ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 28.10.2014, 7:33
تلاش برای ارتباط دادن اسیدپاشی‌ها به کشورهای بیگانه

در حالیکه هنوز عامل یا عاملان اصلی اسیدپاشی‌های اصفهان پس از ده روز از رسانه‌ای شدن این اتفاقات دستگیر نشده‌اند اما مقامات کشور در تریبون‌های مختلف این حوادث را مرتبط با بیگانگان و تبلیغات رسانه‌های معاند کشور عنوان می‌کنند. محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در واکنشی عجیب گفته است «شائبه‌ای وجود دارد که نکند دست برخی کشور‌ها در این جنایات آلوده باشد.»

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه استدلالش گفته است: «اگر اینچنین باشد ما دست این کشور‌ها را قطع می‌کنیم.» با این وجود در هیچ کدام از واکنش‌ها اشاره‌ای به افرادی که طی ماه‌های گذشته به ترویج خشونت از منابر و تریبون‌های رسمی پرداخته‌اند نشده است.

همچنین علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی با اظهار اینکه «این اعمال خشن، ریشه در فرهنگ ایران ندارد،» گفته است: عاملان اسیدپاشی از گروهک‌ها، ضد انقلاب و کشورهای بیگانه کمک می‌گیرند. این درحالی است که سابقه اعمال خشونت علیه زنان در خیابان‌ها به بهانه «مبارزه با بدحجابی» به سالهای اول پس از انقلاب باز می‌گردد.

آقای یونسی با اظهار اینکه حتی اگر این حوادث توسط یک ایرانی انجام شده باشد، گفته است: «آن فرد نیز متاثر و مزدور کشورهای خارج از کشور است و یک ایرانی نمی‌تواند چنین جنایتی یبافریند.»

رضا سراج، رییس مرکز آینده پژوهی و مطالعات راهبردی «تابان» نیز با انتشار یادداشتی در روز سوم آبان ماه پیش نوشته است که اسیدپاشی‌ها در ایران تا انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

رضا سراج برخلاف آنچه مسولان تا به حال اصرار داشته‌اند بگویند اسیدپاشی‌ها در ایران سازماندهی شده نیست، با اظهار اینکه اسیدپاشی‌ها «یک پروژه بزرگ» است، در یادداشت خود نوشته است: «پروژهٔ مذکور تنها به مسئله اسیدپاشی و یا ایام خاصی محدود نگردیده و شواهد و قرائن نشان می‌دهد تا ایام انتخابات آتی تداوم خواهد یافت.»

از سوی دیگر بازداشت کسانی با عنوان «متاثر از رسانه‌های معاند» در این ارتباط ادامه دارد. غروب یکشنبه چهارم آبان ماه از شبکه خبر صدا وسیما، اعتراف تلویزیونی از مرد جوانی پخش شد که می‌گفت متاثر از رسانه‌های بیگانه مانند بی‌بی سی و صدای آمریکا در روزهای اخیر به چند آموزشگاه در تهران تماس تلفنی می‌گرفته و آن‌ها را تهدید به اسیدپاشی می‌کرده است.

در این اعتراف تلویزیونی این مرد جوان پشت به دوربین در جواب خبرنگار صداو سیما علت تهدید‌های تلفنیش را اینطور توضیح داد: «به دلیل حجم اخبار خیلی زیادی که مثل رسانه‌های بیگانه مثل بی‌بی سی و صدای‌ آمریکا پخش می‌شد چون این‌ها باعث رعب و وحشت در میان مردم می‌شد ناخودآگاه ذهنیت من را هم عوض کرد و باعث شد که در این تلفن‌ها مردم را بترسانم.»

سردار ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی با اظهار اینکه او را در یکی از کیوسک‌های تلفن تهران که «در‌‌ همان لحظه داشت تماس می‌گرفت و قصد تهدید داشت» دستگیر کرده‌اند، گفت: «خوشبختانه این شخص به عمل مجرمانه خود یعنی تهدید شهروندان اعتراف کرده است.»

همچنین آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا که از تجمع اعتراضی مردم اصفهان در مقابل دفتر دادگستری عکاسی کرده بود روز دوم آبان ماه توسط نیروی امنیتی در منزلش دستگیر شده و به جای نامشخصی منتقل شده است. از وضعیت او هیچ اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری فارس نیز روز سوم آبان ماه از دستگیری یک مرد زن نما در تجمعات اصفهان خبر داد. این شهروند دستگیر شده به نام مستعار «ب. م. ب»، متولد ۱۳۵۲ و صاحب یک شرکت مستند سازی معرفی شده که با آرایش در تجمع اصفهان شرکت داشته است. در این خبر عکاس‌های از او با کلاه گیس و لباس زنانه منتشر شده است. در این خبر آمده از او ادوات ارتباطی و جاسوسی کشف شده است. همچنین لکه‌های بر روز دستان او دیده شده که احتمال می‌رود جای سوختگی باشد، شک و تردید ماموران امنیتی را نسبت به احتمال مشارکت وی در سناریوی اسیدپاشی تقویت می‌کند.

در خبرهای غیر رسمی آمده که این شهروند اصفهانی بازداشت شده، بهروز ملبوس باف، کارگردان مستند اصفهانی است و لکه‌های که خبرگزاری فارس بر روی دستان او اشاره کرده، مربوط به یک بیماری معروف پوستی به نام «پیسی» است.

روز سی مهرماه، جمعی از فعالان حقوق زنان، فعالان سیاسی و شهروندان عادی در اعتراض به بی‌توجهی نمایندگان مجلس به اسیدپاشی‌های اخیر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند که با ضرب و شتم و بازداشت تعدادی از شهروندان منجر شد. همچنین در همین روز جمعی از شهروندان اصفهانی در مقابل دفتر دادگستری اصفهان تجمع کردند که با بازداشت عده‌ای منتهی شد.