ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.10.2014, 8:11
ایران باید نیروهای اشغالی خود را از سوریه خارج کند

وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی در جده ایران را به «اشغالگری و تعمیق بحران» در سوریه متهم کرد و از تهران خواست تا برای حل بحران سوریه نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود در جده در این باره گفت: «در بسیاری از بحران های منطقه ایران خود بخشی از مشکل است نه راه حل.»

او ادامه داد: «در این چارچوب ما نیروهای ایرانی فعال در سوریه را بخشی از مشکل می دانیم. ما می توانیم بگوییم که نیروهای ایران در سوریه نیروهای اشغالی هستند.»

وزیر خارجه عربستان در ادامه گفت: «اگر ایران می خواهد بخشی از راه حل بحران سوریه باشد، باید نخست نیروهای خود را از این کشور خارج کند، همان طور که باید همین کار را در دیگر کشورهای منطقه از جمله عراق و یمن هم انجام دهد.»

الفیصل ادامه داد: «اگر ایران بخواهد بخشی از راه حل بحران های منطقه‌ای باشد ما از آن استقبال می کنیم. اما اگر بخواهد همچنان بخشی از مشکل باقی بماند، این کشور نمی‌تواند نقشی در تحولات منطقه‌ای بازی کند.”

وزیر خارجه سعودی‌ها پس از اظهار تمام این سخنان تاکید کرد که منظور او از ایران به عنوان یک کشور و یا مردم نیست بلکه سیاست‌های حکومت ایران است.

سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده‌ی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله، روز یکشنبه (۱۲ اکتبر) در مصاحبه‌ای با «العالم» تایید کرد که نیروهای سپاه قدس در عراق و سوریه فعال هستند.

سردار جوانی درباره‌ی عکسی که اخیرا منتشر شده و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی سپاه قدس (نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران) را در میان پیشمرگه‌های کرد شمال عراق نشان می‌دهد، گفت که قاسم سلیمانی از «یادگاران دوران دفاع مقدس» است و فرماندهان آن دوره، «حضور میدانی داشتند و در عملیات و مواقع آزادسازی مناطق، در خط مقدم حضور پیدا می‌کردند».