ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.10.2014, 21:15
مادر غنچه قوامی: تا آزادی دخترم جلوی اوین می‌ایستم

مادر غنچه قوامی، زندانی که از روز ۹ مهرماه در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذای (تر) زده است با اظهار اینکه جلوی درب زندان اوین تحصن کرده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «امروز صدمین روز بازداشت دخترم است. حال دخترم در زندان خوب نیست و در این صد روز هیچکدام از مسولان صدای ما را نشنیدند. من امروز صبح آمده‌ام جلوی درب زندان اوین ایستاده‌ام واز اینجا تکان نخواهم خورد تا دخترم آزاد شود.»

سوسن مشتاقیان در خصوص آخرین وضعیت دخترش به کمپین گفت: «روز شنبه ۱۲ مهرماه توانستم او را ملاقات کنم. لاغر شده و از نظر روحی اصلا خوب نبود. مسولان به من و پدرش ۱۸ روز اجازه ملاقات با غنچه را در زندان ندادند. وقتی او را بالاخره روز ۱۲ مهرماه دیدیم، غنچه به ما می گفت تمام امیدم این است که هفته‌ای یکبار شما را ملاقات کنم اگر نتوانم شما را ببینم می‌میرم. بچه‌ام حالش از انفرادی و بلاتکلیفی خوب نیست و ما این بیرون نمی‌دانیم چه کنیم.»

سوسن مشتاقیان در خصوص درخواستش از مقامات قضایی کشور گفت: «من دیگر هیچ درخواستی ندارم. صدمین روز بازداشت دخترم است. در این مدت به هر کجا که فکر می کردیم صدایمان را می شنوند مراجعه کردیم. حالا دیگر من پشت همین درب می ایستم تا دخترم آزاد شود.»

مادر غنچه قوامی به کمپین گفت که شخصی به نام “دهلوی” به ملاقات دخترش در زندان رفته و از او خواسته تا او را به عنوان وکیل پرونده اش بپذیرد: « این آقا که خود را وکیل معرفی کرده هفته گذشته به ملاقات دخترم در زندان رفته و به او گفته است که اگر اتهاماتی که او می گوید غنچه قبول کند به او کمک خواهد کرد که از زندان آزاد شود. غنچه قبول نکرده و بعد با ما تماس گرفت و پرسید که ایا ما این شخص را فرستادیم. دخترم عصبانی و نگران بود. من نمی دانم که چطور کسی می تواند بدون اجازه خانواده و خود زندانی برود او را ملاقات کند و بخواهد که او را به عنوان وکیل بپذیرد. من از این شخص شکایت کرده ام و شکایتم را دنبال خواهم کرد.»

خانم مشتاقیان در پاسخ به این سوال که آیا علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی توانسته تاکنون او را در زندان ملاقات کند یا پرونده اش را بخواند به کمپین گفت: «متاسفانه تاکنون نتوانسته او را ملاقات کند اما  روز نهم مهرماه اجازه یافت تا پرونده غنچه را بخواند.»

مادر غنچه قوامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دخترش اتهام تبلیغ علیه نظام را در بازجویی ها پذیرفته است به کمپین گفت: «در بازجویی ها غنچه در شرایطی بوده که فکر می کرده اگر این اتهام را قبول کند زودتر با وثیقه از زندان آزاد خواد شد. غنچه با امید به آزادی این اتهام را قبول کرده اما اکنون دیگر اتهامش را قبول ندارد.»

علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی روز ششم مهرماه در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که موکلش به اتهام تبلیغ علیه نظام متهم شده و کیفرخواست او به شعبه اول دادگاه انقلاب برای رسیدگی و تعیین وقت دادگاه فرستاده شده است. او در این گفتگو اعلام کرده بود که آو اتهام تبلیغ علیه نظام را برای موکلش قبول ندارد و منتظر تعیین وقت دادگاه است تا دفاعیات خود را انجام دهد.

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله  با ملیت ایرانی – انگلیسی، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سواز لندن است که اسفند ماه سال ۱۳۹۲ پس از پایان تحصیلش به ایران بازگشت. او در روز سی ام خرداد ماه برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی در میان جمعی دیگر از بانوان حضور یافته بود، در همان روز به همراه تعدادی دیگری از بانوانی که خواستار حضور به داخل ورزشگاه برای دیدن مسابقه بودند دستگیر شد. با این حال او نیز به همراه بقیه زنان در همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصیش از بازداشتگاه وزرا آزاد شد.

اما وقتی روز ۹ تیرماه برای پس گرفتن لوازم شخصیض به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد بدون توضیح بازداشت شد. پس از ۹۰ روز بازداشت موقت پرونده او با اتهام تبلیغ علیه نظام به شعبه یک دادگاه انقلاب ارسال شد. در این مدت بارها با درخواست آزادی او با قرار وثیقه تا زمان صدور حکم نهایی مخالفت شده است و همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.