ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.11.2014, 16:34
طرح یک اتهام جدید علیه غنچه قوامی

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه با اظهار اینکه ختم رسیدگی به پرونده خانم قوامی اعلام نشده است، گفت: «در این پرونده ختم رسیدگی اعلام نشده و حکم هم صادر نشده است.» آقای اژه ای گفت: «من بارها گفته ام که بین ختم جلسه با ختم رسیدگی تفاوت وجود دارد و در پرونده ایشان نیز ختم رسیدگی اعلام نشده است.»

سخنگوی قوه قضاییه با اظهار اینکه خانم قوامی اتهام دیگری نیز دارد، گفت: «ایشان در همین پرونده اتهام دیگری هم داشته‌اند که نسبت به این اتهام قرار منع تعقیب صادر شده، اما به این قرار اعتراض شده و دادگاه اعتراض را پذیرفته است و به همین منظور پرونده را به دادسرا ارسال کرده اند.»

با این حال آقای طباطبایی با تکذیب وجود اتهام دیگری در پرونده موکلش که برایش قرار منع تعقیب صادر شده باشد به کمپین گفت: «هیچ اتهام دیگری به غیر از تبلیغ علیه نظام در این پرونده و کیفرخواست وجود نداشت و بر اساس این اتهام حداکثر مجازات یعنی یکسال حبس برای موکلم صادر شده بود.»

غنچه قوامی، زندانی ۲۵ ساله روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه از سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین به بند عمومی زندان قرچک ورامین منتقل شده است. زندان قرچک ورامین یکی از بدترین زندان های ایران از نظر امکانات بهداشتی و امنیتی است و تعداد زندانیان سیاسی زن این زندان بسیار اندک است. غنچه قوامی روز دهم آبان ماه در اعتراض به بلاتکلیفیش دست به اعتصاب غذای خشک زد که روز شنبه ۱۷ آبان ماه اعتصاب غذای خود را شکسته است.

آقای طباطبایی روز شنبه ۱۰ آبان ماه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده بود که طبق حکمی که رییس دادگاه به او نشان داده خانم قوامی به یکسال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده اما هنوز حکم ابلاغ رسمی نشده است.

آقای طباطبایی روز ۱۱ آبان ماه نیز پس از اطلاع یافتن از انتقال پرونده خانم قوامی به دادستانی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا این را «اقدامی غیرقانونی» دانسته و گفته بود: «دادستانی نمی توان کیفرخواست را تغییر دهد مگر اینکه اتهام و دلایل جدیدی باشد که آن هم نیازمند تفهیم اتهام، اتمام تحقیقات و تشکیل پرونده جدید است.»

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله  با تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیایی، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سواز لندن است که اسفند ماه سال ۱۳۹۲ پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت. او در روز سی ام خرداد ماه برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی در میان جمعی دیگر از بانوان حضور یافته بود. در همان روز به همراه تعدادی دیگری از بانوانی که خواستار ورود به داخل ورزشگاه برای دیدن مسابقه بودند دستگیر شد. با این حال او نیز به همراه سایر زنان بازداشت شده در همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصیش از بازداشتگاه وزرا آزاد شد.

غنچه قوامی وقتی صبح روز ۹ تیرماه برای پس گرفتن لوازم شخصیش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد بدون توضیح بازداشت شد.