ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 10.11.2014, 7:29
لغو میزبانی‌های ایران تا تعیین تکلیف حضور زنان

شرق / پویان امیری
عدم‌حضور بانوان در استادیوم‌های والیبال برای تماشای بازی‌های ملی بالاخره کار دست فدراسیون والیبال ایران داد. گرفتن میزبانی مسابقات نوجوانان جهان از ایران و دادن آن به آرژانتین و از سوی دیگر تهدید به ندادن میزبانی به ایران در هیچ رویداد بین‌المللی از سوی فدراسیون جهانی والیبال از دیگر اتفاقاتی بود که روز گذشته بر والیبال ایران گذشت؛ اتفاقاتی که می‌تواند آینده والیبال و به‌طور کل ورزش ایران را تغییر دهد.

رییس فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به رییس فدراسیون والیبال ایران، آرژانتین را به‌عنوان میزبان رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان معرفی کرد. در حالی که چندی پیش در کنگره جهانی 2014 والیبال در ایتالیا میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به ایران داده شده بود، دکتر «آری گراسا» با ارسال نامه‌ای به محمدرضا داورزنی ضمن عذرخواهی و تشکر از ایران به‌خاطر پذیرفتن میزبانی قهرمانی نوجوانان جهان، اعلام کرد که کشور آرژانتین به‌عنوان میزبان این رقابت‌ها معرفی شده است.

گفته می‌شود «آری گراسا»، رییس برزیلی فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به مسوولان سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک، به آنها قول داده که این نهاد ورزشی حقوق‌بشر را به رسمیت می‌شناسد و بر این اساس، تا زمانی که مشکلات مربوط به حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران حل نشود هیچ میزبانی‌ای به ایران تعلق نخواهد گرفت.

هرچند ابتدا فدراسیون جهانی هیچ دلیلی را برای این کار خود اعلام نکرد، اما ساعتی بعد دلیل اصلی این کار را عدم حضور بانوان ایرانی در سالن‌های والیبال اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» سایت ورزشی «اینساید» به نقل از یک سخنگوی FIVB در این‌باره گفته است: FIVB اعلام کرده که دیگر در آینده هیچ میزبانی‌ای به ایران داده نخواهد شد تا زمانی که وضعیت حضور زنان در ورزشگاه مشخص شود. همچنین FIVB قول داده است تا تصمیم برای دادن میزبانی قهرمانی آسیا 2015 را مورد بازبینی قرار دهد، ‌گرچه FIVB توانایی جلوگیری از میزبانی آسیا را ندارد.

این سایت همچنین نوشت: تصمیم FIVB برای ندادن میزبانی به ایران شامل بازی‌های لیگ جهانی سال آینده نخواهد شد. فدراسیون جهانی قدرت کامل برای تصمیم‌گیری درباره برگزاری بازی‌های درون‌قاره‌ای را به کنفدراسیون‌ها داده است. بنابراین برگزاری بازی‌های قهرمانی آسیا تحت نظارت FIVB نیست. با وجود همه اینها FIVB در حال بررسی وضعیت کنونی است و تمهیدات لازم را در این‌باره خواهد اندیشید.

اما ماجرای تعلیق میزبانی ایران تنها مربوط به حضور بانوان نیست. به گزارش خبرآنلاین، بازداشت غنچه قوامی، شهروند ایرانی و بریتانیایی که به گفته رسانه‌های خارجی به دلیل حضور در سالن والیبال دستگیر شده است از دیگر دلایل گرفتن میزبانی از ایران در مسابقات نوجوانان جهان است؛ بازداشتی که محاکم قضایی ایران آن را درست نمی‌‌دانند و دلایل دیگری را برای بازداشت او اعلام می‌کنند.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران در گفت‌وگو با یورونیوز در مورد بازداشت غنچه قوامی گفت: «موضوع مشارکت به قصد تماشای مسابقه ورزشی نیست. موضوع این است که او قواعد را زیرپا گذاشته و در اطراف مکانی که مسابقه برگزار می‌شده خشونت و درگیری ایجاد کرده است. می‌دانید که محل‌هایی که مسابقات برگزار می‌شود، مکان‌های پرتنشی‌اند. شما هم در کشورهای غربی با این شرایط روبه‌رویید که یک اقدام کوچک باعث خشونت زیادی در این مکان‌ها می‌شود.»

ماجرای بازداشت غنچه قوامی حتی باعث شد تا به گفته محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون جهانی والیبال به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نامه زده و خواهان آزادی دختری شود که غربی‌ها اصرار دارند در سالن والیبال بازداشت شده است. هفته گذشته رسانه‌های انگلیسی از نامه کمیته بین‌المللی به کیومرث هاشمی نوشتند؛ نامه‌ای تهدید‌آمیز که در پی اجلاس فدراسیون جهانی والیبال تنظیم شده است؛ جایی که رییس فدراسیون جهانی در روز پایانی اجلاس در نطقی از فشار به فدراسیون و دولت ایران برای آزادی غنچه قوامی سخن می‌گوید. این رسانه‌های انگلیسی حتی گفتند این اظهارات به ۲۱۰ امضا علیه ایران ختم شده ؛ این ادعا‌ها البته همه واقعیتی نیست که اتفاق افتاده است. اگرچه نامه‌ای برای کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک ایران ارسال شده، اما در این نامه تنها دوخواسته مطرح شده؛ توضیح درباره بازداشت این دختر و تلاش در صورت امکان برای کمک به قوامی. البته در انتهای این نامه معاونت حقوقی کمیته بین‌المللی المپیک اشاره کرده نامه دیگری هم برای دولت ایران ارسال شده است.

محمود افشاردوست دبیرکل فدراسیون والیبال هم معتقد است گرفتن میزبانی از ایران تنها دلایل سیاسی دارد و به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند ورزشی باشد. او در این‌باره به خبرنگار «شرق» گفت: زمانی میزبانی مسابقات بین‌المللی را به یک کشور می‌دهند که امکانات ورزشی آن را بررسی کرده باشند و بعد میزبانی را می‌دهند. به طور قطع گرفتن میزبانی هیچ‌ربطی به دلایل ورزشی ندارد.

او در مورد ماجرای بازداشت غنچه قوامی و ربط به گرفتن میزبانی از ایران گفت: ما ماجرای این خانم را از مراجع قضایی پیگیری کردیم، اما به ما اعلام شد بازداشت او هیچ‌ربطی به والیبال و تماشای آن ندارد. هنوز هیچ‌نامه‌ای رسمی مبنی بر دلیل لغو میزبانی ایران از سوی فدراسیون جهانی به ایران ارسال نشده است.

افشاردوست در مورد گرفتن مسابقات قهرمانی آسیا و لیگ جهانی نیز از ایران گفت: هنوز موضوع مشخص نیست و ما نامه‌ای مبنی بر لغو میزبانی ایران دریافت نکرده‌ایم، اگر دلایل مشخص شود، ما می‌توانیم ماجرا را از طریق دستگاه‌های داخلی پیگیری کنیم. ما می‌توانیم با تمهیداتی جایگاه بانوان را درست کنیم تا در این زمینه مشکلی نباشد، اما به شرط آنکه اجازه ورود بانوان داده شود و این منوط به رایزنی‌های وزارت ورزش است. فدراسیون والیبال به دنبال حل این مشکل خواهد بود و نمی‌گذاریم ماجرا با لغو میزبانی ایران تمام شود؛ نکته‌ای که داورزنی نیز به آن در گفت‌وگو با فارس اشاره و اعلام کرده می‌توان با تدبیر دولت بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را حل کرد.

موضوع مورد اهمیت برای والیبال ایران در حال حاضر حفظ میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2015 است که حکم انتخابی المپیک را دارد و از سوی دیگر مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که باید تا قبل از آغاز لیگ جهانی سال2015 طبق قولی که داورزنی به فدراسیون جهانی داده است، حل شود.