ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.10.2014, 14:07
اسلام‌گرایان تونس اکثریت پارلمانی را از دست دادند

دویچه وله: با اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمانی تونس، حزب سکولار “ندا”، با کسب ۸۵ کرسی به قوی‌ترین نیرو در پارلمان این کشور تبدیل شد. گروه “نهضت” که یک حزب اسلام‌گرای میانه‌روست، با کسب ۶۹ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی در تونس، پیروزی حزب سکولار “ندای تونس” را تایید کرد. این حزب ۸۵ کرسی از مجموع ۲۱۷ کرسی پارلمان تونس را از آن خود کرده است. گروه “نهضت” ۶۹ کرسی به دست آورده است. این حزب یک روز پس از انتخابات و پیش از اعلام نتایج رسمی آن، شکست خود را پذیرفته و پیروزی حزب ندا را به رهبران آن تبریک گفته بود.

انتخابات پارلمانی تونس روز یکشنبه (۲۶ اکتبر، ۴ آبان) برگزار شد و دو حزب ندا و نهضت، رقیبان اصلی این انتخابات بودند. این نخستین انتخابات پارلمانی در تونس پس از تحولات سال ۲۰۱۱ در این کشور است. این تحولات به حکومت زین‌‌العابدین بن علی، رئیس جمهور سابق تونس پایان داد.

تحولات سال ۲۰۱۱ تونس سرآغاز جنبش‌های موسوم به “بهار عربی” در شماری از کشورهای عرب خاورنزدیک و شمال افریقا بود. این جنبش پس از گذشت سه سال در اکثر کشورهای درگیر، سرنوشت غم‌بار و یا مبهمی یافته، اما تونس در حال سپری‌کردن تجربه موفقی از گذار به دموکراسی است.

حزب ندای تونس؛ حزب پیروز انتخابات پارلمانی ۲۶ اکتبر، نیروهای مختلفی، از گروه‌های چپ گرفته تا طیف راست میانه و نیز هواداران بن علی، رئیس جمهور برکنار شده تونس را در خود جای داده است.

حزب نهضت به رهبری راشد غنوشی، در دوره پیشین پارلمان که نقش مجلس موسسان را داشت، دارای اکثریت بود اما در انتخابات پارلمانی اخیر این اکثریت را از دست داد. راشد غنوشی٬ رهبر حزب نهضت٬ پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که نتیجه انتخابات هر چه باشد٬ ندا پیروز شود یا نهضت٬ مساله اصلی این است که تونس به یک دولت وحدت ملی و به یک اجماع سیاسی نیاز دارد.

حزب نهضت به رهبری راشد غنوشی از یک اسلام میانه‌رو حمایت می‌کند و رفتار مداراجویانه‌ی نمایندگان آن در مجلس موسسان و در تنظیم قانون اساسی جدید تونس، از سقوط این کشور به ورطه حوادثی نظیر آنچه که در مصر و سوریه اتفاق افتاد، جلوگیری کرد.

انتخابات پارلمانی تونس با استقبال جامعه جهانی مواجه شد. باراک اوباما٬ رئیس جمهور آمریکا ضمن تبریک به تونسی‌ها، این انتخابات را “نقطه عطف مهمی” در روند انتقال قدرت سیاسی در این کشور ارزیابی کرد. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، این انتخابات را گامی مهم برای آینده تونس و گذار این کشور به سوی دموکراسی توصیف کرد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت “انتخابات تونس نشان داد که برقراری دموکراسی در جهان عرب ممکن است”.

چهار هفته دیگر - ۲۳ نوامبر، ۲ آذر- انتخابات ریاست جمهوری در تونس برگزار می‌شود. قائد سبسی٬ رهبر ۸۷ ساله حزب “ندای تونس” نامزد مطرح و دارای شانس بالای پیروزی در این انتخابات است.