ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.10.2014, 16:17
غنچه قوامی اعتصاب غذای خشک کرد

بی بی سی: خانواده غنچه قوامی، شهروند ایرانی-بریتانیایی می‌گویند که او از روز شنبه، یازدهم اکتبر (۱۹ مهر) تصمیم به اعتصاب غذای خشک گرفته است.

غنچه قوامی هم‌اکنون در زندان اوین تهران در بازداشت است و از حدود یازده روز پیش، «در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف و ادامه بازداشت موقت خود» در اعتصاب غذا به سر می‌برد. اما به نقل از او گفته شده است که تصمیم دارد از نوشیدن آب و چای هم خودداری کند.

ایمان قوامی، برادر غنچه قوامی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که طبق قرار قبلی، والدین آنها روز شنبه، ۱۹ مهر، به دفتر معاون دادستان تهران رفته بودند و به آنها گفته شده بود که نه تنها می‌توانند با دیگر اعضای خانواده، از جمله خاله و فرزندان خاله غنچه، برای دیدار با او به آنجا بروند، بلکه می‌توانند غذای مورد علاقه‌اش را هم با خود ببرند تا او اعتصاب غذایش را بشکند، ولی در آنجا متوجه شده‌اند که قرار نیست با غنچه دیداری داشته باشند.

به گفته ایمان قوامی، والدین او به اتاقی برده شده‌اند که در آنجا دوربین و تجهیزات فیلمبرداری قرار داشت و از آنها خواسته شده است تا در مقابل دوربین در حال ضبط بگویند که دخترشان در اعتصاب غذا نیست.

او اضافه کرد که از والدینش خواسته شده است تا یک سند مکتوب را هم امضا کنند و بگویند که ادعای اعتصاب غذای دخترشان اشتباه است و او اعتصاب نکرده است، ولی هر دو درخواست، با اعتراض خانواده غنچه قوامی روبه‌رو می‌شود و وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رود که حال مادر غنچه بد و به بیمارستان منتقل می‌شود.

ایمان قوامی گفت که غنچه، خواهرش، در تماس تلفنی با خاله‌اش در جریان این برخورد با والدین خود قرار گرفته و در پی آن، گفته است که در اعتراض به این برخورد، دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

او اضافه کرد: وقتی غنچه گفت که دیگر هیچ چیزی نخواهد خورد، ارتباط تلفنی او با خاله‌ام قطع شد و به همین دلیل، فرصتی برای ادامه صحبت نداشت و الان نمی‌دانیم که خواهرم در چه صورتی حاضر است اعتصابش را بشکند.

برادر غنچه قوامی گفت: «خواهرم به دلیل اعتصاب غذا در روزهای گذشته، در وضعیت جسمی مناسبی نیست و اگر از آشامیدن آب و چای هم خودداری کند، جانش به خطر می‌افتد.» او از رئیس قوه قضائیه ایران خواست تا به وضعیت خواهرش رسیدگی کند.

غنچه قوامی ۲۵ سال دارد و از ۱۰۵ روز پیش در بازداشت بوده است. براساس گزارش‌ها، او روز ۳۰ خرداد و زمانی که برای تماشای مسابقات والیبال مردان به ورزشگاه آزادی تهران رفته بود، بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شد، ولی چند روز بعد، وقتی برای دریافت وسایل شخصی خود مراجعه کرد، دوباره بازداشت شد و از آن زمان، در زندان به سر می‌برد.

پیش از این، محمود علیزاده طباطبایی وکیل غنچه قوامی، گفته بود که اتهام موکلش «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شده است. غلامحسین محسنی ا‌ژ‌ه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران هم تاکید کرده است که بازداشت خانم قوامی، ربطی به ورزش ندارد.