقی مانده است ، طبق اظهارات مذاکره کنندگان ایرانی و غربی اختلافات بر سر مسائل اساسی کماکان حل نشده است. این اخبار ناخوشایند بیم و تردید ایجاد می کند که فرصت مغتنم پیش روی برای دستیابی به مصالحه هسته ای از دست برود و کشور پس از یک وقفه ده ماهه دوباره آماج مخاطرات ناشی از بازگشت به شرایط پیش از توافق موقت ژنو واقع شود.

در ماه های گذشته موضع گیری های تحریک کننده رهبری جمهوری اسلامی و نیرو های افراطی اصول گرایان موسوم به ” دلواپس” ها باعث سخت گشتن مذاکرات و محدود شدن حوزه مانور و ابتکار مذاکره کنندگان هسته ای شده است. در آستانه مذاکرات عمان این نیرو ها محور تبليغات خود را بر اين گذاشته اند که هدف از مذاکرات “اتمام حجت” و افشای کارشکنی دولت آمریکا است. بیش از دویست نماینده مجلس نیز با صدور بیانیه ای شروطی را تعیین کردند که عملا دست دولت را در پیدا کردن توافق می بندد. رصد کردن موضع گیری های رهبری و بخش مسلط قدرت و بخصوص تشدید حملات به آمریکا و تاکید بیشتر بر نابودی اسرائیل از اراده آنها در کارشکنی در مسیر توافق جامع هسته ای و تداوم سیاست خصمانه در مناسبات جهانی و منطقه ای پرده بر می دارد.

ولی فقیه بار ها در طی مذاکرات تاکید کرده که مذاکره با آمریکا بی نتیجه است و نسبت به فرجام مذاکرات خوش بین نیست. از این رو خامنه ای می خواهد با اندکی عقب نشینی در سیاست هسته‌ای، تحریم ها برداشته شوند بدون اینکه تغییری معنادار در رفتار حکومت در خارج یا داخل صورت گیرد.

ما امضا کنندگان این بیانیه که در سال های گذشته پیوسته بر لزوم توقف ماجراجوئی هسته ای و ضرورت مصالحه و تنش زدایی در چارچوب منافع ملی تاکید کرده ایم ، از رئیس جمهور می خواهیم که به شعار ها و وعده های خود در انتخابات وفادار بماند و بر اساس پیام 24 خرداد و در ادامه تصویب اقدام مشترک شش ماهه ژنو ، توافق هسته ای را در دور آخر مذاکرات به مقصد نهایی خود برساند.

نباید گذاشت منافع ملی، گردش چرخ های اقتصادی کشور و رفاه مردم ،گروگان عظمت طلبی اتمی و مانور قدرت ولی فقیه و نیرو های سیاسی همسو قرار گیرد. همچنین تجربه ویران کننده بی اعتنایی محمود احمدی نژاد به تحریم ها و ورق پاره خواندن آنها درس عبرتی است تا رئیس دولت اعتدال توجه کند که تحریم ها «سلاح زنگ زده» نیست و تبعات کمر شکن بر زیر ساخت ها و سرمایه های کشور داشته و می تواند دوباره بعد از یک بازه زمانی در مسیری مخرب تر تداوم یابد.

بر خلاف ادعای حسن روحانی در باکو نه تنها آثار تحریم ها صفر نشده است بلکه هنوز تاثیرات مشهود آن بر موقعیت جهانی و وضعیت اقتصادی کشور هویدا است. اکثریت ملت ایران نه تنها خواهان پرداخت هزینه برای سیاست های غیر ملی و تنش آفرینی های حکومت و برنامه هسته ای آن نیستند بلکه برای لغو تحریم ها در میان گرایش های متفاوت حکومت ناگزیر به کسی رای دادند که چرخش سانتریفوژها را در مقابل توقف چرخ اقتصاد، به مصلحت نمی دانست.

تغییرات در عرصه سیاسی آمریکا بعد از انتخابات میان دوره ای کنگره نيز هشداری است که فرصت مذاکرات پیش رو بیش از پیش مغتنم شمرده شود . با توجه به دیدگاه سخت گیرانه جمهوری خواهان در آمریکا و صحنه گردانی احتمالی جریان های افراطی هر دو طرف ،ناکامی در دستیابی به توافق جامع تا 24 نوامبر و عدم ترسیم چشم انداز امیدوار کننده در حل و فصل مشکلات در آینده نزدیک ،وضعیت را برای توافق آینده اگر ناممکن نگرداند ، بسیار مشکل می سازد.

در آخرین روزهای مذاکره نباید سرنوشت مذاکرات را به سطح و میزان غنی سازی اورانیوم و حفظ ساختار موجود هسته‌ای گره زد. غنی‌سازی اورانیوم از دیدگاه ما توجیه اقتصادی ندارد هر چند که به لحاظ اصولی ایران بر اساس معاهده ان پی تی حق غنی‌سازی دارد . از آنجا که جمهوری اسلامی کماکان بر ادامه غنی‌سازی مصر است، رسیدن به توافق ایجاب می‌کند که میزان غنی‌سازی تابعی از نیازهای واقعی نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور و قرارداد های مربوطه باشد و پذیرش پروتکل الحاقی و همکاری و تعامل سازنده با آژانس انرژِی اتمی، نظارت بر روند غنی‌سازی را امکان پذیر سازد.

در این میان دولت های غربی و بخصوص دولت آمریکا باید بر اساس واقع بینی ، همه جانبه گرایی ،انتظارات منطقی و رعایت حقوق جامع ملت ایران قدم های متناسبی در حل بن بست موجود بردارند.

ما امضا کنندگان در پایان با تاکید بر نکاتی چون تعارض منافع ملی با خواست‌های ایدئولوژیک ولی فقیه، حمایت از رویکرد مذاکره و حل و فصل دیپلماتیک بحران هسته‌ای، مخالفت با تحریم‌هایی که مضر به حال ملت ایران و زیر ساخت های کشور هستند و محکومیت استفاده ابزاری از فناوری و علم برای اهداف امنیتی و سیاست خارجی ستیزه جویانه، از مذاکره کنندگان هسته ای می خواهیم با تاکید بیشتر بر تنش زدایی با غرب انعطاف لازم را نشان دهند تا توافق جامع در مهلت مقرر تحقق یابد و تحریم ها در چارچوبی منطقی به صورت واقعی ملغی شوند و یا به تعلیق درآیند. بدیهی است که منافع ملی در عرصه های مهمتری چون کنار گذاشتن سیاست خارجی خصومت محور نهفته و رعایت آنان را به مذاکره کنندگان اتمی گوشزد می کنیم.

شکست این مذاکرات فرادستی دوبارهٔ سیاست خارجی ولی فقیه را در پی خواهد داشت که جوهر اساسی آن سیاست نه جنگ نه صلح در منطقه همراه با تداوم شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل است، سیاستی که نتایج فاجعه بار آن را مردم ایران تحمل می کنند. چنین شکستی همچنین موجب تقویت جنگ افروزان در منطقه خاور میانه و نیرو های افراطی در اسرائیل خواهد شد.

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا

الف- (11-1) آینده آزاد، مجتبی آقا محمدی، سعید آگنجی، حامد ابراهیمی، بابک  اجلالی، فرید اشکان، بیژن افتخاری، علی افشاری، مهدی اقدم، شاهین انزلی ، مریم اهری
ب- (18-12) ایرج باقرزاده، حسین باقرزاده، رضا بدیعی، مهران براتی، خسرو بندری،  شهلا بهار دوست، بهروز بیات
پ- ( 24-19) میثاق پارسا، کوروش پارسا، مهناز پراکند، حبیب پرزین، احمد  پورمندی، بیژن پیرزاده
ت- (29-25) حبیب تبریزیان، حسین ترکاشوند، عارفه تهرانی، نیره توحیدی، محمد علی توفیقی
ث- (30) ستاره ثابتی
ج- (34-31) محمد حسین جعفری، آرش جنتی عطایی، پویا جهاندار، فرزاد جواهری
چ- (36-35) رضا چرندابی، علی چینی ساز
ح- (37) بیژن حکمت
خ- (40- 38) جواد خرمی مقدم ، اسفندیار خلف، سحر خمسه
د-(42-41) مهرداد درویش پور، آرش دشتکار
ر- (46-43) شاپور رشنو ، شیده رضائی، هوتن رضائی، علی اصغر رمضانپور
ز- (47) ارسلان زیازی
س- (51- 48) بهروز ستوده، نسیم سرابندی، حجت سلطانی، ژیلا سیاسی
ش- (55-52) رحیم شامبیاتی، داراب شباهنگ، منصوره شجاعی، صادق شجاعی
ص- (58-56) علی صمد، مهدخت صنعتی، فرهاد صوفی
ط- (60-59)حسن طالبی، اسفندیار طبری
ظ- (61) حمید رضا ظریفی نیا
ع- (69-62) غلام عباسی، مهدی عربشاهی، کتایون عظیمی فرد، خسرو علاف اکبری، کاظم علمداری، حسین علوی، رضا علوی، شاهد علوی
ف- (75-70) امیر حسین فتوحی، ناهید فرهاد، منصور فرهنگ، ثریا فلاح، فیروزه فولادی، شهاب فیضی
ق- رضا قریشی(76)
ک- (80-77 )سمانه کریم زاده، علی کلالی، حمید کوثری، امید کوهی
گ – (83-81) امیر حسین گنج بخش، علی گوشه، رضا گوهر زاد
م- (96-84) مجید محمدی، پرویز مختاری، مصطفی مرید، احمد مشعوف، الهه مشعوف ، منصور معدل، مریم مقدم، حسن مکارمی، پروین ملک، بهناز مهرانی، علیرضا موسوی، رضا موصولی، مهران میر فخرائی
ن- ( 101-98) حسن نایب هاشم، بورگان نظامی نرج آباد، شکر الله نظری، آرسن نظریان، سجاد نیک آئین
ه- ( 105-102) سحر هادی پور، نادر هاشمی، مرسده هاشمی، احمد هاشمی
ی- (106) ولی یوسفی