ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.10.2014, 10:51
محمد نوری‌زاد آزاد شد

ایران امروز: شامگاه روز یکشنبه (۲۰ مهر/ ۱۲ اکتبر)، محمد نوری‌زاد با قراردادن یادداشت کوتاهی در صفحه‌ی خود در فیسبوک، از آزادی پیرومندانه خود خبر داد.

متن یادداشت کوتاه محمد نوری‌زاد در فیسبوک از این قرار است:

باز آمدم، پیروز!
امروز بعد از ظهر از زندان اوین بیرون آمدم. پیروز. گونه ی سمت راستم شکافته. و زیر چشمم نیز. عکس ها را دیشب در دستشویی کلانتریِ جامی از خود گرفتم.
به هنگام ورود به کلانتری، و در شلوغی و ازدحامی که در گرفته بود، کسی از من نپرسید تلفن داری یا نداری. می نویسم برایتان. سپاس از همه ی شما عزیزان که نگرانم بودید. من از تار و پود همین نگرانی های شما به چشم و دل و دست و پای خود رمق می تنم.
در بیرون زندان اوین، با تن پوش پاره و خونینم عکسی به یادگار گرفتم.
محمد نوری زاد
بیست مهر نود و سه - تهران

شرح بازداشت یک روزه

محمد نوری زاد، مستندساز و نویسنده منتقد حکومت ایران روز گذشته شنبه ۱۹ مهرماه در خیابان پاستور تهران بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال یافته بود.

اباذر نوری‌زاد، فرزند او  شامگاه روز  شنبه ۱۹ مهر، ۱۱ اکتبر در فیسبوک نوشت، «امروز محمد نوری‌زاد در خیابان پاستور مورد ضرب و شتم سربازان گمنام آقا قرار گرفته و دستگیر شده است.»

در تصاویری که اباذر نوری زاد در فیس بوک منتشر کرده، از چشم راست آقای نوری‌زاد خون زیادی جاری شده و روی پیراهن وی ریخته است.

نوری زاد پیشتر در وب سایت رسمی خود نوشته بود: «از روز شنبه آینده و روزهای زوج از ساعت ده تا دوازده در خیابان پاستور قدم خواهم زد. در اعتراض به اموالی که سپاه معزز پاسداران انقلاب اسلامی از من برداشته است و برده است و پس نمی‌دهد.»

به گفته اباذر نوری زاد ، روز شنبه نوری‌زاد  پس از حضور در خیابان پاستور، توسط مأموران مورد ضرب و جرح قرار گرفته و بازداشت شده است.

نوری‌زاد از نویسندگان سابق روزنامه کیهان و تا پیش از سال ۱۳۸۸ از پرشورترین حامیان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و مخالف سرسخت جریان اصلاح‌طلبی بود اما در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ به صف منتقدان حکومت پیوست و به دلیل نگارش نامه‌های سرگشادهٔ انتقادی خطاب به خامنه‌ای دستگیر شد.

وی پس از دستگیری و صدور حکم زندان و شلاق نیز خطاب به خامنه‌ای نامه نوشت.  وی از در این نامه از جمله نوشت: «شصت و هشت روز از این مدت را در زندان انفرادی به سر برده‌ام. توسط بازجوهای خود مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گرفته‌ام. در همه این احوال، از جنابعالی به عنوان رهبری فهیم و آگاه اسم برده‌ام.»

نوری‌زاد نخستین بار در ۲۹ آذر ۱۳۸۸ بازادشت شد. او پس از احضار تلفنی به دادسرا، به اتهام توهین به مسئولان و تبلیغ علیه نظام بازداشت شد. در حکم دادگاه بدوی به سرپرستی قاضی پیرعباسی، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، آمده‌است که آقای نوری زاد به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و تخریب چهره سی ساله نظام» به یک سال حبس تعزیری، به اتهام توهین به آیت الله خامنه‌ای به دو سال حبس تعزیری، به اتهام توهین به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به ۹۱ روز حبس تعزیری، به اتهام توهین به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، به ۹۱ روز حبس تعزیری و به اتهام توهین به سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد به تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

او بعد از صدونود روز حبس و هفتاد روز انفرادی به قید وثیقه به مرخصی آمد.